stannar när hon ska bajsa...

Sv: stannar när hon ska bajsa...

hej=D
Jag är tävlingsryttare och hästarna får ju inte stanna och skita på tävling lixom. Så när jag rider på banan så får dom inte stanna men när vi rider ut så får dom de, jag stannar hellre för att lindor/skydd inte ska bli bajsiga.:D

Min fd medryttarhäst och snart numera egna häst :) stannar oxå för att bajsa (vilket hon gör under ljudliga stönanden). Jag låter henne väl göra det även om jag kanske inte borde...det känns ju som en olat. Å andra sidan, om hon inte får stanna så bajsar hon inte alls och då blir hon så seg att rida ... piggnar oftast till efter att hon lagt den där högen i början av ridpass.

Hon är i övrigt oxå lite kinkig med bajsning och kissning. Gör aldrig någonting i stallgången utan väntar tills hon får komma in i boxen i lugn och ro.

Min primadonna står alltid still när hon ska bajsa. Är helt okej för mig och har inte det minsta ont av det. Tar även alltid bort skiten efter henne när vi rider på vägar som har hus i närheten och då är det smidigt att sparka ut det i åkern när det är i en hög ;)

tillåter ni att er häst stannar för att bajsa.. vet många som "tvingar" sina hästar att fortsätta ändå. brukar själv alltid låta hästen stanna, känns ju taskigt annars... bara en liten fundering sent en fredags kväll ^^

Min häst stannar aldrig och bajsar. Han är tävlingshäst så det vore inte direkt så bra om han stannade mitt inne på dressyr banan under tävling.

kl
det är olika. Är vi uyte o lullar i skogen får han stanna men är det träning på banan så ska han fortsätta framåt.

Japp min medryttarkuse stannar och bajsar.
Hon vägrar att gå och bajsa så ja hon får väl göra det.
Jag har hört att de hästar som gör det har dåliga ryggmuskler men jag har ingen aning om om det stämmer faktigst.
Min mr häst är ganska dålig musklad i ryggen.

Jag tror inte att det stämmer, det där med dåliga ryggmuskler alltså. En häst jag rider på ridskolan ibland har verkligen dåligt musklad rygg (han har väldigt svårt att arbeta med den också) men han kan springa och bajsa samtidigt xP

Jag anpassar mig lite efter hästen. Rider ju som sagt på ridskola och de flesta hästar bajsar och springer samtidigt om de inte bajsar i skritten vilket de allra flesta gör i början av passet. Eftersom ridläraren mockar efter varje pass brukar jag stanna av den anledningen :P På tävling får hästen springa och bajsa samtidigt om den inte får panik av det, och speciellt på hopptävling då det är lite svårt att kunna stå still någonstans på banan när de flesta galopperar omkring.

Något jag har hört:
Endast ston användes i armén, eftersom de kan springa och kissa samtidigt, vilket valacker inte kan..

Min polle stannar gärna när hon vill bajsa, vilket hon tillåts ibland- ibland inte. Driver jag på henne ska hon gå, om inte kan hon få stå stilla.

Har inga problem med att hon stannar på tävling eller liknande om hon bajsar. Det är enbart om hon skrittar hon stannar. Skönt! :banana:

Min häst bajsar typ 3 gånger varje gång vi rider ...inte bra! om vi tex, töltar kan han bara tvär stanna och skita. det är jobbigt men hur gör ni för att era hästar ska fortsätta!? Skönt att höra att min häst inte är den enda

min häst stannar inte och bajsar, jag behöver aldrig be honom att gå när han väl ska bajsa utan han knatar på i samma tempo helt oberörd :D

Jag brukar aldrig låta de hästar jag rider stanna för att gödsla... Hästar är ju trots allt flyktdjur, och skulle inte överlevt så länge om de inte kunde göra det i farten... Precis som många redan skrivit är det lite opraktiskt om hästen stannar mitt i dressyrprogrammet/på hoppbanan.

när jag gjorde LIA på en ridskola nyligen fick jag rida ganska mycket på ponnyerna, och ffa en ville absolut stanna. Jag fick faktiskt gå på honom ganska mycket med spöet (och det behövdes även i andra sammanhang, eftersom han inte direkt var känslig för skänkeln....). Det är ju inte så roligt, men det finns nog inte så mycket annat man kan göra om hästen inte lyssnar... :crazy: Men det hjälpte, både vad det gällde stannadet och i den övriga ridningen... :)

Jag tror inte att det är någon skillnad på ponnyer och hästar i det här sammanhanget, snarare är det nog så att många ponnyer är lite smartare och inser att de kan få en liten vilopaus... :)

Senast ändrad:

Låter min häst stanna om han vill. Finns ingen anledning för mig att göra en grej av det, har andra saker att bråka med honom om... :)

Hej!

Jag vill att min häst går och bajsar, här ska inte stannas.

Detta av två anledningar: den viktigaste är säkerheten: Den dagen vi går över en trafikerad väg och hon stannar och skiter är risken rätt överhängande att jag/vi blir påkörda- det vill jag INTE vara med om.

Den andra är att det brukar inte vara jättepopulärt när hästen stannar mitt i dressyrprogrammet...Och pålle vet ju inte när det passar sej eller ej och då ser jag hellre att pålle VET att här går man o skiter, än att bli förvirrad över att man ibland ska och ibland inte.

/ Lavinia, som förut behövde rida över en 70-väg där folk körde närmare 100 km/h.. gissa vad som händer när häst stannar där och bajsar??

jag tillåter att min pålle får stanna vid uteritt när vi skrittar,om jag arbetar honom får han inte stanna.

när han va yngre fick han alltid stanna och bajsa.
vill inte att han ska stanna inne på banan om han tävlas av medryttaren eller mot förmodan mig själv;)

Självklart får han stanna. Jag kan undvara dom få sekundrarna av ett ridpass som hästen behöver ha för att kunna stanna och bajsa. Dessutom är det lättare att skyffla undan högen sen om den är "centrerad". :cool:

Direkt efter att vi hämtade min häst stannade han och bajsa, Det tycker jag bara är jäkla ohysf och ridskola fasoner. Hästar är gjorda för att kunna gå sammtidig. Hur kul skulle det vara på en tävling om hästen stannar och bajsar?
Där hjälpte inte att man smacka och skänkla på, vi fick helt enkelt använda spöet nån gång för att han skulle fatta. Nu stannar han sldrig

När jag rider ut på vägen måste vi sparka undan bajset. Då om jag märker att han bajsar svänger jag ut baken mot diket och stannar han så jag sipper hoppa av.

Men skulle inte ens kunna tänka tanken att han skulle få stanna och bajsa medans man jobbar han på en ridbana tex

Min häst får alltid stanna och har alltid gjort det. Tkr det där är individuellt också, vissa hästar är väl mer vana vid det ena eller andra.

Har faktiskt aldrig sett en häst "i det fria" som springer och bajsar.

kl
klart dom får stanna! sen bajsar ingen av mina hästar i trav eller galopp, endast om man skrittar avslappnat. så det är aldrig nåt problem.

men när ni nekar hästen att få uträtta sina behov så blir såklart nöden för stor till slut och då måste det bajsas under arbete i galopp tex. mina hästar slipper det, för dom får lov att stå stilla och bajsa innan och efter arbetet.

och jag har ALDRIG nånsin sett en häst i det fria som springer och bajsar, dom stannar alltid upp. så det där är definitivt en myt, hur ofta tror ni hästar springer från rovdjur i en timme??

Jag låter alltid mina hästar stanna om de behöver bajsa, jag tävlar inte utan rider för motion och för att det är roligt. :)

Om hästen vill stanna så låter jag den stanna, men vissa går lika gärna vidare. Nu har jag dock en fröken som håller sig och vägrar kissa/bajsa när man ens SER det. Hon är rätt fjantig på det. Hade hon varit människa kan jag lova att hon korsat benen och hoppat omkring ibland som man själv skulle göra. Då gäller det att slänga ut henne i hagen snabbt efter ridningen, då sätter hon fart in i ligghallen och sen hör man hur det skvaaaaalar. Sen dyker hon upp igen och ska mysa. Knäpphäst :love:

Hahha, en perfekt beskrivning på min lilla medryttar häst :)
Hon tål inte att man ska se det så när jag fodrar henne i boxen står hon vid min sida och ser ängslig ut. Men när man slinker ut kan man höra plasket :D
En knäppphäst här också :love:

Min häst får stå stilla och kissa/bajsa. Jag har aldrig hamnat i en sån situation att jag tyckt att det är något att börja fostra hästen kring.
Vi är ofta ute på skogsturer tillsammans. Hästen har fått lära sig att vänta på mig när mina behov trycker på, och även att parkera sig intill uppsittningsvänliga stubbar och stenar... Kosmisk rättvisa s a s ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: slant98
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama