Stannar, och fryser fast.

Sv: Stannar, och fryser fast.

något som många gör fel när dom rider in är att lära hästen rygga.. det är så fel det kan bli.. en unghäst måste lära sig att gå framåt först när man tömkör och rider den.. när den gör det på ett bra och positivt sätt då lär man den rygga.. det kommer oftast när hästen är 4 som man lär den rygga... ett lätt nybörjar fel.. när du har ridit din häst ngr gånger och du känner dig säker utan medhjälpare på backen,, och har en kompis som kan rida framför så ta draghjälp och rid ut mkt,..problemet du har är vanligt och typiskt ungh..... lycka till :)

Varför skulle det vara svårt? Jag sitter inte och klämmer på en unghäst för att som du säger, den blir ovillig då. Skänkel, smack, säte, och hästen går fram utan problem, gör den inte det så får man ju förstärka, men man behöver inte utgå från att hästen inte förstår, de flesta är inte dumma. En "stöt" med skänkeln så går min häst fram från första dagen jag satt på, sen får man ju förfina efter hand, tycker att det är betydligt enklare att börja där och börja lära in skänkelns betydelse, istället för att börja med att smälla på med spöet direkt.

Du har nog haft väldigt tur som fått en häst som så fort förstår skänkelhjälper.
Smackning och efter det förstärkning av en dutt med spöet är en betydligt mer förståelig hjälp för den unga hästen. Efterhand som hästen blir mer riden kommer sammankopplingen för den framåtdrivande hjälpen med skänkling.
Risken med att skänkla på en häst första gångerna man rider den är inte bara att den blir mer motvillig och trock utan den kan också flyga i luften rätt rejält.

Till ts; jag tror bara att hon behöver tänka efter en stund. Jag förutsätter att hon förstår smackning och röstkmmandon från marken. Vänta ut henne lite när hon stannar, smacka sedan och får du ingen reaktion så smacka och dutta en gång med spöet. Går hon inte då heller får medhjälparen se till att hon går framåt. MYCKET beröm vid minsta tanke framåt!

Du har nog haft väldigt tur som fått en häst som så fort förstår skänkelhjälper.
Smackning och efter det förstärkning av en dutt med spöet är en betydligt mer förståelig hjälp för den unga hästen. Efterhand som hästen blir mer riden kommer sammankopplingen för den framåtdrivande hjälpen med skänkling.
Risken med att skänkla på en häst första gångerna man rider den är inte bara att den blir mer motvillig och trock utan den kan också flyga i luften rätt rejält.

Till ts; jag tror bara att hon behöver tänka efter en stund. Jag förutsätter att hon förstår smackning och röstkmmandon från marken. Vänta ut henne lite när hon stannar, smacka sedan och får du ingen reaktion så smacka och dutta en gång med spöet. Går hon inte då heller får medhjälparen se till att hon går framåt. MYCKET beröm vid minsta tanke framåt!

håller helt med! :bow:

Om hästen lärt sig gå undan för tryck genom träning från marken, kan man till smackningen lägga till skänkel, men för den outbildade hästen blir det ett dubbelt budskap om man lägger till skänklar från båda håll samtidigt. I början bör man därför använda en skänkel i taget för att flytta fram den sidans bakben. Börja med att lyfta t.ex. vä tygel för att få fram vä framben och bog, lägg till hö skänkel och vice versa.

Genom att gunga/följa med, med sätet i när man väl fått hästen framåt, och göra dessa växelvisa hjälper kan det vara lättare för hästen att förstå.
:confused::confused:
Börja med att tömköra- hästen lär sig att gå först o utan knussel- smack= framåt- ptroo/ stanna.

den ska inte gå åt sidan utan bara gå... framåt- ta initiativ o den kommer att tycka att det är kul.

Det allra vanligaste är att man tar med en annan häst som draghjälp.
Hästar- tar efter andra hästar mkt mer än en människa som står o vispar med en havrehink:rofl:

Visst ska man börja med att tömköra och annan markträning, men när hästen väl är mogen för skänkelhjälperna kan man gå tillväga som jag nämnde, inget jag hittat på själv dock:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 897
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka