stannar när hon ska bajsa...

Sv: stannar när hon ska bajsa...

Min hannoveranare är supersmart: så fort han kommer in i ridhuset och jag har kommit upp i sadeln, stannar han självmant i hörnet närmst bajshinken och lägger en hög. Sedan suckar han lite, ungefär som han vill säga "ok, jag är klar nu - vad dressyr du ville leka idag?" Smart häst. :D

Vad den vinner på det? Ingenting, men om man tävlar kan man helt enkelt inte lära hästen att det är okej. Om man inte tävlar spelar det ju ingen större roll.

hon får inte stanna, enda gången hon står still och skiter är när jag har gjort halt och gett henne tillåtelse

Min medryttarhäst får inte stanna när han ska bajsa. Det är hans ägare som har bestämt det men jag håller med. Om jag håller på att träna eller tävla, eller ja, vad som helst inom ridning kan han inte bara stanna. Därför har vi "tränat" honom i att fortsätta framåt och nu är det inga som helst problem. Dock kan jag om jag tycker det passar själv göra halt under tiden men han får inte stanna själv.
Tycker inte det är särskilt elakt att låta dem gå samtidigt, det får dom ju göra i naturen också om det så krävs.

Nänä... och det är såklart viktigare att man får tävla och vinna än att hästen får bajsa som den vill?

det är ju i stort sett bevisat att hästen kan bajsa samtidigt som den är i rörelse. Och det verkar ju inte vara så att dom hästarna som går och bajsar lider? Tror faktiskt man måste visa hästen att den kan bajsa samtidigt som den gör ett arbete. Den kan ju tro att den faktiskt inte kan? vem vet.

Min stannar alltid, men ibland (väldigt sällan närmare bestämt) kan han stanna bara för att luras, haha :p

Nej han får stanna och skita hur länge han vill. Jag skulle inte heller vilja gå och skita samtiddigt :)

Min hannoveranare är supersmart: så fort han kommer in i ridhuset och jag har kommit upp i sadeln, stannar han självmant i hörnet närmst bajshinken och lägger en hög. Sedan suckar han lite, ungefär som han vill säga "ok, jag är klar nu - vad dressyr du ville leka idag?" Smart häst. :D

Haha känner igen det där. Min häst gör ungefär likadant, fast vi kan vara ute och gå på en skogsväg som vanligt och rätt var det är så styr han sina steg in i skogen eller i kanetn och då vet jag att han ska skita :D Han har aldrig skitit on the track om man säger så.

tillåter ni att er häst stannar för att bajsa.. vet många som "tvingar" sina hästar att fortsätta ändå. brukar själv alltid låta hästen stanna, känns ju taskigt annars... bara en liten fundering sent en fredags kväll ^^

Självklart låter jag inte hästen stanna. Om man tävlar som många skriver, brukar dock bryta av till skritt iaf, men jag tycker att hästen kan gå fast än den bajsar. Man lär hästen att stanna om den får stå å bajsa. Mycket irriterande om hästen tvärstannar när man travar tillexempel... :rofl:

det är ju i stort sett bevisat att hästen kan bajsa samtidigt som den är i rörelse. Och det verkar ju inte vara så att dom hästarna som går och bajsar lider? Tror faktiskt man måste visa hästen att den kan bajsa samtidigt som den gör ett arbete. Den kan ju tro att den faktiskt inte kan? vem vet.

Håller meed!! :D

Har alltid låtit min gubbe stanna när han vill bajsa, aldrig har han stannat av någon annan anledning. Allra helst inte när han travar eller galopperar. Tror faktiskt inte att hästar tänker på det sättet. Människor är manipulativa men jag har under alla mina år aldrig träffat en häst som varit manipulativ. Där har visat sig, förr eller senare, att det funnits orsaker till ett visst beteende.

Vad vet du om när en häst lider eller inte?

spydigt skrivet av dig.
jag vet inte om den lider elr inte, det skrev jag inte heller. "vem vet" är ju liksom så att jag inte heller vet. men den kanske gör det dåra?

min häst måste stå still och bajsa. Kan stanna mitt i en galopp bara för det :grin:
men det går inte att göra något åt det så det får jag stå ut med. :D
dock aldrig varit några problem på hopptävling.
Och när vi gjorde ett litet dressyrprogram på klubben så bajsa hon i halten, där hade jag nog väldigt tur :o

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: slant98
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama