stanna med knäknip?

Sv: stanna med knäknip?

Ang turridningen du var på: Sa de verkligen med knäna? Vi säger kläm åt med benen och håll i sadeln med ganska lös tygel så du inte ofrivilligt drar hästen i munnen. Fast våra hästar är så bussiga att de håller sin plats i ledet och galopperar den första hästen galopperar de andra snällt efter tills ledarhästen saktar av. Alla turridningar kanske inte har det så när de rider ut med nybörjargrupper :banana:

Angående att knipa med knäna när man ska göra halt så funkar det jättebra på många hästar och de flesta andra kan man lära att stanna så genom att banta ner förhållande tygeltaget efterhand. Funkar även på framtung kallblodstravare med stark mun:). På min ridskola lär vi ut stoppteknik genom att sitta till ordentligt (halvhalt), knip med knäna och i sista hand förhåll med tygeln. Efter 2-3 halter i början på lektionen behöver eleverna oftast inte använda tygeln eller max krama om den lite. Är man konsekvent med detta behöver man inte ha dragkamp i nödan och hästen blir mer avslappnad i munnen. Funkar även från avsaktning galopp till tölt förutsatt att du kan tima med framåtdrivning innan hästen stannar...

Filippan skrev:
Ja, jag med! :) Och eftersom jag inte kan vissla tycker jag att detta sätt är utomordentligt bra :D

Du kan ju använda sss-ljud, då! Det gör jag ofta, ljud som ljud! Eller en suddig vissling, så gott du kan. Men jag har för mej att man inom brukskörning använder sss-ljud för att få hästen att trava, så se till att ingen kusk sätter sej på din häst....:crazy:

Vad kul, att det verkar vara såpass vanligt ändå!:banana:

Verkar som att det är vanligt på Island av era svar att döma. Det verkar vara praktiskt och det verkar inte störa vidareutbildningen heller, dvs man måste inte lära om hästen senare i utbildningen. Håller med om att det är bra att förbereda hästen med andra medel än att s.a.s. "plötsligt börja dra i munnen", vilket bara gör att hästen värjer sej på olika sätt.

Jag uppfattar knäknipet som en starkare variant av sätesspännandet, med enbart sätesspänning/bäckenvinkling som ideal?

Väldigt vad mycket roliga egna knep ni använder til era hästar! Jättekul! Ni som har skänkelkänsliga hästar, har ni provat att bara vibrera med ena skänkeln istället för att lägga till den? Kanske hjälper det någon?

Kul att fler än jag vill att hästen ska stanna när man släpper stigbyglarna! Kanske är det bra, vet inte, men det skadar inte.

Utan att jag tänkt på det har jag och min häst ofta saktat av när jag ger henne lång tygel. Alltså motsatsen till förhållning. Hästen känner att "nu ska vi slappna av", tror jag. Fast det funkar inte för halt.

Sist jag red lyckades jag slappna av så till den grad att jag var så ett med min häst att jag kunde styra vart hon skulle gå med att titta ditåt, i stort sett. Det var en häftig känsla, för det kändes som att det var hon som svängde och jag som följde, men det var egentligen jag som styrde för hon gick dit jag tittade. Vi var så samtidiga och synkroniserade. Vi skrittade på lång tygel. Måste testa igen, var det bara en tillfällighet, månne...

Är ni fler än jag som testar en massa saker och lär era hästar lite av varje efter egen hjärna??? Vill höra!!!:bump:

Filippan skrev:
Ja, jag med! :) Och eftersom jag inte kan vissla tycker jag att detta sätt är utomordentligt bra :D

Du kan också säga "HOU", det är jättevanligt bland islandshästar har jag hört, samt western. I en utandning som kommer från magen. Då följer kroppsignalerna med naturligt.

Måste testa :D min grabb är från island men är lite 'speciell av sig', har också upptäckt att han reagerar på småsaker som man själv knappt märker av..

Apropå, i somras red jag ett halvblod en period och vi gjorde fina halvhalter geom att jag blåste ut ett ljus. Inget annat. Kanske hjälper det någon att testa det?

Freyr skrev:
På islandshästtävlingar är det tillåtet att smacka och ha kommandon - du får inte avdrag för det. Men ofta är man ju två ekipage på banan och det andra ekipaget kanske inte uppskattar höljudda smackningar ;)
Använder ofta en låg vissling för att sänka tempot i samband med att spänna magen och spänna fingrarna.

/Malin

Ja, det är väldigt användbart att ha rösthjälper. Om man tävlar en häst som har stor fördel av rösthjälper kanske kan man lösa det genom att ha egna signaler som ingen annan häst förstår. Hehe!

Jag testade knäknip på en islandsfödd häst som är väldigt pigg. Han stannar iofs jättefint när man avänder sätet, lugnar ner sig lite när man visslar osv men ville se vad som hände när jag gjorde knäknip. Mycket riktigt tog han det mycket lugnare när jag knep med knäna. Hade med mig en tjej också när jag red som är duktig och kollade med henne om detta med knäknip. Enligt henne så låser man bogarnas rörelse. Dock skulle man tänka på att hålla knäknipet länge för gjorde man snabbt dvs knipa, lätta, knipa, lätta så betydde det öka istället. Någon annan som hört denna förklaring? Ser ju att det ger effekt men vill gärna veta varför också :)

knasan skrev:
Hörde en gång för länge sedan att de gamla på island lärde sina hästar att göra halt när man kniper med knäna. Har någon mer hört det? Provat? Jag har provat att lära min häst det, och det är så effektivt att jag knappt behöver röra tygeln när jag ska stanna henne, och då har hon innan varit jättesvår att göra halt på på ett sätt som jag tycker går inom ramen för hygglig ridning.

Min teori är att medan hästen går gungar man naturligt med i rörelsen, och när man gör halt fryser man i sin rörelse, och denna frysning förstärks av att man kniper med knäna. (Jag utgår från att man rider hästen från ryggen i första hand och ej med tyglar och skänklar annat än som förstärkning vid behov.)

Vill höra mer!

Jag har också ridit hästar som detta funkar på, jag tror också att din teori om att göra "framåtbjudningen" obekväm stämmer... I alla fall har jag tänkt i samma banor :angel:

Hästen jag tävlade i fjol lyssnade på visslingar, både för att göra halt och lugna ner tempot lite. Tyvärr kom han på framdelen med denna metod så jag använda det mest som en effektiv nödbroms. Det var bra att ha när han stack med mig... :cool: Han tvärnitade ju inte direkt men han lugnade sig i alla fall lite.

När jag hade turridningar brukade jag uppmana ryttarna att vissla eller sjunga lite om de var nervösa eller rädda, man slappnar nämligen av lite om man gör det... (på tal om visslingar)

Hästen jag rider nu försöker jag tillämpa kniiip på, á la 80-talsgympan :D :angel: En liten(!!) förflyttning framåt av höften eller hur man ska förklara det. Tror det verkar ungefär på samma sätt som knäknipet...

Ang sjunga när man ska slappna av...Får väl bjuda lite på mig själv. På en barbackalektion tyckte min instruktör att jag behövde koppla av lite och bad mig sjunga. Pinsamt tyckte jag och började nynna lite. SJUNG HÖGRE skrek hon till mig varav jag tar ton och börjar sjunga "du är så söt min kära lilla ponny...". Tror vi alla fick oss ett gott skratt den lektionen :) Men, sången hjälpte mig att slappna av och höll mig kvar på hästryggen hela lektionen!

Mitt sto stannar med ett lätt tryck på manken och saktar ner om man rycker lite i manen, väldigt användbart när jag tävlar T2 på henne... Mvh//Sara

knasan skrev:
Du kan ju använda sss-ljud, då! Det gör jag ofta, ljud som ljud! Eller en suddig vissling, så gott du kan. Men jag har för mej att man inom brukskörning använder sss-ljud för att få hästen att trava, så se till att ingen kusk sätter sej på din häst....:crazy:

Ssss-ljud betyder för min häst att han ska springa fortare :D
Men det är sant, ljud som ljud, man kan lära in vilket kommando som helst!

knasan skrev:
Du kan också säga "HOU", det är jättevanligt bland islandshästar har jag hört, samt western. I en utandning som kommer från magen. Då följer kroppsignalerna med naturligt.

Jag använder "hou" jättemycket, har lärt honom att det betyder sakta av, det låter liksom lugnande.
Sen har jag "hepp!" när han ska stanna. Hepp kombinerat med knäknip plus lätt kramning i tyglarna innebär tvärnit :D Från galopp om så är.

Nu ska ni få höra. Jag lade ut denna frågan på barocksidan också. Vissa av dem menar sej ha lärt detta från europeiska traditioner. Kanske kan vi ana ett gemensamt arv sedan meddeltiden, innan hästarna på ön isolerades? Alltså, vi kan dra slutsatsen att man red så här på medeltiden? :idea:

Gå gärna in på barocksidan och kolla deras inlägg, de har en hel del fina förklaringar på mekanismerna också!

Haha, har ni provat att tvärnita när ni leder era hästar? Enligt Hempfling är det en inbyggd reflex i hästen att tvärnita när flockledaren gör det. Jag har provat - det funkar! Utan inlärda kommandon alls! Det är kul att stå kvar en stund blickstilla och se att hästen faktiskt reagerar med att bli mer vaksam... någon idé om hur man kan överföra det till ridning...???

isis_sara skrev:
Mitt sto stannar med ett lätt tryck på manken och saktar ner om man rycker lite i manen, väldigt användbart när jag tävlar T2 på henne... Mvh//Sara

Vad bra!!! Och nybörjarvänligt!

Det finns lite tips i SallySwifts böcker (ej provat) om att man kan föreställa sej att den gemensamma energin sjunker ner i hästkroppen, ungefär. Ja, en massa liknande tips. Kanske något för dej?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
299
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka