Stämmer det verkligen?

Sv: Stämmer det verkligen?

Ja, den honan som är mamma till mina katter har jag ingen aning om vem hon parade sig med. :-) Måste väl varit en, eller möjligen flera röda hannar i grannskapet.

Hon är själv röd och fick bara röda ungar i alla kullar.

Det vita har inget med det hela att göra.
Men en röd hona kan inte ge röda honkattungar med annat än röda hanar. Röda hankattungar kan det bli, men inte helröda honor. Dom blir till 100% sköldpaddor, så antingen har du missat nån svart prick någonstans eller så är det fel pappa alternativt fler pappor på kullarna.

Honor har kromosomuppsättningen XX. Färgmässigt får dom färg till ena X:et från pappa och till det andra från mamma. För att bli helt röd måste båda X ha rött, dvs det måste komma rött från båda föräldrarna. Är pappan grå eller svart kan han ju såklart inte ge rött och det kan inte bli helt röda honkattungar.

Så som sagt, det är helt omöjligt.

de var helt röda, skölpaddsfärgade har de aldrig varit, eftersom hon var inne den perioden fanns det ingen annan katt hon kunde parat sig med.

Då borde du nog kontakta media. Du är den enda i hela världen som lyckats med en omöjlighet i så fall. Grattis!

du verkar ha jätte bra koll då detta...

min mamma har en helgul hane som har en svart fläck på ena frambenet... trodde först det var en oljefläck men han har haft den hela sitt liv... är han skölpaddsfärgad då?

ja inte vet jag hur det gick till men så blev det iaf, men det vra väl en röd hane som kröp in genom ett fönster o sen ut igen....
Hon har iaf bara fått röda ungar, men kan hon inte varit homozygot (stavas) eller gäller det bara för hästar?

du verkar ha jätte bra koll då detta...

min mamma har en helgul hane som har en svart fläck på ena frambenet... trodde först det var en oljefläck men han har haft den hela sitt liv... är han skölpaddsfärgad då?

Antagligen inte. Det kan handla om en fläck med väldigt koncentrerat rött pigment, det ser svart ut. Just med sådana enstaka svarta fläckar är det det mest troliga. Man kan se det på tandköttet hos en del röda katter också.

Nej, det kan hon inte ha varit. Hon ger ALLTID rött till sina barn, men honkattungar har ett till X som måste få sin färg från pappan. Har han inget rött att ge, så kan ungarna helt enkelt inte bli helröda. Då får det ena X rött från mamma och det andra svart från pappa och ungen blir sköldpaddsfärgad.

Ett alternativ är också att pappan var sköldpaddsfärgad med en liten röd fläck någonstans.

okej, det kan han säkert ha varit, jag minns honom bara som grårandig. Men det är ju 7 år sedan o jag var väl inte överdrivet intresserad då.

Även om det är ovanligt så finns det ju sköldpaddsfärgade fertila hanar.

Så det måste vara nått av ovanstående, annars är dte en genetisk sensation ;)

ja inte vet jag hur det gick till men så blev det iaf, men det vra väl en röd hane som kröp in genom ett fönster o sen ut igen....
Hon har iaf bara fått röda ungar, men kan hon inte varit homozygot (stavas) eller gäller det bara för hästar?

Eftersom rött är könsbundet hos katt blir det inte riktigt samma sak. Röda honor är alltid homozygota för rött men eftersom hon bara ger en X-kromosom till avkomman och honor har två X-kromosomer måste de få rött från pappan också för att bli röda.

Enkelt sett kan man säga att honor får sin slutgiltiga färg från sin pappa och hanar får sin färg av mamman.

En annan möjlighet är att honkattungarna som blev röda (om det nu var fler) själva hade kromosomfel, Turner's syndrom, dvs bara en X-kromosom. Sådana honkatter kan vara röda trots att bara ena föräldern är röd, eftersom de bara har en X-kromosom.

Eller så blev det inga honkattungar...

Jag har två röda katthonor- helsystrar. Alla i kullen var röda liksom mamman, och det var hennes femte kull har jag för mig, och alltid bara röda ungar. Här är två bilder på katterna.

kramen.jpg

sover.jpg

översta bilden e ju helt underbar :p

:-) Har hur många bilder som helst där de ligger typ så där. De sover ofta och "kramar" om på något sätt. Urtajta syrror.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 063
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 507
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama