Stambokföra stoet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zimzalabim
  • Startdatum Startdatum
Sv: Stambokföra stoet

Jag vet inte om det tyska resultaten går att använda. Men om du stamboksför henne i ASVH också så kommer ditt stoföl att få en längre och mer dokumenterad härstamning i de svenska registren i framtiden. Men annars så har det ingen praktisk betydelse för stofölets skull. Hon själv bli stamboksförd även om mamman inte är det, bara hon uppfyller de andra kraven. Det är bara för hingstar som det inte går.

Är de stambokförda i sitt hemland (i stambok erkänd av ASVH) så behöver en hingstmoder inte vara stambokförd här för att hingsten skall få visas.
Inte heller får de "mer" stam, för att stoet är stambokfört här, alla stoets uppgifter "hämtas" hem av ASVH från där hon är stambokförd när avkomma registreras här i Sverige.
Däremot måste sto som ej är stambokförda i sitt hemland (alltså importerade sto) registreras här för att kunna regga avkomma i ASVH.

Har jag förstått det rätt om man inte behöver visa upp meriter för ett sto som inte har tävlat över 110 med placeringar? :confused:

Har jag förstått det rätt om man inte behöver visa upp meriter för ett sto som inte har tävlat över 110 med placeringar? :confused:

Det finns ingen anledning att visa fram så låga meriter då de inte är tillräckligt bra för att räknas. Utan det är endast lönt om de har de meriter som krävs, alltså 120 placeringar och högre.

Är också inne på att stambokföra mitt sto men blir så nervös att åka iväg med ett dräktigt sto.
Gårdsmönstringar för föl räknas inte för att kunna stambokföra stoet? Försöker hitta en lösning som slipper göra mig så nojjig...:angel:

Det kommer att finns fullt av dräktiga ston med föl på visningen :grin:
Så det är inte så mycket att vara nervös för.;)

Så man kanske inte ska vara så nervös att åka iväg då?! Är mest rädd för smitta som du säkert förstår:idea:

Vad gör man med ett äldre sto, visar man som man gör med de yngre då? Vet bara att det inte utdelas poäng till äldre ston men sen kanske det är annat som skiljer:confused:

om jag skulle stambokföra mitt sto och hon inte har placeringar i 120 eller högre. då får ju hon B men om jag sedan skulle placera mig med henne i 120, alltså efter det då kan man ju höja sig. har jag förstått rätt då?

om jag skulle stambokföra mitt sto och hon inte har placeringar i 120 eller högre. då får ju hon B men om jag sedan skulle placera mig med henne i 120, alltså efter det då kan man ju höja sig. har jag förstått rätt då?

Det stämmer, då skickar du in en blankett som heter "höjning av värdebokstav" och sen bifogar du resultaten som gör att hon kan höjas.

Anol: Du visar ett äldre sto likadant som ett yngre, det enda som skiljer är att domaren bara ger kritik och inga poäng i slutet.

KL

nu ger jag mig in här oxå.. ;) jag ska stambokföra mitt äldre sto (16 år) som är plac 1.30, o jag har anmält till strömsholm, men nu funderar jag på om jag ska skicka in papprena i förväg (till ASVH el arr?) eller lämna in dem på tävlingsdagen? o är det "bara" meritförteckning som ska in då?

jag har sökt o sökt på nätet o försökt få tag på arr eller asvh, men de har nog semester.. kanske kan jag få ett snabare svar här?? :idea:

hälsn från en som känner sig rätt så pantad för att hon inte förstår hur hon ska gå till väga trots många timmars funderande...

Är de stambokförda i sitt hemland (i stambok erkänd av ASVH) så behöver en hingstmoder inte vara stambokförd här för att hingsten skall få visas.
Inte heller får de "mer" stam, för att stoet är stambokfört här, alla stoets uppgifter "hämtas" hem av ASVH från där hon är stambokförd när avkomma registreras här i Sverige.
Däremot måste sto som ej är stambokförda i sitt hemland (alltså importerade sto) registreras här för att kunna regga avkomma i ASVH.

Jag hade tänkt tilläggsregga mitt sto, men blir det hela krångligare när hon har ett pass från Italien (där hon importerats ifrån), men hon från början är född i Holland och där jag då antar att hon också är stamboksförd (KWPN). Som sagt i tidigare tråd, har ASVH semesterstängt fram till i mitten av augusti och det är besvärligt när man sitter med massa frågor utan svar..

KL

nu ger jag mig in här oxå.. ;) jag ska stambokföra mitt äldre sto (16 år) som är plac 1.30, o jag har anmält till strömsholm, men nu funderar jag på om jag ska skicka in papprena i förväg (till ASVH el arr?) eller lämna in dem på tävlingsdagen? o är det "bara" meritförteckning som ska in då?

jag har sökt o sökt på nätet o försökt få tag på arr eller asvh, men de har nog semester.. kanske kan jag få ett snabare svar här?? :idea:

hälsn från en som känner sig rätt så pantad för att hon inte förstår hur hon ska gå till väga trots många timmars funderande...

Om du ska stamboksföra stoet på Strömsholm så ska du skicka in papprena i förväg till arrangören, tex ihop med anmälningen men den hade du ju nu gjort så då kan du skicka in en komplettering.
Arrangören redovisar sen till ASVH.

Om stoet redan är stamboksfört och du vill höja henne skickar du in papprena direkt till ASVH ihop med blanketten "höjning av värdebokstav"

(så du kan ju visa henne för "B" på Strömsholm och sen höja henne i efterhand om du tex inte hittar resultaten eller dyl)

Du ska skicka in resultaten, tex utdrag från ridsport.se eller en gammal resultat lista. Det går alltså inte att bara skiva ner på ett papper vad hon gjort och skicka in det utan du måste "bevisa" vad hon presterad.

Är du med?

Jag funderar på att vara med på kvalitén med mitt sto, och i reglementet står det att om man vill stamboksföra sitt sto, så ska man efter bedömningen, göra det pappersvägen. Man skriver ut papper om stamboksföring från asvhs hemsida, och skickar in tillsammans med kopia av bedömningen av kvalitétsbedömningen. Dock måste jag ha med mig fölis pass till kvalitén. Jag vet inte om du kan göra på liknande sett, om du kan fixa en kopia från ditt stos kvalité.

Får alla ston automatiskt B enbart genom att de visas? Funderar även över vad det är för skillnad om stoet tävlats och har plaseringar i 1.20 eller 1.30 (utifrån stambokförandet)? Blir det AB oavsett vilken nivå de varit på?

Hälsn. BP

Alla ston som visas får B såvida dom inte får klass IIII exteriört och därmed är kasserade för avel. Dom måste även ha lämnat en avkomma efter godkänd hingst och vara minst 154cm i mankhöjd för att vara berättigade till B.

För AB gäller att stoet uppfyller NÅT av följande:

*Stoet ska ha fått diplom som 3års test eller på 4årskvalitén (from 2006)

*Innan 2006 kan stoet ha varit bland de 25% bästa som hopp eller dressyr häst, stoet måste då också fått klass I exteriört.

*varit placerad i officiell tävling lägst Lätt A i dressyr resp. 1.20 m hoppning avd. A eller lätt fälttävlan, + fått klass I exteriört.

*varit placerad i officiell tävling lägst Medelsvår i dressyr eller fälttävlan resp. 1.30 m hoppning avd. A, samt erhållit lägst klass II exteriört.

Så svaret på din fråga blir att det hänger på vilken klass hon får exteriört. Har hon tävlat 1,20 måste hon få klass I medans om hon tävlat 1,30 så räcker det med Klass II.

Här finns reglementet för den som vill läsa mer:
http://www.asvh.se/regelmenten/storeglemente.pdf

Ett litet tillägg, stoet kan alltså "själv" få ett AB, för A resp ELIT så måste hon ha ett antal avkommor (4 resp 6) som ska ha egna meriter. Dessa meriter ger modern poäng som gör att hon kan höjas.

Ett sto med 3 avkommor eller färre kan således aldrig få varken A eller ELIT.

:bow::bow::bow:

jag tror att jag hänger med ;) ska skriva ut o skicka in till dem asap. tack så mkt för hjälpen! :)

hahhaa. tillbaka här igen då. jag har skrivit ut listor som verifierar mitt stos meriter o blanketten för stambokföring som finns på ASVHs hemsida. nu letar jag i proppen på malardalensvarmblodsklubb.se o där hittar jag detta skrivet :"Ston till stamboksföring skall i rutan "Meddelande till arrangör" skriva en kortfattad meritlista, och på bedömningsdagen lämna en verifierad meritlista till domaren".

jag har skrivit en kortfattad meritlista där redan, så det är fixat. ska jag tolka detta (samt brist på adress för att skicka in handlingar) som att jag helt enkelt ska förbereda alla papper o sedan lämna in dem på tävlingsdagen istället för att skicka in i förväg..?

är jag puckad eller är det inte solklart? :crazy:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka