Star trailer?

Mia_R

Trådstartare
Någon som äger en sådan och är ni nöjda? Vad är svagheterna respektive styrkorna med släpet? Vad bör man kolla extra på om man ska köpa ett begagnat?

Alla åsikter är av intresse. :)

har har en startrailer Safir. Vi köpte den begagnat av en ST-återförsäljare här i sthlm. Den var då 2 år gammal. Innan vi köpte eget släp hade vi hyrt olika märken och provdragit dem. Valet stog sedan mellan Kylinge och Star, då vi tyckte att bomutlösare verkade bra. Vi tyckte däremot att Startrailern kändes stadigare att dra och därför fick det bli en sådan. När man ska köpa släp begagnat är det väl alltid viktigt att kolla golv, bromsar osv, oavsett vad vagnen har för märke. Vi vägde ner vårt släp och då fick det ju ombesiktigas, det stog säljaren för.

Tack för svaret, men har du märkt några speciella svagheter med ditt släp som man kan behöva kolla lite extra på? Vad jag fattar det så har olika märken olika problem, sen om det är det elektriska eller just bromsarna varierar. Vet du om Star har några svagheter? ;)

Släpet jag är intresserat av är nyservat med bra golv, bommar mm så det är mest om det är några svaga punkter utöver det som man bör vara extra observant på?

jag vet att vi hade ofta problem med bromsljus o sådan när vi hade ett williams tidigare, men vi har aldrig haft några problem med det annars. Kolla att den tidigare ägaren inte körde med torv i trailern, för det geggar tydligen igen gångjärnen till baklämmeln.. De färgade släpen blir mjölkiga till färgen efter ett par år (iaf de blå)
annars så har jag inte märkt några naktdelar under de tre åren vi har haft vår trailer

Det är dålig ventilation.
Efter fem mil varm sommardag har den fogligaste hästen börjat svettas.

Alla transporter med enbart takventilation är undermåliga.

Vi gjorde en egen ventilation framtill där vi sågade hål och fäste en "vindläpp" över - som på de nyare transporterna och vips är ventilationen strålande.

Jag har haft Star trailer sedan 2000 och inte haft ett enda fel på dem. Först hade jag en safir, och nu en diamant. De är helt suveräna. Kör du två hästar så kan du dock få problem med ventilationen som ecssory nämnde. Diamanten har ju oftast bara takventilation, men det är ju inget unikt för star utan gäller även för de andra märkena.

Har en Star Diamant 2000 och den byter vi inte ut i första taget :) Det skulle vara mot en B-kortsbuss då ;)
De är snygga, hästarna åker bra osv osv. Har inte hittat nåt fel på två år! :)

Jag har en Star med fronturlastning och är jättenöjd med den. Den ligger bra på vägen. Ljus och fin invändigt.

Nackdelar har jag tack och lov inte märkt av ännu. Årsmodell 2000 så mitt släp är fortfarande fräscht.

Patsy åker Safir när jag har morfars bil och hon är mycket förtjust i det så jag antar att det ligger stadigt för hennes del. Sen att det är så stort att hon försvinner i det är en annan femma ;)

Har inte märkt några problem men släpet är inte så mycket använt, vet ej årsmodellen men det skulle kunna vara från 2000.

Jag skulle kanske köra ett ev släp till släpvagnsverkstaden på vänster sida efter slottet och kolla upp ett begagnat, de vet tydligen vad de gör och lär vara vana vid Star.

Jag har en Star Rubin enaxlat från 99 med front. Har varit helt suveränt!Inte ett enda fel har det varit. Fjädringen i luckorna har hållit sig jättebra. Likaså bommarna och mattan i golvet. Tycker det känns så rejält och stadigt. Det är högt och brett och rullar stadigt. Jag älskar mitt släp. Ska inte köpa annat än Star i framtiden!

Kolla "sparkskydden" i aluminium så de inte är på väg att släppa, likaså längst ner på luckan, där finns det en aluminiumplåt som lätt släpper. Blir fula sår om hästen står o skaver på nåt sånt. Annars är det väl ett okej slär, men inget jag skulle köpa.. Inte för de pengarna iaf..

Ponnyn min har åkt ifor williams, brenderup, och UME.

För några månader sen åkte han i en annan transport. en star trailer o ponnyn som alltid stått stabilt i transporten stod nu o vajjade.

Jag upplever star trailer som väldigt trånga både för hästarna o framför.

Tacka vet jag utrymmet i brenderup och UME : D

Jag har en Star Trailer Rubin årsmodell -95 enkelaxlat, med fronturlastning och sadelkammare. Har aldrig haft problem med släpet, aldrig. Det har alltid funkat. Dom är ljusa, trevliga och relativt stora.

Det enda som är nackdelen med de lite "äldre" är att ventilationen är dålig. Men så är det på många släp. Som en annan nämde här i tråden kan man fixa sånt lätt själv. Det beror juh på vad man själv anser som "bra" vetilation.

Lycka till!

Nu har jag köpt trailern. :D Efter att ha kollat runt på marknaden så verkar det som om jag fått den till ett mkt bra pris dessutom! :bow: 18 cm bredare, 7 cm längre framför främre bom än standard + extra bommar bak. Servad och nybesiktigad ua. Stor, ljus och luftig. Får lasta 740 kg. :) Kan passa bra nu när den STOOORA holländskan med lilleman ska iväg på fölbesiktning. :idea:

Hur fräsch som helst och redan invigd vid lastträning av ettåringen. Inga större tveksamheter från lillans sida, gick långt över förväntan. :love:

Brukar hyra XR 3000 och jag tycker att den är bra att dra/hantera osv skulle helt klart kunna tänkta mig en sådan om någon vill ge mig den :bow:
Nin

En enkelaxlad Diamant. Finns inte så många vad jag förstått. Ligger bra på vägen oavsett om det är kurvigt eller grusvägar. Känns så skönt med egen trailer nu så man slipper jaga och hyra om ngt oplanerat händer. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänker att det nog finns flera här som äger hästsläp. Vad skulle ni säga att ni uppskattar med ert släp och är det något med ert...
2
Svar
20
· Visningar
1 601
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har lånat ett Star Trailer Rubin (någon av de årsmodellerna som är vita med blå/vinröd/grön dekor) för att köra ponnyn till...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: Thera
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: Buzzter
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka