Stamboksföra.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
Sv: Stamboksföra.

Då passar jag på att fråga hur det går till? Jag vet att de ska vara över 154 cm och ha föl vid sidan (tror jag)

Är det lönt att försöka göra det på sitt 21 år gamla sto?

Tacksam för info! :)

Varför inte? :D Har hon föl vid sidan eller någon tidigare avkomma som är visad så är det ju bara att prova. :)

Har hon gröna papper och föl vid sidan efter godkänd hingst alternativt tidigare avkommor, så tycker jag absolut att du ska visa henne i sommar!

Vi stamtavleforskare skulle gärna vilja att alla ston som används i aveln är stamboksförda ;)

Jag är rädd att hon är för liten....
Gör man det på fölmönstringen då?

Hon är utställ förut men har då inte haft föl vid sidan....

precis, du skriver i det på anmälningsblanketten till fölmönstringen. Att du vill stamboksföra stoet alltså... ;)
Mät henne hemma och se hur stor (eller liten) hon är... om du är orolig alltså...

Passar på att uppmana alla att visa sina föl på mönstringarna. jag vet att det inte "ger" några poäng eller så, men det ger ju ändå en fingervisning att du är på rått håll(eller fel :confused: :crazy: ) med din avel...

Hej.

Jag var rädd att mitt sto var för litet, men hon uppmättes till den fantastiska höjden av 159 cm över havet. Uppblåst och dan som hon var, det kunde ju komma fölätande ston och ta hennes bebis i det främmande ridhuset. Gör ett försök och ge lite extra havre :angel: , så kanske det går även för dig.
Eva

kullerbytta skrev:
Hej.

Jag var rädd att mitt sto var för litet, men hon uppmättes till den fantastiska höjden av 159 cm över havet. Uppblåst och dan som hon var, det kunde ju komma fölätande ston och ta hennes bebis i det främmande ridhuset. Gör ett försök och ge lite extra havre :angel: , så kanske det går även för dig.
Eva

Ja, alla knep är ju tillåtna... :)

Föl vid sidan behöver de väl inte, det måste ju räcka att de lämnat föl e gk hingst?

*ska stambokföra mitt tomma sto i höst*

Men det fölet måste väl ha visats någon gång då eller???

Så är det med mitt new forest sto som ska stamboksföras iår iallafall. hennes avkomma -03 visades på fölmönstringen, och det räcker för att hon skall få stambokdsföras..

Jag har för mig att man kan stambokföra stoet "pappersvägen" om hon är kvalitetsbedömd. Någon annan vet säkert bättre!

Fråga 2. Stoet har regbevis ej pass. Hur många led måste det vara
för att det ska bli gröna papper i passet. Eller uttrycker jag mig fel ! Jag vet att 2 led är efter godkända hingstar - den tredje känner inte jag till .

Pappa, morfar och mormorsfar måste vara godkända av ASVH. Uppfyller stoet inte de kraven finns det också en B-del i stamboekn.

Den tredje är Markgraf. Har aldrig hört talas om honom. Kan han vara tysk !

Det har jag :)

Det finns flera Markgraf, en holsteiner född 1960, ett fullblod född 1963, en oldenburgare född 1965 och en hannoveranare född 1954.

Sen undrar jag bara av ren nyfikenhet vad det är för stam i övrigt? Kanske kan jag förstå vilken Markgraf det ska vara :)

Fredag skrev:
Jag har för mig att man kan stambokföra stoet "pappersvägen" om hon är kvalitetsbedömd. Någon annan vet säkert bättre!

Du kan stamboksföra "pappersvägen" om både sto och föl är visade tidigare.

Nä, jag tror fortfarande inte att det är så. Har läst reglementet nu, och där står att det räcker att hon har en avkomma införd i Grundstambok avd I.

bonzie skrev:
Du kan stamboksföra "pappersvägen" om både sto och föl är visade tidigare.

Avkomman måste vara visad för att stoet skall gå att stambokföra, hade själv för några år sedan ett sto som hade avkomma som inte visades som föl, kollade upp det och enda chansen för att hon skulle kunna tillgodoräkna sig denna avkomma för sin stambokföring var att den visades fram på 3-års eller kvalitet. Så det räcker som sagt inte att bara ha avkomman den måste visas också

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 567
Senast: Cambrie
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka