Stambokföra stoet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zimzalabim
  • Startdatum Startdatum
Sv: Stambokföra stoet

ok tack! då slår vi väl till o stambokför då :)

Ser på blup.se att hon inte har någon poäng alls registrerad på galoppen på kvaliten...i mina papper står det dock 7...
Och när jag visade henne som 3-åring på brantshammar så fick hon en 9 på galoppen....

Lite funderar jag över vilka poäng som kommer vara gällande för henne, när hon visades som 3-åring eller på Kvalitén, eller tas den bästa poängen så det blir en mix av dessa bedömningar?

Då hon haft borrelia precis före kvalitén så kom inte hennes gångarter alls till sin rätt så exteriörpoängen från kvalitén + gångartspoängen från hon var 3 skulle vara bäst..:))

Man tar den bedömning som gav högst poäng men som jag har uppfattat det så är det hela protokollet alltså inte att man bryter ut det bästa från bägge.

lite trådkapning..

Står lite i valet och kvalet om jag behöver stamboksföra mitt tyska sto.
Hon är ju visad i tyskland och registrerad i deras avelsbok och har sin verb.pr.st.

I år fick jag ett stoföl. finns det nån anledning att stamboksföra henne också?
Kan jag göra det pappersvägen med dom tyska siffrorna?

Jag vet inte om det tyska resultaten går att använda. Men om du stamboksför henne i ASVH också så kommer ditt stoföl att få en längre och mer dokumenterad härstamning i de svenska registren i framtiden. Men annars så har det ingen praktisk betydelse för stofölets skull. Hon själv bli stamboksförd även om mamman inte är det, bara hon uppfyller de andra kraven. Det är bara för hingstar som det inte går.

okej. tack för alla bra svar. :) jag tycker det verkar bäst att stambokföra stoet ;)

*KL*

Har ett sto på foder som ev ska stamboksföras. Hon har haft 2 föl. Kan man stamboksföra henne pappersvägen. Hon är tävlad och har placeringar i medelsvår dressyr.

Om hon har resultat från en officiellt bedömning från att hon är som lägst 3 år, så går det att göra pappersvägen. Har hon då egna tävlingsresultat och meriter så finns det en speciell bilaga att fylla och skicka med.

Är hon inte bedömd måste hon visas. Det kan man gör även om hon inte har föl vid sidan, ofta går det på samma ställe som fölvisningarna.

Om hon har resultat från en officiellt bedömning från att hon är som lägst 3 år, så går det att göra pappersvägen. Har hon då egna tävlingsresultat och meriter så finns det en speciell bilaga att fylla och skicka med.

Är hon inte bedömd måste hon visas. Det kan man gör även om hon inte har föl vid sidan, ofta går det på samma ställe som fölvisningarna.

Det där med tävlingsresultat.. Nu bombarderas du av frågor här! :D

Min tjej har gått upp till 120, med vinster och placeringar i 110. Men måste man ha något dokumet som verkligen bevisar det med på visningen? Eller räcker det att skriva en enkel lista? Behövs det ens en gång då hon bara har gått lätt klass, räknas det ändå som ett resultat som tas med i bedömningen?
Jag har anmält mig via internet (www.sportochavel.se) och fanns det ingenting sånt att fylla i, bara meddelande till arrangör. Och jag glömde ju såklart skriva i visare och sånt.. *suck* Hur fyllar man förresten i det i efterhand om man nu är lika glömsk som jag? :confused:

Det är vinster och placeringar i 120 hoppning som räknas. Det räcker med att visa upp t ex utdrag från ridsportsförbundets databas. Men du får ta fram blanketten och fylla i den. När du nu även har glömt visare, så är det enklast att ringa till arrangören och då kan också fråga om de vill ha blanketten på posten eller om det räcker på visnigsdagen. Det kan nog variera från ställe till ställe.

lite trådnappnig.

jag har en fråga mitt sto som jag hade tänkt att stambokföra i år fick sitt första föl i år. Hon är aldrig tidigare visad på någon bedömning utan skall visan nu under fölbesiktningen. Hon har tidigare res. i hoppning hur högt är jag osäker på med det senaste hittar jag själv inga papper på utan är endas förra ryttarens ord! Hon har godkänd härsamning alltså grönt pass. jag har dessutom ett certifikat på att hon är ansluten till breeders dock står inte det i passet eller på blup.se. kan man stambokföra henne? jag är osäker på allt sånt här eftersom jag är nybörjare när det kommer till avel. därför jag kommer hit och ber om hjälp:D

Att hon är ansluten till Breeders är obetydligt.
Det innebär enbart att hon är/var berättigad att starta i Breeders Trophy isamband med 4-5-6års championaten.

Hittar du inte hennes resultat på ridsport.se så får du ringa ridsports förbundet och be dom hjälpa dig, tror det kostade 2-30kr att få ett utdrag på gamla register. På nätet finns bara från 2003 och framåt

Du kan stamboksföra henne i samband med fölvisningen, även om du inte hittar hennes resultat..
Hon får då ett B sedan kan du komplettera med resultaten senare och höja henne "pappersvägen" till ett AB utan att visa henne igen.

Att hon är ansluten till Breeders är obetydligt.
Det innebär enbart att hon är/var berättigad att starta i Breeders Trophy isamband med 4-5-6års championaten.

Hittar du inte hennes resultat på ridsport.se så får du ringa ridsports förbundet och be dom hjälpa dig, tror det kostade 2-30kr att få ett utdrag på gamla register. På nätet finns bara från 2003 och framåt

Du kan stamboksföra henne i samband med fölvisningen, även om du inte hittar hennes resultat..
Hon får då ett B sedan kan du komplettera med resultaten senare och höja henne "pappersvägen" till ett AB utan att visa henne igen.

Okej. Tack för hjälpen! Har dessutom pratat med den gamla ryttaren och hon skulle kolla upp i sin dagbok när och vart och hur högt hon statat stoet. OM man stambokför vid fölvisningen, hur gör man då? jag vet att man visar upp stoet och får en bedömning lämnar man sedan in alla papper till en sk. ansvarig på stället (typ som man gör i skolan till läraren) eller skickar man sedan in som man gör på "pappersvägen"?

Okej. Tack för hjälpen! Har dessutom pratat med den gamla ryttaren och hon skulle kolla upp i sin dagbok när och vart och hur högt hon statat stoet. OM man stambokför vid fölvisningen, hur gör man då? jag vet att man visar upp stoet och får en bedömning lämnar man sedan in alla papper till en sk. ansvarig på stället (typ som man gör i skolan till läraren) eller skickar man sedan in som man gör på "pappersvägen"?

Du ska lämna in alla papper ihop med ansökning alt senast när du anmäler dig på visningsdagen. Då får hon sitt AB direkt annars får du höja henne pappersvägen sedan.

Det räcker inte med att den gamla ryttaren säger när/var/hur eller skriver ett papper utan du måste ha ut resultat som är, typ verifierade eller hur man ska uttrycka det, dvs via ridsports förbundet.

Hej!
Det kostar 100-150 kronor har jag för mig, har skickat efter min kickas meriter för något år sedan. :)

Du ska lämna in alla papper ihop med ansökning alt senast när du anmäler dig på visningsdagen. Då får hon sitt AB direkt annars får du höja henne pappersvägen sedan.

Det räcker inte med att den gamla ryttaren säger när/var/hur eller skriver ett papper utan du måste ha ut resultat som är, typ verifierade eller hur man ska uttrycka det, dvs via ridsports förbundet.

jo men det förstog jag med. men isådanna fall om den gamla ryttaren skrev en lita på de hon skrivit ner själv kunde jag isåfall kontakta klubbarna och se om de hade kvar gamla res.

Det fungerar också att göra så eller om ryttaren har kvar några gamla själv.

Gissar på att Masse menar om förra ryttaren har sparat resultat listor från när h*n tävlade din häst.

black pearl: jag gissade lite :o det var några år sedan jag kollade resultat sist... Läs: många :)

Gissar på att Masse menar om förra ryttaren har sparat resultat listor från när h*n tävlade din häst.

black pearl: jag gissade lite :o det var några år sedan jag kollade resultat sist... Läs: många :)

jaha okej..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka