stanna med knäknip?

K

knasan

Hörde en gång för länge sedan att de gamla på island lärde sina hästar att göra halt när man kniper med knäna. Har någon mer hört det? Provat? Jag har provat att lära min häst det, och det är så effektivt att jag knappt behöver röra tygeln när jag ska stanna henne, och då har hon innan varit jättesvår att göra halt på på ett sätt som jag tycker går inom ramen för hygglig ridning.

Min teori är att medan hästen går gungar man naturligt med i rörelsen, och när man gör halt fryser man i sin rörelse, och denna frysning förstärks av att man kniper med knäna. (Jag utgår från att man rider hästen från ryggen i första hand och ej med tyglar och skänklar annat än som förstärkning vid behov.)

Vill höra mer!

Sv: stanna med knäknip?

Spännande... det ska jag testa på min isl.föding... Jag upptäcker hala tiden små underliga saker som han reagerar direkt på... Tex att spänna insidan av låret en liten aning = skänkelvikning, hur fint och lätt som helst... Men att försöka göra skänkelvikningar med underskänkeln... glöm det :p
Ska testa knäknip nästa ridtur :)

Vad roligt, jag trodde jag var i princip ensam om detta! Kör också med "knäknip", och det är verkligen bra, otroligt effektivt. Lärde mig det av min instruktör i förra stallet :) Vet nästan inga andra som gör det faktiskt.
Jag använder det till att göra halvhalter, halter och avsaktningar m m med. Superbra eftersom jag aldrig behöver ta i tyglarna då :)

Samma här, man liksom stryper framåtdrivningen....
Det är inget jag lärt honom utan det följde med från Island kanske. Likaså att han tvärnitar när jag drar upp skänklarna i flanken, bra om man tappar balansen.

Syrrans häst är ifrån island och hon funkar bra på det med. Knäknip funkar dock inte likabra på min svenskfödda..;) men det är väl kanske en vanesak för dem..

/Emma

Du kan ju lära dem :) Det gick fort för min häst att lära sig det!

Filippan skrev:
Du kan ju lära dem :) Det gick fort för min häst att lära sig det!

Jo det är klart, iofs lyssnar han väldigt väl på visslingar, så det funkar. Men det är ganska häftigt med knäknip. Gillar alla medel där man slipper slita o dra i dem!

Ja, jag med! :) Och eftersom jag inte kan vissla tycker jag att detta sätt är utomordentligt bra :D

Filippan skrev:
Ja, jag med! :) Och eftersom jag inte kan vissla tycker jag att detta sätt är utomordentligt bra :D
Hihi.. värre om man inte kan vissla förstås..;)
Men som sagt, bara man slipper slita o dra i dem! :bump:

Jag stannar alltid så ;), det funkar jätte bra på min häst

jag har lärt min islänning att han ska göra halt när jag släpper stigbyglarna bra om ja ramlar av:angel:
då hänger tygeln med sin fulla längd på hans hals.

han stannar även direkt utan tygeltag för proo.

tycker de verkar onödigt med knäknipen...finns ju bättre alternativ:angel:

Där ser man så olika det är. Jag avskyr när hästar stannar så fort jag släpper stigbyglarna. Men det är ju helt som man lär dom.
Men om du åker av - släpper du stigbyglarna först då? Brukar inte avramlingar ske lite oplanerat? Se INTE detta som kritik nu. Jag undrar och skriver mitt synsätt på det.
Att stanna genom att knipa med knäna, ja jag använder också det plus bromsande säte, får ju in bakdelen på hästen i halten betydligt mera än att släppa stigbyglar och tyglar (som mera slänger hästen på bogen).
Jo, jag förstår också att du inte gör halt när du tränar genom att släppa stigbyglar och tyglar - hoppas jag i alla fall.

I voltarbete kan man även i viss mån kontrollera hästens bogar (en i taget) med respektive sidas knä.
Att bromsa islandshästar med knäna verkar vedertaget på Island och funkar ju absolut. Men det gäller ju att hitta en ridstil som passar en.

/Malin

de sa på en turridning att man skulle knipa med knäna när man skulle galoppera?:smirk: för de som inte kunde !!

*lån*

Jag stannar också ibland med knäna, men försöker alltid först magen och rumpan.
Tyglar också förstås, men det börjar vi bli avvanda med nu, har vart lite oseriösa i vinter :p

nej han stannar inte alltid bara för att jag släpper stigbyglarna eller rättare sagt det är sällan jagf släpper stigbyglarna när jag är mitt ute i skogen o rider eller på banan.
jag brukar hoppa av och gå sista biten hem det är där han lärt sig att när matte släpper stigbyglarna då ska vi gå hem sista biten lixom...
vet inte varför han stannar då behöver ju inte men jag har lärt han att han ska det nu men säger oftast proo samtidigt + vinklar ut fötterna så han ser så det blir som ett tecken inte bara att jag släpper dom för det märker han nog inte och förtsätter bara gå.
så det är därför oxå jag har långa tyglar när halten inträffar:p
så jag släpper inte bara allt vind för våg såklart han skulle kasta sig fram på bogarna då.
jag stannar han så från fri avskrittning.

alltså det om jag åker av var igentligen menat som ett skämt ja tror knappast han stannar bara för att jag släpper stigbyglarna lixom hela jag flyger ju av då...möjligen att han saktar ner farten/stannar om en nybörjare rider och tappar stigbyglarna bara:idea:

jag har aldrig testat knipa metoden ska de om han lyssnar på det.

annara använder jag mest pro när jag rider + kör det funkar suveränt. efter galopper brukar jag(när backen tar slut och blir nerför) i tid säga hooow + prooo när han saktat ner farten så då har han lärt sig att han ska stanna till pro....när jag säger till.
det känns som en rätt bra medod för att då hästar att lyssna mer + ej skena.

jag tycker rösten funkar bra endå o på honom behöver jag lixom inte skrika PROOOOO utan kan viska det tyst för mig själv, när han sen ska skritta iväg smackar jag jättetyst allt detta får honom att bli MKT uppmärksam på mig som ryttare:d

men alla har vi olika sätt detta funkar för mig väldigt bra men ska testa knipa övningen...
tänkte på det bara får man på tävling säga nåt till hästen? eller komandom är förbjudna? för det är dom väl på riktigt dressyrtävlingar ex smackningar är ju inte tillåtna.

På islandshästtävlingar är det tillåtet att smacka och ha kommandon - du får inte avdrag för det. Men ofta är man ju två ekipage på banan och det andra ekipaget kanske inte uppskattar höljudda smackningar ;)
Använder ofta en låg vissling för att sänka tempot i samband med att spänna magen och spänna fingrarna.

/Malin

Sprettur skrev:
Syrrans häst är ifrån island och hon funkar bra på det med. Knäknip funkar dock inte likabra på min svenskfödda..;) men det är väl kanske en vanesak för dem..

/Emma
Samma erfarenhet här. Min första (import) stannade när man knep med knäna för att man höll på att tappa balansen vilket var oerhört bekvämt då min balans efter en skada inte alltid är den bästa. Min nuvarande (svenskfödd) gör nästan tvärtom kniper man, springer han och skyggar, inte fullt lika anvndbart ;)

Jag stannar alltid min häst genom att spänna sätesmuskulaturen. Släpper direkt, eftergift, när hon stannat.

Jag stannade alltid mitt sto med en liten lätt knyck och vinkling av bäckenet. På det sättet fick jag henne att vinkla sitt eget bäcken neråt=samling, och samtidigt uppfatta stopp signalen (knycken). Hon stannade lugnt och samlat, och tyglarna var inte med i bilden överhuvudtaget.
Ibland när jag red ut med henne tillsammans med andra så fungerade det inte alltid till 100% eftersom det fanns så mycket annat kul runtomkring. Men då gjorde jag bara samma sak, fast med en liten mjuk kram i tygeln oxå, och då fungerade det bättre igen.
Innan vi lärt oss det här, så gjorde jag precis som "juvelflickan", bara spände sätesmuskulaturen och släppte när hon stannade. Det fungerar oxå utmärkt, men är kanske inte alltid riktigt lika samlande. Men det beror såklart på hur hästen tolkar signalerna och vad de är vana vid också.
Ha det så kul med era hästar!

Det hade jag inte hört.
Ska definitivt testas!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
299
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka