Stångens vinken mot munne. Bra förklaring.

bigganl

Trådstartare
Det fanns en tråd som handlade om hur en curbstrap ska spännas för att ett stångbett ska få rätt vinkel. Det fanns olika åsikter i tråden och nu har jag fått en utmärkt förklaring av en forumanvändare, som jag vill dela med mig av. Han skrev så här:
citat: "alltså hävstången kan röra sig med ca 30 graders slaglängd och den slutgiltiga totala vinkeln mot munnen är som vanligt 45 grader, alltså ligger stången ca 15 grader i utgångsläget"

Jag tycker det var en bra och lättfattlig förklaring som många kan ta del av. Det verkar som om flera pratade förbi varandra i förra tråden. Det här kan förhoppningsvis bringa lite klarare ljus över ämnet.

Sv: Stångens vinken mot munne. Bra förklaring.

Tack för det klargörandet, nu skall jag ut med gradskivan och mäta. Att det finns hästar som trivs med andra vinklar och ryttare som är olika i handen, kan ju inte vara något att ta hänsyn till. Det svåra blir att tala om för hästen att den alltid skall ha huvudet så att skänklarna håller 15°.

Jag ber på förhand om ursäkt i fall mitt inlägg uppfattas som oförskämt, det var bara min spontana reaktion på alla dessa exakta mått som ”skall” användas. Det blir lätt att syftet går förlorat och man inte längre kan svara på varför. Hur många gånger läser man inte: ”jag har hört”, ”min tränare har sagt”, ”tre fingrar hit”, ”två rynkor dit” och ”en grad ner i diket”…

Varför? Hur ändras stångbettets funktion om det börjar verka vid 20° och vad händer om skänklarna kan vinklas mer än 45°?

Jag uppfattar det inte alls som förskämt utan som om du inte läst eller förstått vad som står.
Det är för att ett stångbett ska kunna få rätt funktion i hästens mun som det ska vara placerat på rätt sätt. Någon gradskiva behöver du inte. Ögonmått räcker gott. Om tex vinkeln blir över 45 grader faller stången igenom och bettet blir ett tortyrredskap i stället för ett sätt att kommunicera med. Hävstångsverkan blir alldeles för stor alltså och bettets rätta funktion uteblir.
Läs igen så kanske det klarnar.

Tack för det viktiga svaret på varför!

Det jag framförallt vänder mig emot är användandet av exakta mått när det gäller hästar och ridning. Jag upplever att många stirrar sig blinda på dessa och inte reflekterar över syfte och verkan.

För mig är det viktigt att curben stoppar rotationen (så inte bettet blir lyftande) och ger ett jämt tryck på lanerna och kindkedjegropen när jag tar i tyglarna och att den är tillräckligt lös på lösa tyglar, så att hästen får full eftergift utan att skramla och störa.
Det är möjligt, till och med troligt, att detta ger dom mått du angav, men för mig är det bättre att låta funktionen ge måtten och inte tvärt om.

Det är ganska vanligt att se ryttare som rider med alldeles för löst spänd curb och finns tungfrihet på stången så går den upp i gommen på hästen när stången slår igenom. (mer än de 45 graderna alltså) Det finns givetvis variationer. Det beror ju både på hur bettets mundel ser ut och hur hästen ser ut i munnen, men de 45 graderna är bra att ha i minnet att man inte ska gå över. Om hästen trivs och känns bra med tex 40 grader så är ju inte det fel. Men det finns alltså en orsak till att ett stångbett ska avpassas på ett visst sätt, men hänsyn till dess funktion.

Liknande trådar

Z
Dressyr #1. Om stångens vinkel vid kontakt kan bli mer än föreskrivna 45 grader, kan det ha fler orsaker än en för löst spänd kindkedja? #2...
Svar
19
· Visningar
2 817
Senast: Zephyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka