Stämmer detta eller är det helt fel?

S

Sorba_

Att om en häst är trött och inte har så mycket framåtbjudning och sedan får mer av ett foder som heter kraft enerigi så det blir pigg får en avtagande effekt? Eller är då hästen matt för att det saknas energi?

Har hört att många fodrar med detta inför tävlingar men sen slutar efteråt och låter dom äta vanligt då man inte får samma energi i hästen om hästen får det alltid? Är det så eller?

Alltså, kommer hästen att fortsätta vara pigg trots att den får krafft energi alltid eller kommer effekten att avta? Är hästen trött för attr det fattas energi i foderstaten?

Sv: Stämmer detta eller är det helt fel?

Väldigt normal i hullet. Varken tunn eller tjock, välmusklad.

Sv: Stämmer detta eller är det helt fel?

Hoppas att jag tolkar dig rätt nu... :)

Jag tror att de menar så här:

De flesta (spannmålsbaserade) kraftfoder innehåller ganska mycket stärkelse, vilket hästar inte är så bra på att bryta ner. Ett högt stärkelseintag kan göra hästen trött och matt, därför vill man inte fodra så i onödan.

Det är även skillnad på energi och energi. Nu antar jag att du menar energi som i att hästen har vilja och tänker framåt, men i fodersammanhang är energi kroppens bränsle helt enkelt.
Bränslet måste tillföras i en mängd som motsvarar hästens förbränning, annars blir den antingen fet eller mager.

Ett energiöverskott kan tillfälligt göra hästen piggare, men i längden lagras det i kroppen och hästen blir överviktig. Det kan också vara en anledning till att man bara fodrar upp tillfälligt.

Personligen tycker jag dock att detta är ett lite osäkert sätt att tänka, för hästar har ett mycket känsligt matsmältningssystem, och att göra plötsliga och tillfälliga ändringar, t.ex. inför en tävling kan få motsatt effekt på en känslig individ. Hästen kan alltså prestera sämre om man har otur, pga att kroppen måste jobba med att ställa om fodernedbrytningen mitt under tävlingshelgen...

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 767
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 603
Senast: Irival
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 145
Senast: Bri
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 126
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka