Stång bett, lösa vs. fasta skänklar?

S

Sasse_

Börjat prova rida på stång, det går fint... Men tänkte slänga ut en fråga här när uppfattningar och meningar verkar gå isär en del!

Vissa säger att man ska börja med lösa skänklar (främst westernfolk) medan andra som jag pratat med (bett experters råd) är att ha en fast stång med lite tungfrihet... det är absolut den snällaste och bästa stången att börja med för hästen pga. att den rör sig minemalt och är skonsam!

Vad tycker ni är bäst att börja med?

Och om ni rekomenderar rörliga skänklar, varför?

Ge gärna även tips på mundel ni tycker är bra att börja med!?!

Skänklarnas utformning och olika effekter vill jag också veta mer om!? :angel:

TACK!!!

Sv: Stång bett, lösa vs. fasta skänklar?

Hej !!
Vad kul att ni har börjat rida på stång, de har jag oxå börjat testa lite här hemma,,kan bli o testa tävla på det nu till Km.
Jag rider på ett delat stångbett med lösa skänklar och jag tycker att hästen verkar trivas bra med det i munnen,,
Själv är det nog jag som är väldigt ovan, och tycker att det lätt blir vingligt för nu märks det mer när man inte har något i tygeln.
Är det någon mer som rider på stång och kan ge oss nybörjare lite bra tips och övningar??:bump:
Mvh Marina

Hej !!
Vad kul att ni har börjat rida på stång, de har jag oxå börjat testa lite här hemma,,kan bli o testa tävla på det nu till Km.
Jag rider på ett delat stångbett med lösa skänklar och jag tycker att hästen verkar trivas bra med det i munnen,,
Själv är det nog jag som är väldigt ovan, och tycker att det lätt blir vingligt för nu märks det mer när man inte har något i tygeln.
Är det någon mer som rider på stång och kan ge oss nybörjare lite bra tips och övningar??:bump:
Mvh Marina

Häftigt! ;) Lycka till!!! Får se om jag törs... :angel:

Jag fick låna Ullis gamla Billy-Allan stång och prova. Kanonkul att rida med och övningarna jag gjort med min tränare fick liksom poäng och mening (dutta på driv och lyfta hand)... wooohoooo... då hände grejer :idea: Hästen fatta direkt och poängen gick upp för mig mer, med stången där! ;) Superkul ridpass blev det ialf!!!

Men jag funderar ändå vad man kan rekomenderas att köpa som första stång?

Har tidigare sett ett bett med väldigt korta silverbelagda skänklar och med billy allan mundel fanns på western horse man (WHC)... förut!

Någon som vet vart man kan få tag i det bettet nu... hittar det ingenstans längre!?!?!? :crazy:

Snälla... köp inte stångbett från B*rjes. De är på ren svenska bara skitbett. Man får räkna med att åtminstone lägga på en nolla efter de 49:- kronor Börjes tar för sitt för att få ett bra bett.

Ska man få någon som helst glädje med sin ridning på stångbett så behöver man ett väl balanserat och fungerande bett.

Kolla med tränare, kunniga vänner el.dyl. för tips och råd och kontakta sen en etablerad westernbutik för bästa hjälp.

Det är mitt tips! :)

p.s. däremot går det ju utmärkt att köpa t.ex. billiga hinkar o.dyl. från nämnda ställe. Men inte bett...

Ingen som har synpunkter på olika stångbett? :confused:

Jag har inte så stor erfarenhet, men jag tror att det kan vara bra att prova lite, så man ser vad just den hästan gillar bäst. Jag har ridit på stång då och då på träningar och provat några olika bett.

Ett oledat med liten tungfrihet och rulle gillade hon inte alls. tvådelade har fungerat bra och ett oledat med "sweetwater" mundel, alltså böjd hela vägen, mer än ett mullen mouth, verkar hon också trivas bra med.

Har haft både lösa och fasta skänklar och jag tycker inte det verkar spela så stor roll, men min erfarenhet är som sagt ganska begränsad!

Den första stången jag red henne på var tvådelad och hade korta skänklar, men då tyckte min tränare att jag skulle byta till en stång med mer tyngd, så jag skaffade en med längre och tyngre skänklar, den blir i och med sin tyngd lite mer tydlig för henne, samt ställer lite mer krav samtidigt.

Liknande trådar

Western Jag börjar bli sugen på att försöka mej på min första tävling inom western till sensommaren/hösten.. Har tidigare tävlat dressyr och har...
Svar
3
· Visningar
1 485
Western Finns inte denna typen av bett att få tag i? Googlade för att få en bild. Är alltså en vanlig stång med mullen mouth (mundelen lite...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Egonson_
·
S
Western Vill höra lite olika tankar och funderingar här angående bettsling av westernhäst som tävlas! Mina frågor är...: * Varför finns...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 191
Senast: docskingcalibar
·
S
Dressyr ska beställa kandarstång och bridongbett men fick hjärnsläpp nu. ska man beställa båda i samma storlek eller var det ngt bett som...
Svar
11
· Visningar
2 872
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka