"Stämma av i handen" ?

W

Whiplashr

Hej !
Läste en artikel idag i tidningen Häst&Ryttare som handlade om halvhalter. Där stod det NÅGOT I STIL MED att man skulle "Lägga vikt i sätet och sitta till lite, i samma ögonblick driva med skänklarna och stämma av i handen. Därefter, när hästen sätter under bakbenen, är det viktigt att man ger eftergift på tygeln."

Vad betyder detta att stämma av i handen? Ska man förhålla eller ge efter på tygeln? :S

Sv: "Stämma av i handen" ?

Det var hur man gör en halvhalt som de gick igenom och stämma av i handen betyder att man gör en förhållning.

Anledningen till att de använder det uttrycket är väl att det är väldigt olika hur mycket hand man behöver använda, både mellan olika hästar och i olika utbildningsstadier men också beroende på om det är i början eller slutet av passet, om man gör den före en raksträcka eller ett hörn etc. Stäm av hur mycket hand som behövs i varje läge, alltså. Så lite som möjligt men inte så lite att man inte får någon effekt.

Stämma av uppfattar jag som att man fångar upp i handen, det som behövs, kontakten ska vara hand-bakhov och det är där man känner av att halvhalten går hela vägen igenom, och det kan innebära knappt något i handen, men man ska känna något, kanske bara just kontakten, eller så måste man ibland ta lite mer, beroende på.

Stämma av är ett nytt bättre ord för att få hästen tillbaka- i balans.
Tycker dock inte att man ska lägga ihop hjälperna utan ta dem i steg-snabba såna. Aktivitet- stäm av -fortsätt- i balans. Sätets inverkan är för komplicerat att säga hur det ska inverka. Det beror på häst- rådande form o aktivitet o ryttarens förmåga.

Sen är det viktigt att inte driva på hästen så att den hamnar ur balans- igen.

Senast ändrad:

Just det, glömde det tillägget, att anledningen att man ska känna att den går igenom i handen, är att det betyder att hästen svarat, genom att balansera upp sej ytterligare.

Du ska först förhålla och sedan när förhållningen gått igenom ska du ge efter.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka