Sv: Stannar, och fryser fast.
Och vem har pratat om att skänkla massor?
Men då får jag be hemskt mycket om ursäkt att jag uttalade mig i frågan när någon har en häst som gjorde exakt som min, så gav jag rådet att prova som jag gjorde eftersom det fungerade på min häst, jag kan inte uttala mig om metoder som jag inte använder. Fullkomligt fel har det förmodligen inte heller varit eftersom min häst går fram just för skänkeln och inte för spö (jo så klart för det också, men jag behöver inte använda det för att min häst ska fatta att hon ska gå fram).
När min häst stannar så lägger jag till skänkeln en gång, svarar hon inte så "stöter" jag med skänkeln en gång och då går hon fram, skulle hon inte svara då så lägger jag på spöet en gång, men jag börjar inte med spö, för då lär sig inte min häst att man ska gå fram för skänkeln, må hända att det är fel, men det fungerade för min häst i alla fall.
Att det är en dålig idé att bara skänkla på en äldre utbildad och riden häst som stanar håller jag med om, för den stannar oftast av annan anledning än att den har dålig balans etc, och är det för att den inte vill och skiter i skänklarna, så lär ju spö vara en bra idé, men det är för mig skillnad på en rå häst och en häst som bara är anti.
Men eftersom rådet var korkat så tar jag givetvis tillbaka det så TS - skänkla inte på din häst!
Däremot kommer jag att fortsätta använda skänklar på min häst så att hon lär sig vad ajg vill.