Stambokföring av sto

Sv: Stambokföring av sto

Har för mig att det fanns en film på ASVHs hemsida förra året, eller om det var på nån av lokalklubbarna :confused:

Hur som helst så är man två som visar, en tar stoet och en ungen. Först visas och bedöms ungen, därefter stoet om hon skall stamboksföras.

Man kommer in i rinken/paddocken/ridbana what ever och har stoet på yttre sidan och fölet inåt mot mitten. Först brukar man skritta ett varv, därefter brukar man vanligen släppa fölet och trava med mamman, när man släpper fölet så visar de oftast bättre trav än om man själv ska försöka hänga med i snöret.
Därefter släpps även stoet och man låter dom galoppera, därefter fångar man in dom och ställer upp med sidan mot domaren. Sedan får man poängen.
Det bedöms på fölet; Typ 1-10, Huvud/Hals/Bål 1-10 Ben och rörelsernas korrekthet 1-10 samt skritt, trav och galopp, samtliga gångarterna får ett betyd mellan 1-10. Maxpoäng är alltså 60p.

Stoet bedöms på samma saker men inte på galoppen. Max 50p. Är hon under 10 år får hon poängen + kritik, är hon över 10 år får man inga poäng utan enbart Klass I eller annat.

Fölvisningarna brukar vara i mitten på aug tills första helgen i sept, du kanske hinner titta på nån visning någon helg innan din egen är. :idea:

Stort tack för svaret!:bow: Tur att vi nybörjare i avelsvärden kan få hjälp av erfarna uppfödare!

Jo, ska försöka ta en titt i någon annat område innan det blir dags för oss. Om vi nu kommer i väg, fölis är inte född ännu men matte har redan alldeles för många planer:angel:. Den kan komma i natt, är beräknad till 5:e juni.:bump::bump::bump: Kan komma samtal från bb vilken dag som helst! :bump:

Självklart får du ta med hennes utländska avkommor, tänk bara på att dom räknas bara om de ä berättigade till gröna papper här så de måste ha godkänd stam.

Du måste dock skicka med meriterna på dom, på ASVH hästar kan man hänvisa till blup.se men det kan du ju inte utan måste "bevisa" meriterna via utdrag. Det kan förbunden hästarna är reggade i hjälpa till med.

Ok tack!
Jag har dock förtvivlat försökt få tag i hennes förbund (oldb) utan att lyckas, dock har jag avkomme listan med reggnr på alla... Vet inte hur jag ska göra???? Alla avkommorna är "godkända" i tyskland...

Nån som är bra på tyska som vill hjälpa mig??

Om du har en avkomme lista så räcker det ju med den, men om vissa/alla hästarna har resultat så kommer de ju så klart inte med då.. Men har de inga resultat så borde det räcka med den för att få 1p/avkomma.

Att alla avkommorna har korrekt stam i Tyskland räcker inte här, utan fadern, morfar och mormorsfar måste vara godkända i förbund ASVH godkänner, men om alla är reg. Oldenburg så ska det vara OK eftersom Oldenburg är godkänt av ASVH och de redan har "godkänt" ditt sto.

Oldenburger verband pratar engelska så ring du!

Ok, hon har ju 3 tävlande avkommor vad jag vet, varav 2 har plac i msv hopp -08, men hur säger jag på engelska att jag vill ha ett papper på tävlingsresultat?
(Har endast mailat innan då min engelska inte är den bästa:o)

Säg att du äger märren xxx och vill ha tävlings resultat på avkommorna.
(Competition results) Ha reg numrena till hands!

Bästa är om de kan faxa dom till dig, det brukar vara enklast (har du ingen fax så säg till så kan du låna "min" :) )

kl

Finns det någon film som visar hur det går till med fölmönstring och stambokföring av ston? Jag har anmält mina till Bollnäs 15- 16 augusti men känner mig lite novis. Har bara tidigare varit på utställning och vet hur man visar. Men har aldrig visat sto med föl.
Hur pass väluppfostrad måste fölet vara? Mitt föl tränas att gå i grimskaft några gånger i veckan, men är ju inte vidare "styrbar" änn känns det som. Det kan ju bli någon tjuvrusning i bland. För det mesta är han snäll dock.

Ston äldre än 10 år
som ej tidigare visats på avelsvärderande bedömning ska vid exteriörbedömning ej poängbedömas (om inte ägaren särskilt begär detta) men tilldelas klass I-IV och ges ett muntligt och skriftligt omdöme. För att kunna stambokföras ska stoet bedömas vara av lägst klass III motsvarande 34 p enligt 50-poängsskalan, 41 p enligt 60- poängsskalan, exteriört.

.

Om man begär att få siffror också, kommer dessa att stå med i stamboken senare eller finns de bara på mina papper? Kommer det att synas på blup.se?

Tror man bara får dom muntligt. Har för mig någon sa att de är bara inofficiella om man vill ha på ston över 10år.

Men är inte säker!!

Liknande trådar

Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 900
Senast: Fenestra
·
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 383
Senast: Billy
·
Avel Någon mer som fått dokumentet och hunnit läsa in sig på förändringarna? Jag kan ge en liten kort sammanfattning (förutom det som mest...
Svar
10
· Visningar
1 710
Senast: Fenestra
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka