Stamboksföra.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
Sv: Stamboksföra.

gylle skrev:
Avkomman måste vara visad för att stoet skall gå att stambokföra, hade själv för några år sedan ett sto som hade avkomma som inte visades som föl, kollade upp det och enda chansen för att hon skulle kunna tillgodoräkna sig denna avkomma för sin stambokföring var att den visades fram på 3-års eller kvalitet. Så det räcker som sagt inte att bara ha avkomman den måste visas också

det är så. om nu inte reglerna har ändrats nyligen...

Hm, vad skumt, Ska mail ASVH och be dem tala om var det står i reglementet! Men det var ju väldigt bra att få veta (mitt sto har tre avkommor, ingen är visad och jag hade ju tänkt få poäng på henne i år, sista chansen :( ).

Det enda jag hittar är att man ska skicka med kopia på avkommans registreringsbevis. Ingenting om att fölet ska ha visats.

Fast jag såg ju förresten när en fd arbetsgivare visade sitt sto för stambokföring, då hade de med hennes då 2 åriga son...

Kan det var så att olika raser har olika regler???

Så är det ju med poängräkning vid höjning till elit tex...

Bara en fundering.

Jag ville stamboksföra mitt new forest sto vid fölmönstringen 03, men det gick minsann inte, utan hon måste visas på en "sommarpremiering". Däremot fick jag använda fölets resultat från fölmönstringen, så jag slapp visa honom igen.
Hade jag däremot haft ett helvblodssto, så hade det varit helt OK att stamboksföra vid fölmönstringen...

Jag har precis för mig att vi stamboksförde ett sto för tre år sedan utan att avkomman var visad. Vet definitivt att avkomman inte var visad och är nästan 100 på att vi verkligen stamboksförde henne. Ska kolla och återkommer.

Svar från ASVH:

"Om ditt sto har en avkomma med gröna registreringspapper räcker det för att kunna stamboksföra henne. Är stoet visat kan du göra det pappersvägen, annars visar du henne på en premiering."

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 567
Senast: Cambrie
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka