Stannar med flit...

urkella

Trådstartare
undrar bara hur jag ska göra för att få honom att sluta..när jag startar 2 klassser går första alltid super bra.. vinner nästan alltid, sen andra stannar han alltid.. bara en gång men iaf.. å han e jättekvick så dt går inte bara å driva på för han hoppar bak när han stanna så då blir dt ju en vägran.. sen nästa gång när man kommer på hindret hoppar han dt utan problem.. å dom som tittar säger att man ser typ hur han bestämmer sig att inte hoppa.. samma på fälttävlans träningen stannade han å Linda A sa att han bara gör dt för att visa att han har egen vilja :crazy: han gjör aldrig så på träning eller har aldrig gjort dt iaf.. så kan ju inte träna bort dt.. :( dom sa att dt har med stammen att göra men ändå??
han e: Stanford- Tammer Fors xx

Sv: Stannar med flit...

du får väl ha ännu mer vilja än hästen!

Hade en Stanford som var precis likadan. En hoppkapacitet långt över det vanliga, men stannade precis som du beskriver. Plötsligt bara. Så hon fick fortsätta sitt liv hos en annan.
Hopphästar skall hoppa för sin mat ;)

okey.. jo alla säger att han har en otrolig kapacitet...han hoppar typ allt jättelätt.. men får sina stopp oxå :crazy: men trivs med honom jättemycket å har jobbat mycket med honom så vill ju inte sälja honom.. sen då vi blivit erbjudna va me i lag nästa år och så..

du kanske bara ska rida en klass/ dag det låter som att han andra rundan lärt sig vad som är på gång. Eller så kan det ju vara så att han har ont någonstans, och känner inte av det lika mycket i början och när han har hoppat några språng så får han känningar...

men han stannar aldrig på träningar å han stannar inte på hindret utan flera meter innan.. sen andra gången man kommer på dt så hoppar han utan problem..

hade inte Linda några tips då?
hon har ju erfarenhet av stanfordhäst som gör så...

nja att man skulle va på honom tills han hoppade men på träningen fick vi inte över honom förrens Linda tagit faram en gran å slog bakom honom me.. men han hoppade sen ;)

Alla sätt är bra utom de dåliga :angel: Bättre än långpisk :smirk:

haha ja då han e livrädd för spö så hade dt nog inte vadit bra.. kan bara rida honom me korthoppspö ;)

Granen är ett traditionellt hjälpmedel :D

Nä, men vi hade vår lille ponny vi hade innan med på träningen. Han ville inte över diket och hade stannat jättemånga gånger. Han fånade sig tillslut och då blev de granen ;). Håller med, bättre än en långpisk, det är ju åxå bara när man ser att dom inte är rädda längre utan stannar bara för att "dom ska"...

kanske har blivit en ond cirkel.

du tror att hästen ska vara dum - hästen är dum - du tror det ännu mer, och så vidare.

Har du någon kompis/bekant/tränare som kan testa att hoppa andra klassen nån gång ? För att se om det är en ond cirkel.

Eller testa att bara rid en klass per tävling ett par gånger.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 392
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 206
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte