B

Becka_Aida

Jag rider ett varmblod och när jag ska hoppa henne så stannar hon ca 10 m från hindret. Det går itne att få henne framåt då hon små stegrar sig.. Om jag springer före henne och hoppar så går det bra och hon hoppar. Innan jag hade tagit hand om henne ca 3 år tillbaka hade hon inte sett en bom.. Men bommar går bra nu iallafall. Ska jag träna mera på bommar innan jag testar hinder igen eller hur ska jag göra? Ideer tack. :bow:

Sv: Stannar?

kanska prova mer upphöjda bommar? det är ju ungefär mittemellan cavaletti och hinder. när hon blir säkrare kanske du kan löshoppa henne lite så att hon tycker det är lätt och roligt att hoppa. beröm mycket och bestraffa aldrig, hon har säkert inte hoppat något alls.

lycka till!

Tack. Jag har försökt löshoppa henne men det är också ganska svårt då hon slänger sig åt sidan. Men om vi sätter upp band som finns i stallet och om vi är flera går det säkert bra. Jag ska prata med de i stallet och se om vi kan löshoppa våra hästar samtidigt. Samma dag alltså. :)

Tack. Jag har försökt löshoppa henne men det är också ganska svårt då hon slänger sig åt sidan. Men om vi sätter upp band som finns i stallet och om vi är flera går det säkert bra. Jag ska prata med de i stallet och se om vi kan löshoppa våra hästar samtidigt. Samma dag alltså. :)

När man löshoppar för första gången så är det bra att lägga lina brevid hindrena så hästen inte bryter ut och vet var den ska hoppa. En står med havrehink på andra sidan hindret medan du leder hästen över första gångerna och ger den lite havre. Gör om samma procedur fast du travar. Sedan travar du mot hindret och precis när den ska hoppa släpper du och låter den hoppa bort mot havrehinken. Kan lungt säga att detta tar tid, speciellt med travhästar eftersom de oftast har nerverna utanpå. Gäller bara att vara tålmodig och konsekvent!

Vår travare är likadan, fasst ändå inte.
Han vägrarförst oavsett hru litet hindret är, men sedan när han envisats tillräckligt länge ger han med sig... Då när det väl funkar utan vägringar tycker han det är jättekul och riktigt brusar upp sig i anridningen. :P
Då kan han hoppa "högt", sådär en 90-100. :)

Det kanske funkar om man börjar med att någon leder hästen när du sitter på. Och så leder personen hästen mot hindret och hoppar med den. Så att hon förstår att det går att hoppa med dig på också.
Jag vet inte, bara en tanke.

Det låter som hästen måste bjuda mer för din skänkel, ta hjälp av en dressyrtränare så ni kan få hästen att lyssna mer på dig så ska du nog se att den kommer hoppa med dig också, om den går över bommarna kan den i alla fall inte vara rädd för dem utan det handlar mer om vem som bestämmer;) Lycka till!

Så har vi gjort förut och det har varit ungefär samma sak, men efter en lång tid envishet så går ju nästan allt. Men det är träning som gäller! Men när vi löshoppade nu senast hoppade hon högt för att vara hon enligt mig. Hon tyckte det var jätte roligt då och sen när hon hade en kompis som hoppade före henne så tävlade dom nästan. Jätte roligt att se ! Bilden är innan vi höjde!
S6001402_0004.jpg

Du kan ju också prova att läsa i en hoppbok om hur man hoppar in en häst? Då blir det ju rätt ända från början.

Jag ska ge dig ett tips som endel kör på unghästar. Jag tycker det funkar jätte bra.! Att ha en mer ruttnerad häst (som har hoppat och inte vägrar) hoppar före dig, sen kommer du direkt efteråt, så hon ser den andra hästen hoppa. Bara en tanke som kan hjälpa..

MVH Kikki

Lycka till och fortsätt träna! =) Försök att få hästen att tycka att det är roligt på bästa sätt =D

Lycka till!

Ja jag tycker du ska träna mer på bommar innan du hoppar.

Men gör det en period varje dag. Inte nödvändigt på ridbanan utan låt henne gå över säg 3 bommar på hemvägen som du lagt ut till stallet.

Sedan när du gjort det ett tag och du kan trava obehindrat över dem kan du lägga ihop 2 bommar till ett mini kryss höjd 2dm. låt en bom ligga som travbom före som hon är van. Ta med draghjälp som "kicki.." skrev och ha infångare på sidan (träna bom med infångare först...) sedan rider du hemåt har kompis på häst före som gillar att hoppa och då borde hon hoppa när hon ser kompisen komma över.

Stäng stalldörren dock. Beröm när hon hoppar över och låt henne trava över "hindret"...

Skulle hon inte komma över detta "hinder" vänd henne inte utan låt din kompis lägga bägge bommarna bredvid varandra. låt hennes häst "hoppa" före och du kliver efter...Men det viktiga är att du vet att hon tar sig över för det känner hästen väldigt väl...och beröm som om hon just hoppat 1.50!!!

Ja jag tycker du ska träna mer på bommar innan du hoppar.

Men gör det en period varje dag. Inte nödvändigt på ridbanan utan låt henne gå över säg 3 bommar på hemvägen som du lagt ut till stallet.

Sedan när du gjort det ett tag och du kan trava obehindrat över dem kan du lägga ihop 2 bommar till ett mini kryss höjd 2dm. låt en bom ligga som travbom före som hon är van. Ta med draghjälp som "kicki.." skrev och ha infångare på sidan (träna bom med infångare först...) sedan rider du hemåt har kompis på häst före som gillar att hoppa och då borde hon hoppa när hon ser kompisen komma över på hemväg.

Stäng stalldörren dock. Beröm när hon hoppar över och låt henne trava över "hindret"...

Skulle hon inte komma över detta "hinder" vänd henne inte utan låt din kompis lägga bägge bommarna bredvid varandra. låt hennes häst "hoppa" före och du kliver efter...Men det viktiga är att du vet att hon tar sig över för det känner hästen väldigt väl...och beröm som om hon just hoppat 1.50!!!

det är ungefär så vi gjort :) men nu är hon jätte duktig! Hon älskar att hoppa. Fast det är bara en sak.. Hon vill bara hoppa åt ena hållet... =/ Men i högervarv så sänker jag när vi ska hoppa åt det hållet så hon kommer över. Får träna lite mera så! :) men det funkar super iallafall! Hon är så duktig. Förra gången vi löshoppade så hoppade hon över grinden som är ca 110cm hög stillastående! Så hästen kan hoppa iallafall! :idea: :bump:

Jag tror inte hon har ont nu iallafall. Syns och märks inget på henne. Men jag tänkte ta ut en veterinär eller något som får kolla lite på henne. Skulle vara roligt att veta lite hur hon tycker och så. Och sen tror jag en ridlärare får komma ut snart igen och ha lektion :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar