stannar i padocken?

A

aetm

Hejsan:)
Jag har en unghäst på 3,7 år som har blivit riden i 5 månader i både skogen och i padocken. Han har alltid varit positiv till allt, varit pigg och framåt. Nu den senaste månaden har han börjat stanna i padocken och stått still i ca 5 - 10 sek innan man fått igång honom att gå igen, detta händer efter ca 15 minuters ridning. Han är fullt frisk och ute i skogen är det inga som helst probem.
Jag tror att han är uttråkad, någon som har någon idee om vad jag ska göra :crazy: ? Jag vill ju absolut inte att han får med sej detta beteende tills han blir äldre!

Sv: stannar i padocken?

Ett är ju att se till att han aldrig stannar. Två att se till att frammåtdrivande hjälper är helt befästa.
Ta hjälp av någon på backen som har en långpisk så drivningen blir tydlig och kommer bakifrån. Långpisken ska naturligtvis endast användas som ett hjälpverktyg, inte till att langa på hästen några golfsvingar.

Ett är ju att se till att han aldrig stannar. Två att se till att frammåtdrivande hjälper är helt befästa.
Ta hjälp av någon på backen som har en långpisk så drivningen blir tydlig och kommer bakifrån. Långpisken ska naturligtvis endast användas som ett hjälpverktyg, inte till att langa på hästen några golfsvingar.

Om jag ska se till att han aldrig stannar så behöver jag sitta och nöta på honom hela tiden, och det känns inte rätt då han är liten och ska tycka att det är roligt att bli riden. Framåtdrivande hjälperna sitter helt förutom nu när han då stannar, jag har använt spö på egen hand nu den senaste gången och petat på baken på honom när han inte gått fram för skänklarna, inte sån mycket bättre reaktion ån vad det blir för skänklarna.. tack för ditt svar ifl :bow:

Om du känner att du måste sitta och nöta så är inte frammåtdrivande hjälper befästa. Vilket i och för sig inte är så underligt på en häst som är så lite riden.

Varför långpisk är för att någon från marken enbart kan ha det som sysselsättning, att se till att hästen inte stannar. Drivningen bakifrån blir tydlig för hästen, mycket tydligare än om du sitter och petar på honom från ryggen.

det är ju endast när det gäller detta han struntar i mina framåtdrivande hjälper, att ha ett långspö efter honom hjälper ju inte honom att tycka det är roligt heller..

jag haller nog med blandras tik har...tillochborja med sa betyder ju inte langpisken att det behover bli trakigt att arbeta, det ar ju bara en fortyglande hjalp...

du maste ju gora det helt klart for honom hur dom framat drivande hjalperna fungerar, och korrigera nar han gor fel...det behover nog inte ta mer an nagon/nagra sessioner att klargora begreppet om det tacklas i tid, men om du inte tar itu med det nu kan det bli ett storre problem, och det kan sprida sig till att tex inte lamna stallet nar na ska rida ut etc..

lagg in ett pass dar du kor mycket overgangar, och verkligen jobbar med att fa honom att lyssna och forsta skankel...

Om du absolute bara tror att det ar for att han tycker det ar trakigt far du val forsoka losa problemet genom att genomfora mer stimulerande jobb, kanske nan cavaletti eller sa

lycka till:laugh:

jag brukar rida ut så mkt. som möjligt i början när hästen är insutten för att få bjudning, helst ihop med äldre rut. häst. och i ett något friskare tempo. när hästen bjuder ärligt börjas utbildningen riktigt på bana. jag börjar alltid utbildningen med halvhalter och det går inte att utföra korrekt om inte hästen tänker rejält framåt ;)

Han tycker paddocken är tråkig;) Ut i skogen och strunta i krav ett tag, kör bara markarbete/löshoppning inne/i paddock ett par månader. Eller låt honom få vila en månad. Jag tycker det viktigaste på unga hästar är att behålla bjudningen och vilja till arbete, inte genom att sätta dem på plats eller tvinga. När han gör bra saker var noga med att berömma, det ska vara roligt att jobba ihop ;) Se över hela hans situation, hur mkt är han ute? Möjligheter att leka med kompisar och vara häst? Foder? etc

Jag skulle nog enbart rida i skogen ett tag. Fast allra helst kanske ge honom lite vila först en månad eller så för att han ska få smälta allt ordentligt.
sedan ta itu med stannandet om det fortsätter. Långpisk bakom är jäkligt effektivt. Det fick jag ta till på min häst för några månader sedan, eller tränaren gjorde. Hon drog den i backen precis bakom hästen.

När jag rider dels min häst men även ridskolans ponnysar så det första jag gör är sitter upp såklart, sedan när jag är klar att rida iväg så trycker jag lätt med skänkeln. Reagerar inte hästen då så lägger jag till pisken en gång bakom skänkeln tillsammans med skänkeln. Då reagerar hästen, sedan så lyssnar den på hjälperna. Hellre en liten snabb smäll än ett nötande med benen hela ridpasset.
Nu tycker jag inte direkt man ska vara så jättebrutal med unghästar som precis blivit inridna.
Gör det du känner för men hade det varit min häst hade jag nog gett den en paus från arbetet.

Det är det, att min lille kille är alltid så glad och bjuder så bra, han har alltid öronen frammåt och tycker allt är kul, men han blir lixsom uttråkad när han gått runt i padocken "för länge" enligt han. Utomhus går han först och vill helst trava hela tiden .. Jag förstår ju att han absolut inte får tro att det är okej att stanna i padocken bara för att han vill det och det visar jag tydligt för honom också, men han verkar inte bry sej så mycket. Han har föressten en 2 veckors vila nu, och att långpisken betyder jobbigt menar jag att det betyder krav för honom och det tycker han är tråkigare, och desutom så har jag inte någon som har kondition att orka springa efter honom hela tiden ;)

Tack för alla svar ifl!:laugh:
Är det någon som har lite tips med roliga övningar som jag kan testa med? ;)

Jag skulle nog enbart rida i skogen ett tag. Fast allra helst kanske ge honom lite vila först en månad eller så för att han ska få smälta allt ordentligt.
sedan ta itu med stannandet om det fortsätter. Långpisk bakom är jäkligt effektivt. Det fick jag ta till på min häst för några månader sedan, eller tränaren gjorde. Hon drog den i backen precis bakom hästen.

När jag rider dels min häst men även ridskolans ponnysar så det första jag gör är sitter upp såklart, sedan när jag är klar att rida iväg så trycker jag lätt med skänkeln. Reagerar inte hästen då så lägger jag till pisken en gång bakom skänkeln tillsammans med skänkeln. Då reagerar hästen, sedan så lyssnar den på hjälperna. Hellre en liten snabb smäll än ett nötande med benen hela ridpasset.
Nu tycker jag inte direkt man ska vara så jättebrutal med unghästar som precis blivit inridna.
Gör det du känner för men hade det varit min häst hade jag nog gett den en paus från arbetet.

tack för ditt svar, det var riktigt bra tycker jag ;) ska ta och prova spöt med skänkel när han inte lyssnar.

Jag hade en unghäst som kunde bli väldigt seg på ridbanan vissa dagar. Det visade sig att han hade växtvärk så det var att låta honom vila. Ibland tvåveckorsvila, ibland rida varannan dag tills det gick över. När han hade växt färdigt var det aldrig några problem med att gå fram på banan.

Kom ihåg att en 3-åring är långt ifrån färdigutvecklad, varken kroppsligt eller mentalt så man måste ta det försiktigt med dom och ge dom pauser ofta.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 667
Senast: Amaranthe
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar