Jag tänker att om du bor typ "granne" och har en långvarig relation med dem så vill man kanske inte göra sig helt ovän heller. Jag vet inte hur gammal du är, men om det här är något du gjort för dem sedan du var liten så tycker de kanske att du är som "ett barn på gården". Du kanske kommer att flytta om några år, men dina föräldrar bor väl kvar och ska fortsätta ha en grannrelation med detta par. Jag bor själv på landet med hästar hemma, och jag vet att förr eller senare händer det att man behöver hjälp av grannar.
Jag tycker att du ska meddela dem att i fortsättningen när de behöver hjälp så kommer du att vara där morgon och kväll endast. Ingen mockning av hagar, och de ska lägga ut slang till vattnet i hagen (eller hur det löses). Berätta precis vad du berättat här, att det tar för mycket tid/energi så att du inte hinner med dina andra åtaganden (skola, jobb, etc.) Försök hitta lösningar som gör att du kan fortsätta vara hästvakt, men kompromissa bara med saker som du också kan leva med att uppfylla. Kräv att de förbereder för sin bortavaro och kom överens med dem vad som ska förberedas.
Får du någon stöttning av dina föräldrar i detta?