Stambokföring av sto

Mitra

Trådstartare
Har läst inne på ASVH sida och blir inte klok över om mitt sto behöver visas riden. (tänker på att det görs dom på 3 års testet)

Hon är född 1997 får sitt första föl i år som jag tänker visa. Hon har gröna papper och fölet kommer oxå att få gröna papper. Hon har inte gått 3 års testet eller liknade.

Så här står det på sidan:

Ston äldre än 10 år
som ej tidigare visats på avelsvärderande bedömning ska vid exteriörbedömning ej poängbedömas (om inte ägaren särskilt begär detta) men tilldelas klass I-IV och ges ett muntligt och skriftligt omdöme. För att kunna stambokföras ska stoet bedömas vara av lägst klass III motsvarande 34 p enligt 50-poängsskalan, 41 p enligt 60- poängsskalan, exteriört.

Tolkar jag det rätt att jag bara behöver visa henne samtidigt som fölet? Och når hon upp till poängen så blir hon stambokförd.

Sv: Stambokföring av sto

Det är precis som det står i texten du citerat.

Ditt sto måste exteriörbedömas och då vara minst motsvarande klass III. Inga poäng ges (om du inte ber om det extra).

Exteriörbedömningen sker smidigast vid ev fölmönstring men kan även ske vid annat tillfälle (då kan man använda det pappret och stamboksföra "pappersvägen").

Det är precis som det står i texten du citerat.

Ditt sto måste exteriörbedömas och då vara minst motsvarande klass III. Inga poäng ges (om du inte ber om det extra).

Exteriörbedömningen sker smidigast vid ev fölmönstring men kan även ske vid annat tillfälle (då kan man använda det pappret och stamboksföra "pappersvägen").

Tackar då gör jag som jag hade tänkt :) visar henne tillsammans med fölet nu till sommaren. Synd att fölet bara hinner bli ca 1,5 mån innan det är dax

Har ditt sto tävlingsmeriter så ska du vid anmälan till stamboksfringen skicka med kopior på dem.

Ok så om hon blir "godkänd" så ska jag skicka med meritlistan. Eller menar du att jag ska vid anmälan skicka in meritlistan?

Det sista alternativet, vid anmälan.
Har stoet meriter i t ex 1.30 och bedöms vara i motsvarande klass I så blir hon AB-prem istället för B-prem.

Okej :)

Ja jag vet många frågor :o men det räcker väll att jag visar upp både sto och föl vid ett fölchampionat? eller behöver jag visa dom vid en sommarpremiering?

Står ju så förbaskat lite när man går in på de olika föreningarnas sida.

Du kan visa vid antingen "fölchampionat" = samma som fölvisning eller vid sommarpremiering.
Enda är att domaren vid sommar premiering måste vara godkänd av ASVH, finns en domarlista på deras sida någonstans.

Du skickar in alla meriter hon ihop med anmälan. Därefter bestäms det om hon får B eller AB som värde bokstav. Har hon inte meriter på 1,20 eller mer så får hon ej mer än B.

Sommarpremiering, som var vanligt förr, är nästan borta nu (på varmblod).
Lokalföreningarna brukar ha fölmönstring på hösten, de som då får 47-48 poäng (skiljer lite från förening till förening) eller mer inbjuds till fölchampionat och Riks föl.
Stona stamboksförs vid fölmönstringen (dvs mäts och visas vid hand).

Det är alltså lite tidigt att titta efter proppar redan.

Vilken förening tillhör du?

Du kan visa vid antingen "fölchampionat" = samma som fölvisning eller vid sommarpremiering.
Enda är att domaren vid sommar premiering måste vara godkänd av ASVH, finns en domarlista på deras sida någonstans.

Du skickar in alla meriter hon ihop med anmälan. Därefter bestäms det om hon får B eller AB som värde bokstav. Har hon inte meriter på 1,20 eller mer så får hon ej mer än B.

Tack då får det bli fölchampionat eftersom fölet inte kommer att vara 1 mån när det är sommarpremiering :) och eftersom hon inte har meriter över 1,20 så känns det inte som lönt att skicka in meritlista.

Det sista alternativet, vid anmälan.
Har stoet meriter i t ex 1.30 och bedöms vara i motsvarande klass I så blir hon AB-prem istället för B-prem.

Har dom ändrat nu då?
För sist jag kollade var det placering i 1,20 som räckte om stoet blev Klass I, däremot behövdes 1,30 placering om stoet fick Klass II.
(Min blev bara B prem 2008 då hon har plac 1,20 men blev bara Klass II, hade hon gjort sina 3 starter i Avd B 1,30 felfria så hade hon varit AB)

Kapar tråden lite... Är också lite frågande då jag inte visat mitt sto tidigare och det är hennes första föl. Ska man anmäla på något särskilt sätt att man vill att stoet ska exteriörbedömmas? Eller sker det "automatiskt" då hon inte är stambokförd? :confused:

När du anmäler fölet till fölvisningen så anmäler du även om stoet skall stamboksföras.

Anmäler man inte stoet så visas och bedöms bara fölet.

KL

Kan jag visa stoet för stamboksföring på fölvisning UTAN att visa fölet?

Stoet stamboksförs vanligen MED sitt första föl...

Jag har en fråga med!
Jag har ett sto, som har fått 11 föl, men endast 2 i sverige, jag får inte ta med de tävlande avkommorna på hennes stamboksförnings blankett eller? Känns lite tråkigt att missa det bara...

Stoet stamboksförs vanligen MED sitt första föl...

Jag har en fråga med!
Jag har ett sto, som har fått 11 föl, men endast 2 i sverige, jag får inte ta med de tävlande avkommorna på hennes stamboksförnings blankett eller? Känns lite tråkigt att missa det bara...

Klargör!:) Stoet har ett föl vid sidan. Jag vill inte ha någon bedömning på fölet. Jag vill stamboksföra stoet. Kan jag visa henne för stamboksföring på en fölvisning?

Du behöver inte anmäla fölet till fölvisning men har stoet inga tidigare avkommor med gröna papper ska fölet med (men behöver inte bedömmas själv).

Tack för svaret! Då vet jag hur jag ska göra med anmälan! Ångrar bara att jag inte kollade in några fölbesiktningar förra året så jag vet lite mer hur det går till. :crazy: Vill ju inte göra bort sig helt:o

Liknande trådar

Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 900
Senast: Fenestra
·
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 383
Senast: Billy
·
Avel Någon mer som fått dokumentet och hunnit läsa in sig på förändringarna? Jag kan ge en liten kort sammanfattning (förutom det som mest...
Svar
10
· Visningar
1 710
Senast: Fenestra
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka