Stannar, och fryser fast.

S

_Sweetheart_

Har kommit till ett problem i insittningen/ridningen. Hästen i fråga är sutten & skrittat på 3 gånger. Idag när jag skulle "rida" (Har självklart en medhjälpare på marken som leder oss.) så gick hon ca 3 steg, sen stannade & frös fast. När man väl fick henne att gå, så gick hon 3 steg, & frös fast igen.

Det här är min första helt egna häst som jag rider in helt själv. Så behöver tips om varför hon gör såhär, och hur jag ska få henne att gå framåt. :laugh:

Sv: Stannar, och fryser fast.

Så gjorde min häst också första gången jag satt upp på henne, hon behövde fundera över vad som hände. Jag lät henne stå en stund o tänka, sen smackade jag på och så fick hon gå, när hon stannade så smackade jag på igen och så gick hon.

Hon behöver bara få tid att smälta vad som händer, det går över! Skänkla på och eventuellt förstärk med smackning och beröm när hon går framåt! Håll inte på för länge i början när hon visar att hon inte är helt bekväm i situationen.

Lycka till! :)

Tack för tipset. Då är jag inte ensam.. :) Jag lät henne stå & fundera. Så jag gjorde precis som du skrev. Höll på i max några minuter.

Tack för tipset! :)

Det är nog ingenting du behöver vara bekymrad över för med största sannolikhet går det över snabbt. Min häst gjorde så första gången och har sen bara stannat nån enstaka gång. Första gången red jag nog typ 60 meter bara, men det räckte.

Nu går hon fram nästan överallt och nästan alltid ;)

Hur gammal har hon hunnit bli nu då? :)

5 månader äldre än när jag satt på henne första gången :) Har ridit i snitt 1-2 ggr i veckan o kört en, nu nästan bara körning 1-2 ggr i veckan. Men stannandet försvann så gott som helt efter 3-4 ridpass i början.

Ingen mer som har några tips att ge? Eller några idéer?

Vad säger din tränare/ mer hästkunnig person med erfarenhet av inridningar?

Är hästen frisk?
Har hästen rätt utrustning på sig, som passar?
Förstår hästen vad du menar, ger du rätt signaler?

Om svaren är ja, testa med positiv förstärkning. Ställ en medhjälpare med en havrehink 20 meter framför hästen, du ber hästen gå framåt men stannar den någon meter från medhjälparen. Medhjälparen ger hästen en näve havre och ställer sig längre fram. Efter ett par gånger borde hästen förstå att du menar framåt och att det är gott att gå. Efter några gånger bör hästen kunna gå framåt utan att bli mutad. Enkelt att lära hästen att svänga på samma sätt, ställ medhjälparen 5 meter bort i 90 graders vinkel från er, be hästen svänga och så får den godis när den har svängt. Tills den lär sig svängkommandorna.

Min häst stannade alltid i början (ryggade ofta).
Hon kunde backa i 5-10 minuter, sen helt plötsligt gick hon fram några steg. Direkt fick hon beröm, jag gjorde halt och hoppade av, och så var vi färdiga.
Hon kopplade ganska snabbt att jag ville att hon skulle gå fram, varje gång så minskade backningen innan hon gick fram.
Efter några gånger övergav vi ridningen i någon månad, och bara tömkörde utomhus i drygt en månad.
När vi återupptog ridningen så gick hon på som om det var det mest naturliga i världen.
Numera så stannar hon bara när hon vill titta på saker, oftast börjar hon gå självmant när hon tittat färdigt.

Var jättenoga med att hästen får beröm så fort den gör minsta framsteg, hellre för mycket beröm än för lite.

Gas och broms lär jag först in från marken. Dvs jag linar hästen och har ett tydligt kommando för att den ska gå. Smacka eller vad man finner lämpligast, tar inte hästen smackningen så använder jag långpisken som hjälp för att förtydliga.

När jag sedan sitter på hästen så ska smackningen vara så befäst att det bara kan betyda "gå rakt fram omedelbums".

Samma sak med ptroo och tygeltag, betyder broms och inget annat.

Jag håller med dig, Blandrastik! Innan man sitter upp på hästen ska den lyssna omedelbart på att smackning = framåt. Om detta inte händer när jag ber om det, petar jag till med spöt. Detta gäller i alla situationer och man får väldigt mycket gratis om kommandona (skritt, trav, galopp och halt) är befästa, samt ptroo och smack.

kl
Jag håller också på att rida in min häst. Hon kan kommandon för att gå framåt, stanna, rygga och trava, vilket vi övat från marken både vid tömkörning och promenader under lång tid före inridningen.

Jag hade ändå problem att få henne att gå framåt till en början, men fick vänta ut henne och berömma. Jag satt av ibland och gick bredvid henne med hemsnickrade långtyglar samt kör- eller dressyrpisk duttandes på rumpan, samtidigt som jag smackade. Jag satt sedan upp igen och prövade från ryggen. Nu förstår hon även skänkelhjälperna bra. Ibland kan hon dock stanna till och försvinna i blicken, som om hon funderar, men det går allt snabbare att väcka henne och få henne framåt. Det går alltid bättre ute i skogen/på vägen än i paddocken. Det är nog roligare och mer stimulerande helt enkelt.

En teori jag har är att den som hästen är van att följa plötsligt sitter på den och det blir då lite "kortslutning". I början när jag tömkörde på raka spår och skulle svänga vände hon alltid och gick efter mig istället. Det har vi mer eller mindre jobbat bort genom att köra mer i skog och mark.

Hon har även ryggat en del i stället för att gå framåt. Det tror jag beror på att jag tränat henne en hel del på det från marken när hon ville trängas och rusa förbi på promenader.

Viktigast är att berömma så fort hästen gör rätt. Alla har vi bra och dåliga dagar. Att rida ut med sällskap av en annan häst och ryttare så snart man känner sig mogen för det, får hästen att tänka på annat samtidigt som den får naturlig draghjälp.

Ett tips kan vara att låta din medhjälpare gå framför istället för bredvid hästen om hon är van att följa sin "ledare".

Det löser sig. Det hästen skall lära sig måste även fastna i huvudet och mycket energi går till det mentala. Ha tålamod och ta det i hästens takt.
Lycka till!

Jag har aldrig ridit in eller suttit på en helt oinriden häst, så jag förmedlar bara vad min ridlärare sa när hon visade några unghästar i olika steg på utbildningsskalan. De hade tydligen rent usel balans i början när ryttaren kommer på och är rädda att tappa den mer, måste känna efter lite.

Hon sa också btw att unghästar hade riktigt svårt med att svänga med ryttare ganska länge. Hon kämpade aldrig med hörn och lät dem gena ganska rejält. En av hästarna (betydligt äldre såklart) de visade hoppade med ryttare innan de red volter alls.

Men borde det inte finnas böcker om sådant? Hörsägen är så osäkert.

De hade tydligen rent usel balans i början när ryttaren kommer på och är rädda att tappa den mer, måste känna efter lite.

.

Precis så upplevde jag min häst de första gångerna jag satt upp, när hon stannade, att hon fick svårt med balansen och behövde stanna och "tänka och känna" efter innan hon gick vidare igen. Som sagt, med mer "tid med ryttare" i bagaget så har hon slutat med det, för nu behövs det inte mer.

Jag red också in min egen själv, och hade samma problem. Inte med ledare, då traskade hon med så snällt, men just när man skulle skritta själv så stannade hon och funderade (förmodligen på nåt helt annat än mig :angel:). Att ha en ryttare på ryggen är inte ett dugg naturligt egentligen, så visst har de dålig balans innan de vant sig. ;)

Antingen kan man då ta ett ledande tygeltag så hästen måste flytta benen för att inte välta då tyngdpunkten ändras, en gång eller ett par gånger åt olika håll, mjukt och lugnt medan man pratar med dem och smackar lite uppmuntrande, sen brukar de traska på framåt igen.

Min hade mentalt inte rett ut ett spö, men ett väldigt försiktigt pet på bogen med en pinne på ett par dm gick bra, fick henne att vakna upp ur dagdrömmerierna.

(Dessa problem uppkom inte alls när vi började trava och galoppera så småningom så pinnen behövdes inte många gånger, och spö rider jag inte med nu heller, tio år senare. Visst kan jag om jag vill, men det behövs inte. :))

Skänkla på och eventuellt förstärk med smackning och beröm när hon går framåt! Håll inte på för länge i början när hon visar att hon inte är helt bekväm i situationen.

en fråga: hur skulle skänklande hjälpa, när det är en unghäst som blivit riden ett fåtal gånger och ännu ej förstår skänkelhjälper? Är ju som att be om att hästen spänner emot och blir än mer ovillig att gå fram.

som blandrastik skriver, smackning som den är van vid (förutsätter jag) från markövningar sen tidigare, är betydligt bättre. likaså att lägga till ett spö som petar den kort och snabbt på baken, betydligt lättare att förstå än en klämmande skänkel.

trådskaparen: relax. som ngn annan redan skrivit så är nyckeln att berömma för de positiva sakerna, och ignorera de mindre positiva. ta det lugnt när hon stannar och vänta lite, klappa och prata. sen kan du mana på med röst och ev. peta lite med spöt och invänta reaktionen. minsta lilla antydan från hästen att den tänker framåt som svar, så berömmer du. bara du är tillräckligt avvägd med den hjälp givningen så förstår hästen väldigt väldigt snabbt. viktigt som sagt att du är konsekvent så att hästen förstår vad det är du ber den om och lär sig känna igen det du ber om, för att du ber på samma sätt när du ber.

lång mening :)

en fråga: hur skulle skänklande hjälpa, när det är en unghäst som blivit riden ett fåtal gånger och ännu ej förstår skänkelhjälper? Är ju som att be om att hästen spänner emot och blir än mer ovillig att gå fram.

Varför skulle det vara svårt? Jag sitter inte och klämmer på en unghäst för att som du säger, den blir ovillig då. Skänkel, smack, säte, och hästen går fram utan problem, gör den inte det så får man ju förstärka, men man behöver inte utgå från att hästen inte förstår, de flesta är inte dumma. En "stöt" med skänkeln så går min häst fram från första dagen jag satt på, sen får man ju förfina efter hand, tycker att det är betydligt enklare att börja där och börja lära in skänkelns betydelse, istället för att börja med att smälla på med spöet direkt.

vem har pratat om att smälla? :confused:

på en häst som inte lärt sig skänkelhjälperna, lovar jag dig att det är stor risk att den, om du skänklar på den massor i samband med att den blir tveksam, att hästen bara svarar med mottryck och blir än mer motvillig. det var allt jag ville kommentera, tycker inte rådet att skänkla på en häst som är riden 3 gånger och stannar och blir osäker, är ett särskilt bra råd. Att döma av problem trådarna här på forumet med hästar som stannar och vägrar gå, så är det tillochmed en så dålig ide på tillochmed utbildade, ridna sen länge hästar, att det ofta skapar mer problem än det löser. det är min erfarenhet och åsikt i frågan.

Och vem har pratat om att skänkla massor? :confused:

Men då får jag be hemskt mycket om ursäkt att jag uttalade mig i frågan när någon har en häst som gjorde exakt som min, så gav jag rådet att prova som jag gjorde eftersom det fungerade på min häst, jag kan inte uttala mig om metoder som jag inte använder. Fullkomligt fel har det förmodligen inte heller varit eftersom min häst går fram just för skänkeln och inte för spö (jo så klart för det också, men jag behöver inte använda det för att min häst ska fatta att hon ska gå fram).

När min häst stannar så lägger jag till skänkeln en gång, svarar hon inte så "stöter" jag med skänkeln en gång och då går hon fram, skulle hon inte svara då så lägger jag på spöet en gång, men jag börjar inte med spö, för då lär sig inte min häst att man ska gå fram för skänkeln, må hända att det är fel, men det fungerade för min häst i alla fall.
Att det är en dålig idé att bara skänkla på en äldre utbildad och riden häst som stanar håller jag med om, för den stannar oftast av annan anledning än att den har dålig balans etc, och är det för att den inte vill och skiter i skänklarna, så lär ju spö vara en bra idé, men det är för mig skillnad på en rå häst och en häst som bara är anti.

Men eftersom rådet var korkat så tar jag givetvis tillbaka det så TS - skänkla inte på din häst!

Däremot kommer jag att fortsätta använda skänklar på min häst så att hon lär sig vad ajg vill.

Senast ändrad:

Delvis kl

Om hästen lärt sig gå undan för tryck genom träning från marken, kan man till smackningen lägga till skänkel, men för den outbildade hästen blir det ett dubbelt budskap om man lägger till skänklar från båda håll samtidigt. I början bör man därför använda en skänkel i taget för att flytta fram den sidans bakben. Börja med att lyfta t.ex. vä tygel för att få fram vä framben och bog, lägg till hö skänkel och vice versa.

Genom att gunga/följa med, med sätet i när man väl fått hästen framåt, och göra dessa växelvisa hjälper kan det vara lättare för hästen att förstå.

Det första steget kanske blir åt sidan, men det är i alla fall på rätt väg. Hästen rör sig, beröm och fortsätt:)

Det finns ingen anledning till oro. Hästen får lov att ta tid på sig att knäcka koden. En dag funkar det och då blir man såååå glad:)

För att förtydliga om någon missförstod mig angående spö/pisk så smällde jag absolut inte till min häst för att få den att gå framåt, utan som sagt duttade på baken (eftersom min arm inte är så lång;)) för att få "trycket"/hjälpen bakifrån för framåtdrivningen.

Jag önskar dig all lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 897
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka