Stämmer det här? Om fodertillverkning

Sv: Stämmer det här? Om fodertillverkning

Att det är stora multinationella företag som äger djurfoderbolagen är ingen nyhet. Det är sanning. Sen är det ju lite i texten som inte stämmer, tex att vissa foder bara får säljas av veterinärer. Jag har köpt Eukanuba i flera år i vanliga djuraffären.

Sen är det klart att djurfoder inte håller samma standard som människoföda. Men att man använder avlivade hundar och katter i djurfodret tror jag inte på.

Det var just det med avlivade djur som kändes underligt - varför skulle man mosa ner en avlivad katt i djurkäk?
Att man som djurägare kan ta ställning mot företag som använder sig av djurförsök har ju varit uppe många gånger.

Det man ska komma ihåg med djurfoder är att de inte har samma reglering kring innehållsförteckning som humanföda har. Det innebär att "köttbiprodukter" lika gärna kan vara sådant som de har skrapat upp på slakterigolvet i slutet på dagen, till riktigt fina bitar av lever, njure hjärna etc.

Ska man vara etisk korrekt så bör man kanske undvika Nestle och de andra stora multinationella bolagen. Både Nestle och Colgate-Palmolive har ju fått massor med kritik för deras djurförsök. Men de har ju fått massor med kritik för hur de behandlar människor på sina odlingar också, eller hur de propagerar för mjölkersättning i länder där det inte finns rent vatten, så att massor med spädbarn dör av bakterier. Även om modersmjölken är svag, så är det i alla fall rent.

Sen kan man ju försöka undvika Nestle och se hur bra det går. ;) De äger ju banne mig allting liksom. Tex kan du inte köpa glass i Sverige som på ett eller annat sätt inte ägs av Nestle. De äger Hemglass, Åhusglass, Mövenpick, Häagen-Das, osv, osv.

Senast ändrad:

Här är en bra karta över topp-bolagens ägande.

map.jpg

Kolla gärna in på Jordbruksverket och läs om vilka produktionsvillkor som gäller för djurfoder. Mycket mer tillförlitligt än div annat.

Kolla gärna in på Jordbruksverket och läs om vilka produktionsvillkor som gäller för djurfoder. Mycket mer tillförlitligt än div annat.
De allra flesta ger utländska foder med ofta ganska intetsägande innehållsdeklarationer. Köttmjöl vad är det, vilket djurslag har använts?

Även om nu inte allt stämmer så känns det bra att ge svenskt färskfoder.

Jag litar inte ett smack på den där personen och hennes texter. Däremot tycker jag att de som inte litar på fodertillverkare är ganska kloka ;) (mest för att jag inte litar på dem själv om jag inte haft direktkontakt med dem)

Endel av det som är på den bloggen är i klass med inslaget om "den farliga kemikalien diväteoxid"

Får lite då och då tillsänt länkar till blogginlägg därifrån på facebook och det som sägs på bloggen skulle jag inte lita mycket på. Däremot kan det fungera som en intressant lista på saker som man sedan vidare kan ta reda på hur saker går till och vad som verkligen är korrekt.

Tror precis som allt annat man läser att man ska ta reda på båda sidor av en historia och vara kritiks till det man läser.

Jag litar inte alls på Tina.
När hennes Blogg inlägg döden i knuten kom ut blev självklart jag orolig och började läsa mer. Informationen som då stod om Tina var att hon var självlärd och avsade sig allt ansvar för ev fel.
Konstigt att hon har hunnit bli så välutbildad på 6månader, för nu har hon utbildning.

Jag har tagit reda på fakta till tillverkningen om tugg och ger idag min hund tugg tillverkat i Kina m.m.

Som sagt läs vad Jordbruksverket skriver om tester etc innan foder godkännes

Jag kopierar mitt inlägg från den andra diskussionen om bloggen i fråga:

Totalt oventenskaplig blogg som tyvärr verkar ha fått en stor genomslagskraft. Det här citatet kommer från bloggerskans facebooksida:

"Problemet med kyckling är att den utfodrar med majs, vete och soja. Antinäringsämnen som finns i spannmålet hamnar i kycklings vävnader och sedan även överförs till hundar. Det förklarar varför så många hundar blir allergiska mot kyckling i längden."

Cutie Pie Polly blandar fakta med ovetenskapliga teorier och hemvävda resonemang hejvilt och presenterar det som sanning. Det är tur att detta nu börjar ifrågasättas öppet.

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 040
Senast: TinyWiny
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 255
Senast: Shpongle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar