domesticus
Trådstartare
Kort trådstart; åsikter och synpunkter?
Edit, det skulle givetvis ha stått tvåÅring, damn you autocorrect ;-)
Edit, det skulle givetvis ha stått tvåÅring, damn you autocorrect ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rent instinktivt säger jag nej, men det är nog mest för att jag ser en två-åring som alldeles för grön för att gå över på stångbett. För mig är en två-åring fortfarande en bebis
Sen kan det säkert variera på hur pass tidigt man börjar, vissa börjar ju väldigt tidigt med sina och kanske har hunnit så pas långt att de faktiskt är redo.
Det tar 6-7 år innan ryggkutsplattor är färdig, (den muck material som ligger mellan kuttorna).En allmän fråga bara från en som inget kan om western - rider man alltså in hästar som är 1,5 år? Varför? Vilka hästar isåfall, kan tänkas vara färdiga fysiskt för det då?
och lite knapprånEn allmän fråga bara från en som inget kan om western - rider man alltså in hästar som är 1,5 år? Varför? Vilka hästar isåfall, kan tänkas vara färdiga fysiskt för det då?
...
Min egen häst gick över till stångbett som 3,5-åring. Det har funkat hur bra som helst. Man går inte över till stång innan styrning, start och stopp sitter. Man behöver introducera stångbett ganska tidigt om hästen ska vara klar för tävling samma år den fyller 5 eftersom man inte får rida en 5-åring på annat än stång.
Att de rids in när de är 1,5 har jag (som tur) aldrig hört talas om!
Hemskt!En av dem jag syftade på var inte två år fyllda. Den börjades med i januari, travades och galopperades "samlat" runt på i ridhus i våras och fyllde två alldeles nyss.