Menar du på fullt allvar att det inte är veterinärens uppgift att säga till när ett djur behandlas illa?
Jag har inte pratat om någon konspiration, jag tycker bara det är jävligt konstigt att en veterinär i detta läget inte säger till när vet. har skyldighet att göra så.. dvs att övervaka djurskyddet. Det ingår även för vet att besikta tävlingsbanan och framridningar till dessa så att tävlingen kan genomföras på ett säkert sätt så att hästarna inte far illa.. menar du då att det inte är veterinärens uppgift att inte säga ifrån om en häst far illa??
Fast så illa var det ju inte.... Det är ju inte en djurskyddsfråga att skänkla på en häst alltför kraftigt i vredesmod, hästen tycks ju heller inte tagit fysisk skada. Ingen, vad jag har sett, har ju hävdat att ryttaren betedde sig så illa att det var fara för djurets hälsa och en polisanmälan för djurplågeri vore på sin plats. Däremot verkar det inte ha varit lämpligt uppträdande för en tävlingsplats. Dessutom är det väl också helheten som gör att han blir avstängd, och varje vittne såg bara en liten del, som i sig inte hade varit skäl för en reprimand. Det står ju också i beslutet, att anledningen till avstängningen är att han betedde sig illa på framridningen, fortsatte inne på banan, och fortsatte ännu mer efteråt. Hade han bara rappat till hästen på banan, eller bara skänklar på den efteråt, så hade det inte varit lika farligt, så det är helheten som är det graverande. Helheten som man först efteråt kunnat pussla ihop.
Att säga till ekipage på plats för att de beter sig olämpligt i strid med tävlingsreglementet är domarens eller överdomarens jobb, och mycket riktigt beskriver ju både domare och överdomare att många sa till dem att ryttaren betedde sig olämpligt, och borde få en tillsägelse. Vilket ju är helt korrekt. Hur otrevligt skulle det inte vara att vara på tävling, om alla som var där såg som sin uppgift att leka domare och säga till alla de bedömde inte höll sig till reglerna? Jag har varit funktionär i många år, och min erfarenhet är att när någon uppmärksammar ett regelbrott, så gör man precis som folk gjorde här: man informerar domaren eller överdomaren. Sen är det upp till dem att avgöra åtgärd. Man springer inte runt själv och leker regelpolis, när det finns domare på plats som har det som jobb.
Det enda anmärkningsvärda som jag ser det är domaren, som först sitter och tittar i papper och inte ser nåt när ekipaget redan börjat hoppa, och sen är placerad så att han inte ser ekipaget under delar av ritten. Det verkar ju direkt olämpligt, hur ska han kunna bedöma en ritt under de omständigheterna? Domaren är ju den som i slutändan ska bedöma och fälla avgörandet om vad som hänt på banan, och det går ju inte om man inte ser vad som händer. Hinner man inte rabbla stam på hästen etc innan ekipaget startat, så får man väl skippa det, det är en viktigare del av jobbet att faktiskt titta på ritten.