stam eller meriter

myfairlady91

Trådstartare
om ni skulle köpa en fölunge.. vilken av följande skulle ni vara intresserade av?!

fölunge 1: gedigen hoppstam på mamman känd sådan, mamman har ej tävlat själv, men syskon till henne har gått msv/svår hoppning. Mamman har lämnat klass 1 avkommor.

fölunge 2: hoppstammad mamma fast inte så känd stam i Sverige, mamman har dock gått svår hoppning.

fölunge 3: tyskhoppstam med en ung mamma som ej har tävlat, meriterat möderne i Tyskland.

vi skiter i priset på fölungarna utan koncentrerar oss bara på stam/meriter.. Vad är viktigt för er?!

Sv: stam eller meriter

Alltså, en bra stam ÄR ju en stam där det finns meriter, så jag förstår inte riktigt frågan. Det lät som om alla fölungarna hade ett möderne med prestation. Huruvida stammen är känd här eller inte är ju ointressant.
Köp den som är snyggast med bäst galopp, om du bedömer att stammen är likvärdig på fölungarna.
Att mamman har syskon som presterat bra brukar säga en hel del om vad hon lämnar.

Läste igen, och insåg att det inte framgår hurdan mödernelinje det är på fölunge nummer två. Betyder hoppstammad i det fallet att pappa och morfar är bra, men mödernet inget speciellt, så hade den hamnat längst ner i rankingen för mig. (På papperet alltså, sedan måste man ju se hur de ser ut, och hur de rör sig också..)
Är fölungen ett sto, som det så småningom ska avlas på, får man ju dessutom väga in vem som har det mest "lättsålda" stammen.

jag ska inte köpa någon fölunge själv utan tvärtom - ett avelssto.. har några på gång, dels med egna meriter och dels med hoppstam utan några egna meriter.. därför min fråga.. ville kolla lite hur ni andra resonerar - vad säljer och vad säljer inte..

en bra stam för mig är en stam som folk känner till, självklart slår meriter högt oxå, men det känns som om folk är intresserade av fölungar som har en stam som är känd.. typ Cardento, Robin Z, Electro, Cortez etc..

så vad är mest lättsålt?! vad vill folk ha?! därför min fråga..

fölunge nr 2 - pappa gått svår hoppning, morfar gått svår hoppning plus lämnat många godkända hingstar, vet ej vad mormor har gjort. Stammen är bra, men inte så känd i Sverige - utomlands däremot vet folk vad det är..

Är fäderna likvärdiga så köper jag helst den med tävlad mamma.

OM fölungarna i sig också är likvärdiga. dvs rättställda osv.

om ni skulle köpa en fölunge.. vilken av följande skulle ni vara intresserade av?!

fölunge 1: gedigen hoppstam på mamman känd sådan, mamman har ej tävlat själv, men syskon till henne har gått msv/svår hoppning. Mamman har lämnat klass 1 avkommor.

fölunge 2: hoppstammad mamma fast inte så känd stam i Sverige, mamman har dock gått svår hoppning.

fölunge 3: tyskhoppstam med en ung mamma som ej har tävlat, meriterat möderne i Tyskland.

vi skiter i priset på fölungarna utan koncentrerar oss bara på stam/meriter.. Vad är viktigt för er?!

Fölunge 1. Under förutsättning att det inte är så att mammans syskon är efter utmärkta fäder, medan mamman har en c-hingst eller liknande till pappa, och man kan se att hon är av klart lägre kvalitet.

Då säger jag fölunge nr 1, ett starkt möderne anser jag är superviktigt när man avlar.
Däremot, för att kunna sälja, verkar det som att "poppisnamn" på pappa och morfar är det viktigaste..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: Magiana
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 135
Senast: Karoliten
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 223
Senast: fridshem
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka