Stämpelskatt, HJÄÄÄÄLP!!!!

Fibusen

Trådstartare
Jag och exet köpte ett hus för 620.000:- och ägde 50/50

Vi skiljdes och eftersom jag då ville bo kvar ansåg han att han ville att det skulle bli så bra som möjligt för mig och sonen ekonomiskt så ville han ge mig sin del av huset, han var nöjd med att han blev skuldfri, och hela lånet skrevs över på mig. Nu lär vi ju även få bort han på pappret, och vi har lämnat in gåvobrev och ansökan om ny lagfart där jag kommer stå som ensam ägare til Lantmäteriet.

Men,stämpelskatten?! Är det något jag åker på? Står så här: "Vid förvärv av fast egendom och tomträtt är skatten 1,5 procent. Skatten beräknas för varje fullt tusental kronor av köpeskillingen eller av taxeringsvärdet året närmast före det år som ansökan om lagfart beviljas om det är högre"

Men om det är en GÅVA, åker jag på stämpelskatt endå? Det innebär ju typ 93.000kr va?

"Kostnaden för lagfart beror på om du har köpt, ärvt eller fått en fastighet i gåva. Vid gåva och arv betalar man normalt ingen stämpelskatt, däremot en expeditionsavgift på 825 kronor."
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Stampelskatt-och-avgifter/

Åhh, vad jag hoppas att det stämmer!!! Vore surt annars då vi försökt göra allt för att jag och sonen kunde bo kvar. Har bott här själva i 1,5 år innan alla beslut och allt blev klart, så jag vet ju att jag fixar det med lätthet, men med bankens kalkyler finns det inte utrymme för mer lån. Fick inte igenom det själv först då det fattades 600kr enligt kalkylerna så exet valde då att stå kvar på halva lånet, mot att jag betalade alla kostnader spklart, men min underbara chef gav mig en löneförhöjning så jag fick över hela lånet på mig. Känns dock svårt då att låna upp ytterligare för att betala skatt, och några 93.000 har jag då inte...

Åhh, vad jag hoppas att det stämmer!!! Vore surt annars då vi försökt göra allt för att jag och sonen kunde bo kvar. Har bott här själva i 1,5 år innan alla beslut och allt blev klart, så jag vet ju att jag fixar det med lätthet, men med bankens kalkyler finns det inte utrymme för mer lån. Fick inte igenom det själv först då det fattades 600kr enligt kalkylerna så exet valde då att stå kvar på halva lånet, mot att jag betalade alla kostnader spklart, men min underbara chef gav mig en löneförhöjning så jag fick över hela lånet på mig. Känns dock svårt då att låna upp ytterligare för att betala skatt, och några 93.000 har jag då inte...

Men hur i hela friden menar du att 1,5 % av 620 000 kr skulle bli 93 000 kr?!

Hon äger ju redan halva huset, så det blir ju bara halva den summan som det eventuellt skulle bli stämpelskatt på.

Det har du också rätt i, ena halvan äger jag ju redan.... :banghead::D Och ja, jag räknade 15% på hela summan!

Ja, i sånt fall så kvittar det om det blir nån skatt eller inte, även om det såklart hade varit skönt att slippa den helt!

Men vad menar dom med detta:

"Om ett förvärv som har betecknats som gåva sker mot att förvärvaren övertar ansvaret för en skuld för vilken borgenär har säkerhet i form av pantbrev eller annars mot ersättning, är förvärvet skattepliktigt om ersättningen uppgår till minst 85 procent av egendomens värde."

Det är rena grekiskan för mig?

Men vad menar dom med detta:

"Om ett förvärv som har betecknats som gåva sker mot att förvärvaren övertar ansvaret för en skuld för vilken borgenär har säkerhet i form av pantbrev eller annars mot ersättning, är förvärvet skattepliktigt om ersättningen uppgår till minst 85 procent av egendomens värde."

Det är rena grekiskan för mig?
Det innebär att om du tar över lånen som ägaren har på fastigheten så anses det vara ett köp, oavsett vad det står i avtalet, om lånet är på mer än 85% av fastighetens värde.

Du kan alltså inte maskera ett övertagande av lån som en gåva.

Det innebär att om du tar över lånen som ägaren har på fastigheten så anses det vara ett köp, oavsett vad det står i avtalet, om lånet är på mer än 85% av fastighetens värde.

Du kan alltså inte maskera ett övertagande av lån som en gåva.

Jag tog över Hans lånedel på 50%, min på 50% hade jag ju redan. Då borde jag slippa skatten?

Ja, det gäller inte dig. Dessutom hade ni inte lån på 50% var av fastighetens värde väl? Ni hade väl någon typ av handpenning?

Vi lånade till handpenning. Vi skulle inte alls köpa hus och jag hade precis börjat jobba efter föräldrarledigheten, men huset hade legat ute länge, så vi chansade med skambud, vilket han godtag.

Så handpenning och sen en liten del av ett lån jag hade innan ligger i ett lån (medlemslån), sen är det ett "bundet lån" där 85% av huset ligger.

Jag har renoverat och grejat nu under 1,5 års tid och kommer vilja värdera om för att kunna få in det i huslånet, vilket inte borde vara något problem då det blev värderat till 900.000 när vi började prata om att separera och vi trodde att sälja var det enda alternativet.

Jag och exet köpte ett hus för 620.000:- och ägde 50/50

Vi skiljdes och eftersom jag då ville bo kvar ansåg han att han ville att det skulle bli så bra som möjligt för mig och sonen ekonomiskt så ville han ge mig sin del av huset, han var nöjd med att han blev skuldfri, och hela lånet skrevs över på mig. Nu lär vi ju även få bort han på pappret, och vi har lämnat in gåvobrev och ansökan om ny lagfart där jag kommer stå som ensam ägare til Lantmäteriet.

Men,stämpelskatten?! Är det något jag åker på? Står så här: "Vid förvärv av fast egendom och tomträtt är skatten 1,5 procent. Skatten beräknas för varje fullt tusental kronor av köpeskillingen eller av taxeringsvärdet året närmast före det år som ansökan om lagfart beviljas om det är högre"

Men om det är en GÅVA, åker jag på stämpelskatt endå? Det innebär ju typ 93.000kr va?
Ni skulle ha överfört ägandet till dig genom ett bodelningsavtal istället. För då utlöses inte ngn stämpelskatt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka