Stambokföra stoet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zimzalabim
  • Startdatum Startdatum
Z

Zimzalabim

hej. jag läste på ASVH:s hemsida om att stambokföra ston men förstod inte. jag har betäckt mitt sto och undrar hur man stambokför henne. hon var med på kvaliten som 4-åring, blir hon stambokförd när man registrerar fölet sedan eller hur gör man :confused:
Tacksam för alla svar.

Sv: Stambokföra stoet

Hon är alltså dräktig nu?

Det finns två varianter, antingen visar du ditt sto och föl på fölvisningarna som hålls i augusti varje år. (alltså nästa år om hon är dräktig nu)
Då får du en bedömning på både sto och föl samt poäng på stoet om hon är under 10år, annars får man bara kritiken s.a.s

Om du av någon anledningen inte kan/vill visa ditt föl på visning kan du stamboksföra henne pappersvägen när du skickar in registrerings papprena på din föl unge.

Kravet för att bli stamboksförd är att stoet har en avkomma registrerad på gröna papper efter sig samt att de har en officiell exteriör bedömning, (alltså 3års test, 4 års kvalitén eller på stamboksföringen i samband med fölvisningen)
Det är kraven för att bli B-premierad. För AB krävs att hon har nån merit själv, tex att hon placerade sig bland dom 25% bästa som hopp eller dressyr häst på kvalitén.
Meriterna ska du ta med sig till visningen alt skicka med när du vill stamboksföra. Då får du automatiskt AB om hon är berättigad till det. För A och ELIT krävs 4 resp 6 avkommor som vardera har presterad.

Vad som krävs för de olika bokstäverna hittar du i sto-reglementet på ASVHs hemsida.

Ytterligare ett krav för stamboksföring är att stoet är minst 154cm i mankhöjd. Enklaste är väl att ta stamboksföringen i samband med fölvisningen (så har jag gjort med mina ston)

okej. tack för svaren :) vi tror hon är dräktig vi ska åka och undersöka henne om en vecka och se :) jag får väl ringa hennes gamla ägare och höra hur det gick på 4-års kvaliten. mitt sto är 14 år nu men man kan ju alltid hoppas. :)
tack än en gång. :)

Jag har också samma funderingar angående stamboksreg. Har äldre sto samma möjlighet att få AB/Elit osv trots att de bedöms något annorlunda vid fölvisningen? Räknas t.ex egna tävlingsresultat om stoet ej är visad som unghäst?

Ja alla officiella tävlingsresultat räknas. Jag själv i år att visa upp ett äldre sto för stamboksföring. Hon kommer att få AB om hon blir stamboksförd p g a sina egna tävlingsmeriter. Men man måste ha dokumentation på resultaten att visa upp.
A och Elit kan vara svårare för ett äldre sto att men inte för att hon gammal utan för att det finns kvar på att hon ska ha fått ett visst antal avkommor. Det kan vara svårt att hinna med på ett äldre sto.

Det med att vara visad som unghäst är ett sätt att förenkla stamboksföringen. Man behöver inte åka iväg och visa stoet och fölet igen. Man kan göra det om man vill och man kan kanske till ock med kan få bättre poäng på henne som äldre än vid unghästvisningen. Det är den högsta som kommer att räknas oavsett när hon fick den. Pappersvägen är ju vad det hörs som just papper. Man skickar in en ansökan och kopia på protokollet från visningen när stoet fått ett föl som registrerats. Vips är hon stamboksförd med bedömning från visningen.

Senast ändrad:

OK! Hur pass bra tävlingsresultat krävs för att de ska räknas?

Så här står det i storeglementet hos ASVH:
"Värdebokstav B
 Stoet uppfyller kraven för stambokföring i Riksstambok.
 Inget krav på ridprov. Resultat från 3-årstest, Kvalitetsbedömning eller officiell
tävling skall anges för de ston som har sådana.
Värdebokstav AB
 Stoet skall uppfylla minimikraven för värdebokstav B samt uppfylla något av
följande villkor:
 erhållit diplom som 3-åring eller som 4-5-åring på Kvalitetsbedömning from 2006
 varit placerad bland de 25 % bästa som antingen lovande dressyr- eller hopphäst vid
regional kvalitetsbedömning tom 2005 (eller vid 4-, 5-årstest 2002), samt erhållit
lägst klass I exteriört vid lägst 3 års ålder.
 varit placerad i officiell tävling lägst Lätt A i dressyr resp. 1.20 m hoppning avd. A
eller lätt fälttävlan, samt erhållit lägst klass I exteriört vid lägst 3 års ålder.
 varit placerad i officiell tävling lägst Medelsvår i dressyr eller fälttävlan resp. 1.30 m
hoppning avd. A, samt erhållit lägst klass II /35 p enligt 50-poängsskalan, 42 p enligt
60-poängsskalan, exteriört vid lägst 3 års ålder"

:bow:Tack för informationen.

Har jag fattat detta rätt så måste ett sto som är över 10 år och aldrig är visad som unghäst alltså visas med fölet innan stamboksregistrering kan ske.

Har hon sedan tävlats och har placeringar tom 1.20 nationell nivå så skall detta skickas med inför reg. Och då kan hon få B eller i bästa fall AB?

Har hon även tävlats med placeringar tom 1,30 så kan det bli A?

Inte bara ston som är över tio år utan alla ston som inte blivit visade innan måste visas upp. Det behöver inte ske med föl vid sidan men stoet måste ha minst ett föl registrerat i ASVH.
Det kan inte bli annat än AB för bara tävlingsmeriter. Det krävs ett antal föl för att ett sto ska få A eller Elit. Minst 4 avkommor för att kunna få A och minst 5 för Elit + att även dessa avkommor måste ha vissa prestationer själva.

När det gäller ston över tio år så får de ingen officiell poäng på "papper". Man kan få det ändå av domaren muntligt på plats i vissa fall.

OK! Jag fastnade lite i vad som gäller för äldre ston eftersom jag har ett själv:angel: Tack för infon, nu har det klarnat lite mer:laugh:

Jag har också ett äldre sto som nu fått föl. Tänker inte åka på fölvisning, men antagligen visa honom som 1-åring nästa sommar. Har inte skickat in registreringspappren på honom ännu. Stoet är visat både som 3-åring och på kvalitétstest.

Så jag skulle alltså kunna stamboksföra henne, men av vilken anledning gör man detta?? För skojs skull eller höjer man värdet på hästen eller vad??

Och vad är kostnaderna för att stambokföra som B-premierad resp. AB-premierad?

Man stamboksför dels för att det höjer avelsvärdet på hästen och avkomman. Som skrivet innan så kan inte ett hingstföl bli godkänd hingst om inte hans mamma är stamboksförd.
En annan anledning är att man som seriös uppfödare med hjälp av just stamboken kan gå tillbaka och få fram upplysningar om t ex storlek på förfäder eller släktingar som gör att man kan välja rätt hingst vid betäckning.
Med andra ord stamböckerna är avelsfolkets bibel det är efter dem man driver sin verksamhet och lära sig av vad andra gjort som varit bra och vad som slagit fel.

Kostnaden för stamboksföring är 400:- oavsett om det blir b eller AB så det är inget man blir ruinerad på precis.

Superbra tråd! :bow:

Jag har också haft en massa funderingar på detta. Mitt sto är 15 år gammalt och ska i år visas för första gången med sitt föl. Får man alltså inga poäng alls på stoet utan bara kritik? Inte ens på gångarterna, eller bedömmer de bara exteriören? Hur går det till på själva visningsplatsen, får man stoet bedömt samtidigt som fölet eller sker det i omgångar med ston för sig och föl för sig? :confused:

Titta på blup.se så ser du hur det gick för ditt sto på kvalitén.

Superbra tråd! :bow:

Jag har också haft en massa funderingar på detta. Mitt sto är 15 år gammalt och ska i år visas för första gången med sitt föl. Får man alltså inga poäng alls på stoet utan bara kritik? Inte ens på gångarterna, eller bedömmer de bara exteriören? Hur går det till på själva visningsplatsen, får man stoet bedömt samtidigt som fölet eller sker det i omgångar med ston för sig och föl för sig? :confused:

Vanligtvis frågar dommaren om man vill ha poäng på stoet innan det börjar. Det vill de flesta och då gör domaren det även om det inte kommer att finnas med i stamboken.
På visningsplatsen så visas sto och föl i ett svep. Lite olika om man stoet eller fölet först, jag har varit med om bägge delar. Men jag föredrat att man får visa stoet först. Man är då ju lite mindre trött och orkar visa upp hennes gångarter lite bättre.

aha..så då e de bara att sända in om stambokföring i samband med att jag registrerar den lilla.

Men jag planerar iofs inte att ta fler föl efter stoet plus att jag även tänker kastrera lillgrabben då jag ska ha honom kvar själv.

Så egentligen så finns det väl ingen anledning att stambokföra just detta sto då? Eller finns det någon annan fördel för "avelsfolket" att jag gör det?

En fördel är ju att dina hästar bägge två kommer att bli spårbara på ett helt annat sätt genom att finnas i stamboken i framtiden. Det kommer också att ge en fjäder i hatten till ditt stos mamma. En stamboksföring ger nämnligen prestationspoäng, kan vara just det som hon saknar för en höjning som exempel.
Det är även bättre om din avkomma skulle bli aktuell för export att han kommer från en stamboksför mamma. Ofta är utländksa köpare mycket mer petiga med mödernet än vad svenska är. Dm ställer istället frågan var har man inte stamboksfört stoet? Alltså tvärt om vad du ställer.

Skulle oxå vilja ha lite hjälp angående denna frågan har sjäv ett sto f.95 som gått 140 hopp (130 plac). är ej svenskfödd och har inte gått några kvaliteet, eller tester. Har fått sitt första föl i år och de ska visas i höst och då hade jag tänkt att visa även stoet. Hon kommer då enbart då få gå på sina resultat och kan då inte bli AB eller har jag fel? Tycker detta är jättesnurrigt!

Hon kan bli AB om du har dokumentation för hennes tävlingsresultat och har tilläggsregisterat henne hos ASVH.
Tilläggsregisteringen är ett krav för att utländska ston ska få stamboksföras hos ASVH.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka