stannar när hon ska bajsa...

I

isan_love

tillåter ni att er häst stannar för att bajsa.. vet många som "tvingar" sina hästar att fortsätta ändå. brukar själv alltid låta hästen stanna, känns ju taskigt annars... bara en liten fundering sent en fredags kväll ^^

Sv: stannar när hon ska bajsa...

Japp min medryttarkuse stannar och bajsar.
Hon vägrar att gå och bajsa så ja hon får väl göra det.
Jag har hört att de hästar som gör det har dåliga ryggmuskler men jag har ingen aning om om det stämmer faktigst.
Min mr häst är ganska dålig musklad i ryggen.

Om man tävlar så fungerar det inte så bra att hästen plötsligt stannar innan hindret och skiter eller stannar mitt framför domarna på dressyrbanan ...
Jag tycker egentligen hästar ska kunna gå och skita samtidigt men praktiserar det inte själv, jag tävlar ju inte så då kan de få göra som är bekvämast för dem.

Min häst stannar alltid och bajsar om jag har långa tyglar men om vi är i arbete så travar han och bajsar utan att jag behöver gå på honom.
Däremot är han irriterad eller trock över nån övning då kan stanna och samtidigt passa på att skita i ren protest :p

Beror på sisuationen. Jag tävlar inte heller, men hoppar en och annan clear round då och då, och vill inte att hästen tar en paus då för att stanna. Är jag ute och rider så stannar han och bajsar :p

egentligen tycker jag inte att hästen ska få stanna och bajsa. har sett hästar som tillåtits göra det och som stannat på tävling, 2 galoppsprång från ett hinder, enbart för att bajsa... :cool:

å andra sidan kan jag SJÄLV stanna hästen på mitt kommando om jag känner att den behöver bajsa. mest av bekvämlighetsskäl, det blir enklare att mocka paddocken när bajset ligger på ett ställe :angel: :D
men nej, däremot om hästen försöker stanna utan tillåtelse så driver jag på den.

Jag låter hästen stanna. Har aldrig haft problem med det på tävling, träning eller ens under vanlig "banridning". Han stannar inte var som helst visserligen, han går in i kanten av vägen eller stigen. Om man inte låter honom stanna går han och håller sig, blir inte speciellt bra ridning då.. Om han skiter mitt på vägen eller på ridbanan är det akut.

Ja herregud, de måste ju få uträtta sina behov i lugn och ro. ;)
Tävlar inte så jag har inga problem med det.

Min pålle föresrar att stanna och bajsa. Jag låter honom få göra det i de allra flesta fall. Undantagen kan vara om vi rider där det skulle vara otrevligt med bajs på vägen, då försöker vi gå in till sidan istället, detta för att unvika att jag behöver kliva av och sparka undan bajset.

I skritt ja, är vi ute på vägarna så försöker jag flytta på rumpan så att skiten hamnar i kanten/diket.
Och som nån annan sa, det är lättare att mocka ridbanan om det är högar och inte utspritt. Om jag märker att han vill skita i en högre gångart så kan jag ibland stanna och låta honom skita, annars så fortsätter vi bara.

Nej, jag låter inte hästen stanna. Behöver inte tvinga någon till att fortsätta heller.

Tkr oftast de bajsar när man skrittar på långa tyglar, och då brukar de stanna och bajsa. Men om de måste bajsa när man tex, travar eller galopperar och jobbar lite så tkr jag de flesta brukar fortsätta utan att försöka stanna, lr så väntar de nog tills man skrittar på långa tyglar...

Jag brukar driva på hästen, den kan ju faktiskt gå samtidigt.

För hur skulle hästen ha gjort ute i det vilda? Om det kommer ett rovdjur och hela flocken flyr undan, inte stannar väl hästen då för att den blir skitnödig? :p Eller tränger den undan känslan? Hm... :cool:

Givetvis får min häst stanna för att göra ifrån sig. Själv brukar jag vilja sitta stilla på toaletten.

Min medryttarhäst har aldrig skitit när jag ridit honom. Jo en enda gång det var i torsdags men annars har han aldrig gjort det. Han bajsar och kissar efter ridningen.
Har också hört från en ridlärare att ponnyer har det svårare att sammtidigt gå och bajsa än hästar.
Har ju bara hänt en gång att han bajsat under ridpasset men då stannade han och jag lät han.
Skulle nog inte vart så kul för mig om jag gick och bajsade sammtidigt x)
Så nej jag låter hästen stanna om den vill, driver inte på den.

Jag låter alltid mina hästar stanna om de behöver bajsa, jag tävlar inte utan rider för motion och för att det är roligt. :)

Om hästen vill stanna så låter jag den stanna, men vissa går lika gärna vidare. Nu har jag dock en fröken som håller sig och vägrar kissa/bajsa när man ens SER det. Hon är rätt fjantig på det. Hade hon varit människa kan jag lova att hon korsat benen och hoppat omkring ibland som man själv skulle göra. Då gäller det att slänga ut henne i hagen snabbt efter ridningen, då sätter hon fart in i ligghallen och sen hör man hur det skvaaaaalar. Sen dyker hon upp igen och ska mysa. Knäpphäst :love:

mina bajsar hela tiden:p speciellt om dom är lite nervösa. dom vill inte stanna, dom går på som vanligt, så jag behöver inte tvinga dom.

min valack ska alltid bajsa på vägen när jag leder in honom från hagen däremot och då vägrar han att gå. han bara SKA bajsa, även om han omöjligt kan vara bajsnödig varje gång man tar in honom, så ibland får man vänta en bra stund innan han klämmer ur sig något.

Min får inte stanna för att bajsa under ridning, oavsett gångart. Och dumt av er som jämför med oss människor, hästar är inte som oss och bör inte förmänskligas.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: slant98
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama