Stängselbry

tinaiva

Trådstartare
Vårt stallkollektiv är på gång att köpa in material för att stängsla upp sommarhagarna. All gammal stängsling ska bort så vi får börja på ny kula. Vet inte hur länge vi kan räkna med att få ha marken så vi vill inte att det inte ska vara alldeles för omständligt om vi behöver ta bort/flytta staketet vid behov och följaktligen vill vi även hålla kostnaden så låg som möjligt.
Våra tankar är att sätta trästolp typ i hörnor, grindhål och där man kan tänka sig att det behövs lite extra stadga men i övrigt använda plaststolp. Surfar runt nu för att hitta priser osv.
Hur har ni det runt era hagar?
Tacksam för lite erfarenheter och inputs

Sv: Stängselbry

På den ena av två anläggningar där jag håller till så har de just gjort som du beskriver.
I hörnen och vid grindhålen sitter det trästolp, resten är plaststolp. Detta har de gjort för att hålla kostnaden nere. Verkar funka bra!

Jag skulle nog snacka med en bonde i närheten. De kan ofta göra stängselstolp åt en, eller om de har liggande. Okej de är inte impregnerade men det gör man lätt själv med att ställa dem en vecka i spillolje ( hihi jag har inte sagt något) Vissa har kvar häsjestör som man kan såga av. Hittade 200 st hos min svärfar för ett tag sedan. Låg på brännhögen!

Plaststolp av enklare modell skulle jag inte använda när man inte kan ha uppsyn över hästarna. Räcker med att en älg kliver igenom så drar den med sig alla stolp. Trästaketet knäcks bara just där, resten brukar vara helt.

Det går smidigt och bra att sätta stolparna med en traktor som trycker ner stolparna.

Min pappa sågade till stolp till mig :) Sen tryckte min sambo ner dom i jorden med lastaren. Så jag fick dom gratis! :banana: Har några plaststolpar men dom är så svajiga och ostadiga att jag endast har dom till tillfälliga stängsel.

Vi har lika som du skriver och det har funkat i alla dessa år det har gått hästar där. Billigt och bra :)

Vi har gjort egna stolpar, har tagit småträd när de huggit i skogen. Desan har vi spättat och slagit ner. Fast vi har tagit upp dem varje år. De har inte varit några problem, hagen har stått stabilt och hel hela säsongen.

Vi har trästolpar runt alla hagar.Dock så ska jag hägna in två stycken jätte mega ängar och då blir det antagligen något i stil med som ni kommer att göra då jag kommer hägna in bitar i taget av dessa stora "marker" så är det lätt att flytta runt!

Jag har trästolpar i hörnen och grindarna. I övrigt har jag plaststolpar. Det funkar mkt bra. Men som de flesta andra i mina trakter så plockar jag ner sommarhagarna varje år och sätter upp det igen nästa år. Trästolparna får sitta kvar dock.

Vill ni inte ha plaststolpar så finns det ju likadana fast i järn som jag tycker tål vintrarna bättre men är lika smidiga att flytta som plaststolparna.

Där jag har hästen på sommaren gör vi som du beskriver. Om du tycker det verkar rangligt kan ni ju sätta upp lite fler trästolpar men samtidigt ha plaststolpar mellan. Vi har använt oss av en massa gamla stängselstolpar som jag inte riktigt vet vart dom kommer ifrån. Men kollar du på nån gammal bondgård finns det säkert några du kan få eller betala billigt för!

skulle aldrig stolpa in "långvariga" hagar med sådana plaststolp. alldeles för svajiga och lätta att ha upp, de håller ju inte för nånting!
då är det säkrare att lägga ner lite mer pengar på trästolp för säkerhetens skull eller så finns det faktiskt bra stolp att få tag på begagnat!
vi köpte alla våra i nyskick begagnade och betalade kanske hälften av riktigt pris.
det är inte så kul att hägna in 5-6 ha i plaststolp.

Speciellt inte där det finns älg som tidigare sagts.
Trästolpen kan sättas med längre avstånd än plaststolparna så så mycket dyrare blir det inte. Vi har 4-5 m emellan och köper den klenare sorten av impregnerade stolpar på en lokal såg. Har funkat bra i 6 år. Plasstolpar har jag till provisoriska avgränsningar ibland och det är bara ett enda vingel.

Ekonomiskt sett är plaststolp inte ett dugg billigare. Det enda som är, är ju att de är lättare att sätta dit.
Vi har beställt nya trästolp till vårat kollektivstall, vi fick dom tokbilligt 8:- /stolpe inkl moms. Då är det sprillans nya tryckimpregnerade stoplar i normal storlek! (här kostar plast/trampstoplen ca 30:-/stolpe..hutlöst!)

_Peplis_ skrev:
Ekonomiskt sett är plaststolp inte ett dugg billigare. Det enda som är, är ju att de är lättare att sätta dit.
Vi har beställt nya trästolp till vårat kollektivstall, vi fick dom tokbilligt 8:- /stolpe inkl moms. Då är det sprillans nya tryckimpregnerade stoplar i normal storlek! (här kostar plast/trampstoplen ca 30:-/stolpe..hutlöst!)

Så billiga trästolp! Var det nåt special eller är det nåt man kan hänga på? PM:a gärna i så fall. 15:- har vi hittat hittills som billigast.
Ungefär samma för plast så det är mest för enkelhetens skull vi lutar åt plast.
/tinaiva

Jag kanske kan bespara dig lite surfning! ;) Vi ska också hägna med trästolp + plaststolp (den vita modellen med inbyggda hållare). Jag kollade priser på nätet, och sen visade det sig att den lokala "lantmännen"-affären kunde gott och väl konkurrera med de priser jag hittade. Jag frågade helt enkelt vad de kunde ge mig för pris för x antal stolpar, och det var det billigaste hittills! :)

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 948
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 702
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 219
Senast: Gunnar
·
K
Hästmänniskan Hej! Här kommer ännu en personlig penga-fråga, men jag hoppas att ni vill hjälpa mig. Jag ska köpa häst vår/sommar 2012. Jag ska köpa...
Svar
18
· Visningar
2 370
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka