stannar när hon ska bajsa...

Sv: stannar när hon ska bajsa...

jag tillåter det inte ur tävlingssyn, men inget jag behöver tänka på då han alltid går..
Men skulle han få för sig att stanna så skulle jag driva på då han när han blir stressad bajsar väldigt ofta och det skulle inte funka att han stannar flera gånger på banan för att bajsa..

Jag låter min medryttarhäst stanna. Känns lite taskigt annars. :p

Jag tror de flesta tävlingsryttare kan hålla med om att det är opraktiskt med hästar som stannar för att bajsa. Men det betyder ju inte att man måste tvinga fram dem. Min häst har iaf alltid gått fram för skänkeln, även om det är dags att bajsa. Visst kan han dra ner rejält på tempot, men det är ju inte så konstigt. Så länge han inte stannar är jag nöjd. Jag ser inget konstigt med att be hästen gå fram även när den bajsar, den kan ju gå och bajsa samtidigt i hagen.. Men samtidigt är jag emot ryttare som sparkar och spöar fram hästar som stannat för att bajsa, det enklaste vore om det fanns en medelväg för alla.. Jag har nog tur som har häst som kan göra både och samtidigt.

Min häst bajsar aldrig när han rids. Han tar tillfället i akt innan ridning och direkt efteråt i stallgången. :angel:

*kl*

Ponnyn bajsade aldrig någonsin under ridning varken i farten eller stillastående, så det var aldrig några problem. Alltid lika kul att skritta av och se andra mocka ridhuset/paddocken :angel:

Nuvarande stannar, och jag låter honom oftast göra det. Visst skulle jag kunna tvinga fram honom, men då hade det fått bli med ganska mycket våld och resultatet skulle inte bli så bra vilket gör det helt onödigt, jag går inte på som en idiot för att han behöver bajsa.. Jag blir inte glad om han stannar i ett dressyrprogram - men - hellre att han stannar, bajsar och går fram igen ordentligt, än att han håller igen och går kasst resten av programmet istället, det kostar mycket mer..
Försöker lära honom att ta tillfället i akt att passa på under framskrittningen, eller i boxen före ridning (när det gäller att kissa då) och peppar, peppar, så blir det bättre o bättre..
En häst som inte är lika tydlig utan går fram med lite övertalning får gå fram..

Senast ändrad:

Lite olika för mig och min häst. När vi är på banan och tränar då stannar han inte och bajsar han vet om att han inte får det så han har inga problem med att bajsa när vi rider. Är vi ute och rider i skogen då får han stanna å bajsa beror på om vi tränar ute i skogen eller om vi bara rider utan allvar i ridningen. Så det beror på hur vi rider. Men han får inte stanna och bajsa på cykelbanor och på andra ställen där det inte får vara hästbajs,men han kan stanna ändå fast han vet om att han inte får bajsa där bara för att retas med matte.Så det är bara att hoppa av och sparka undan skithögen hahahaha.......

vi som rider / tävlar islandshäst har ett big problem om hästen helt plötsligt drar upp svansen, går med benen som en anka för att skita och stannar. En övning hemma på banan är ju att iaf låta hästen skritta & skita. Kan ju hjälpa så att poängen inte dras av på banan.

När vildhästarna galopperade ifrån en flock lejon, tror du de stannade och bajsade då? ;) Skämt åsido, klart de ska kunna bajsa och gå samtidigt, no question about it. Ibland när jag skrittar på lång tygel eller skrittar ut så kan de få stanna, men de går ju fram igen om jag ber dem. I arbete på kort tygel skulle han inte ens försöka stanna.

...den kan ju gå och bajsa samtidigt i hagen..

Det gör aldrig min häst. :angel: Han nosar upp ett bra ställe att bajsa på, tar ett par bestämda kliv framåt och placerar sin hög näst intill exakt där han vill ha den. I skogen vill han gärna stanna och bajsa ovanpå någon annans hög. Skrittar vi så får han stanna, i traven brukar han nöja sig med att dra ner på tempot lite. Tror inte han har bajsat i galopp nångång...

Ang. nervös häst som bajsar ofta, så brukar min häst bara vilja stanna när han lägger de första högarna. De får han ju "ta i" för att få ut, de som följer sen är dels mindre och dels mer lösa och då behöver han inte stanna. :p

Min fd medryttarhäst och snart numera egna häst :) stannar oxå för att bajsa (vilket hon gör under ljudliga stönanden). Jag låter henne väl göra det även om jag kanske inte borde...det känns ju som en olat. Å andra sidan, om hon inte får stanna så bajsar hon inte alls och då blir hon så seg att rida ... piggnar oftast till efter att hon lagt den där högen i början av ridpass.

Hon är i övrigt oxå lite kinkig med bajsning och kissning. Gör aldrig någonting i stallgången utan väntar tills hon får komma in i boxen i lugn och ro.

Min häst är precis lika dan. Därför får hon stanna när hon bajsar, men det brukar hon göra när hon går på long tygel alt. mellan övningar (mark., hopp)

Jag tillåter min häst att göra det för att han är dåligt musklad i ryggen så att han kan inte direkt springa samtidigt som han skiter, men ibland gör han det,vilket jag tycker är ganska bra för det betyder ju att han fpr myskler i ryggen.

när jag rider lektion och hästen börjar bajsa så säger ridläraren till mig att skänkla men när
jag rider i terräng stannar jag

Självklart ska hästen få stå still när den bajsar om den vill det. Jag tycker det blir absurt när vi ska tvinga dem att gå samtidigt, bara för vår egen skull. Vad vinner hästen på det?

Om vi är ute o knallar runt så stannar hästen, det får den gärna göra.
Om vi tränar, så är hästen så på G, att han inte stannar, utan fortsätter oavsett gångart. Blir väl enklare när han går i form och med bjudning, antar jag...

tillåter ni att er häst stannar för att bajsa.. vet många som "tvingar" sina hästar att fortsätta ändå. brukar själv alltid låta hästen stanna, känns ju taskigt annars... bara en liten fundering sent en fredags kväll ^^

Min häst får stanna då innan, under vid pauser och efter ridpassen.
För det finns ingen som kan se eller känna sig mer nöjd med att få stanna och få gå på toaletten än min kokosnötpannkaka till häst. :p
Första man märker på honom är att han börjar vagga som en anka med baken och stannar. Tappar underläppen, blundar och stönar ljuuuuuudligt. För det är juuuu sååå skönt att få gå på toaletten. :rofl:

Min häst stannar inte frivilligt (speciellt inte på hemvägen!) så hon får fortsätta att gå.

tillåter ni att er häst stannar för att bajsa.. vet många som "tvingar" sina hästar att fortsätta ändå. brukar själv alltid låta hästen stanna, känns ju taskigt annars... bara en liten fundering sent en fredags kväll ^^

Jag låter alltid hästen stanna när den ska bajsa (inte för att det skulle gå att få henne att gå ändå:p). Jag tävlar inte så för mig spelar det ingen roll om hästen stannar eller går, så hon får göra precis som hon vill i det fallet. Hon är däremot väldigt noga med att alltid gå av från stigen eller långt ut i vägkanten/diket när hon ska dumpa barlasten - något jag uppmuntrar, väldigt trevligt att man slipper hoppa av och sparka undan det:idea:

Tror varje häst har sina olika behov. Vissa kan nog bara inte gå och skita med ryttare på. Och andra har plättlätt! :D

Jag låter faktiskt låta min egna häst göra som den vill:angel:
Dock har jag inga tävlingsambitioner, har man det är det kanske inte så kul om hästen stannar för att skita mitt i ett dressyrprogram eller i en omhoppning just för att den lärt sig att göra det:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: slant98
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama