Stamtavleprogram?

illernettan

Trådstartare
Jag avlar illrar i liten skala och skriver stamtavlor som sedan följer med valpar. Jag skulle vilja ha ett "program" där jag kan lägga in all viktig information och fylla på allt eftersom. Även lägga in dom stamtavlor jag har på mina föräldradjur. Jag har sökt på nätet men vet inte riktigt vad jag ska söka efter.

Är det någon här som har ett bra förslag? Jag är inte så duktig på dator så ett lättfattlig program är önskvärt, gärna gratis :)

Det finns ett svenskt gratisprogram utformat för marsvin - men jag har använt det till allt möjligt från riktiga djur till fiktiva djur. Det heter MATS och brukar dyka upp när man googlar på "MATS marsvin". Det är inte top notch för information men det finns plats att skriva på ändå, det kan göra hemsidan till en HTML fil som går att publicera på en hemsida i ett huj och den räknar ut inavelsprocenten (dock inte 100% problemfri har jag märkt men det kan vara när man har kommit ett femtiotal generationer in i stamtavlan).

Det finns ett svenskt gratisprogram utformat för marsvin - men jag har använt det till allt möjligt från riktiga djur till fiktiva djur. Det heter MATS och brukar dyka upp när man googlar på "MATS marsvin". Det är inte top notch för information men det finns plats att skriva på ändå, det kan göra hemsidan till en HTML fil som går att publicera på en hemsida i ett huj och den räknar ut inavelsprocenten (dock inte 100% problemfri har jag märkt men det kan vara när man har kommit ett femtiotal generationer in i stamtavlan).

Tack snälla du för hjälpen. Har googlat fram sidan och det ser jätteintressant ut. Hur upplever du det? Är det lätt att använda? Jag är inte så duktig på det här med datorer och program. Om jag förstår det hela rätt, så är det bara att ladda ned och sätta igång och föra in alla djur?

Jag har provat på MATS (antagligen på inrådan av modig_korn, ställde samma fråga som du, illernettan, här för några år sedan ;) ), och upplevde det som lättanvänt, men inte riktigt vad jag letade efter. Fick sedan Breedmate pro av en vän, och gillar det bättre. Inte lika lättarbetat, men innehåller alla de funktioner jag letade efter: med provparningar, inavelsgradsuträkningar, samt möjlighet att skriva in info om de olika djuren (hundar i mitt fall) i ett antal olika rutor, så att jag kan sortera efter utställningsresultat, hälsoundersökningar, färganlag osv. Som plus kan nämnas att den gör riktigt snygga stamtavlor :) Inte ett gratisprogram dock.

Just nu finns alla mina illrars data på papper men eftersom jag avlar och börjar få en "drös" med barn, vore det kul att lägga in all info enkelt på ett program, såsom eventuella sjukdomar, födelsedag, dödsdag....även lägga in föräldrarnas stamtavla.....Tulo har ju en sisådär sju generationer bakåt.

Det kanske är lika bra att satsa på ett köpeprogram. Har fått tips på Kintraks - the pedigree program....kunde även översättas till svenska. Det jag oroar mig är att mina kunskaper i datahantering inte riktigt räcker till. Tråkigt om jag köper ett program och sedan kan jag inte använda det :-(( Ja, jag är nojig :-))

Går Breed Mate att översätta till svenska?

Beror lite på hur man använder MATS. Jag har brukat skriva anlagen värda att nämna i rutan för titlar (så de syns i stamtavlan) då titlar inte är det viktigaste när jag duttar runt med mina virtuella djur :p Men det har om jag minns rätt ruta för namn, ras, färg, kön, föräldrar (mor och far), uppfödare samt tre rutor för övriga kommentarer. När man har gjort det första djuret kan man gå till exempel mamman och fylla i samma sak på henne och på så sätt fylls stamtavlan ut allt eftersom. (Tror problemen i COI kan ligga i att de virtuella djuren är sjukt inavlade, typ 60-80% inavel :P)

Mitt BreedMate är på engelska, vet inte om det översätts, men troligen inte. Och, som sagt, det är inte helt lätt att sätta sig in i, iaf inte i början.
Om jag var du så skulle jag börja med MATS ändå, iom att det är gatis, rätt lättarbetat och att du rätt snabbt upptäcker om det är någon funktion du saknar. Så länge du inte har tusentals djur att föra in tar det inte så fasansfullt lång tid att få in informationen, och då har du den sparad på ytterligare ett ställe.
Oavsett vad du slutar med för program så kommer du lära dig använda det, det handlar ju om ditt intresse, då lär man sig oavsett hur svårt det är. Men gör det enkelt för dig själv, börja med något lätthanterligt. Jag började med excel-ark. Funkade för att följa en arabs stam hela vägen tillbaka till ursprunget på 1800-talet (35-40 generationer om jag inte minns fel), men det var extremt mycket klipp och klistra och lätt att göra fel. Jag skulle definitivt ha valt att använda något i stil med MATS om jag skulle göra om det arbetet.

Beror lite på hur man använder MATS. Jag har brukat skriva anlagen värda att nämna i rutan för titlar (så de syns i stamtavlan) då titlar inte är det viktigaste när jag duttar runt med mina virtuella djur :p Men det har om jag minns rätt ruta för namn, ras, färg, kön, föräldrar (mor och far), uppfödare samt tre rutor för övriga kommentarer. När man har gjort det första djuret kan man gå till exempel mamman och fylla i samma sak på henne och på så sätt fylls stamtavlan ut allt eftersom. (Tror problemen i COI kan ligga i att de virtuella djuren är sjukt inavlade, typ 60-80% inavel :P)

Jag har för många "övrig information" för att få plats i MATS tyvärr, men som sagt, programmet är ju lättarbetat.

Det är lite så jag har funderat att göra, börja med MATS. Förmodligen kommer den att räcka till och gör den inte det så får jag gå vidare. Näe, tusentals djur är det inte :-)) Kanske rör sig om totalt 30 djur någonting. Men det blir ju fler allt eftersom.

Tack för hjälpen och för att jag fick bolla lite med er, uppskattas jättemycket :-))

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 826
Senast: mackan
·
Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
48 489
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar