Diskussionen har visst vält lite...
Jag tror nog att
@Similitude kan rida.
Men utifrån hur man uttrycker sig i tråden tycker jag att
@Mustang framför väldigt bra synpunkter på ett bra sätt.
Jag rider på ren hobbynivå, på olika hästraser dock i stort sett inte utpräglad "westernhäst".
Jag diskuterar en hel del med min westerntränare (som åtminstone har EM-meriter) gällande utrustning, träningsväg.
Jag tycker självklart inte att en unghäst ska gå på stång - utifrån trådstarten låter det helt barockt! Redan att rida en så ung häst regelbundet känns vansinnigt. Att sitta på en tvååring tio sekunder en gång varannan månad torde inte skada - men knappast heller tillföra annan nytta än ägarens glädje och lek. Alltså inget syfte heller (och jag erkänner, jag liftade 50 meter barbacka på min tvååring härom veckan bara för att han var snäll).
Stångbett hör i min värld ihop med en utbildad häst. Å andra sidan: en "brukshäst" inom kosse-arbete behöver snabbt behärskas på en hand för att gå att använda i jobbet och då går det att förstå varför man skapat vanan att snabbt "betsla upp".
Westernridning i Sverige är en tävlingsgren, inget annat, och då ser jag inte behovet av brådska. Men jag är å andra sidan inte själv tillräckligt kunnig för att snabbt lägga på stång - har inte den egna kroppskontrollen som behövs för att det ska bli rätt hela tiden.
Jag har en häst som jag börjat jobba på stång. Han har dock inte quarterhästens byggnad med enorm rumpa, utan behöver jobbas för att lägga över vikten bak, och för att bibehålla bärigheten och ryggen. Det jobbet blir inte bra om jag försöker göra det på stång utan att träna på tränsbett är vägen.
Där är westerntränaren och jag fullt eniga: min häste behöver styrketränas via dressyren för att komma upp framtill.
Många av de westernhästar jag sett i Sverige, är för långa i form och för framtunga. Man har lockat bort det naturliga sväv som bör finnas i gångarterna.
Tyvärr finns det ju en "mall" som används av westernryttare även om regelboken inte reglerar formen så mycket mer än att öronspetsarna inte får vara nedom manknivå mer än enstaka steg - och hur låg form ser man på tävling???
Stångens vara eller inte vara är inte en diskussion att föra. Däremot är nackdelen med stången inom westernridningen i Sverige att det inte är ovanligt med relativt ovana ryttare som snabbt som attan ger sig på stång på både unga och lite äldre hästar "för så ska det vara" och har fuskat med grundarbetet. Det är sådant som ger westernridningen lite dåligt rykte.
Inom engelskdressyr har man nu tagit bort kandartvånget även i svårare klasser, och höjt ribban för när man förstå får använda kandar på tävling. Bra ändring i rätt riktning.