Stalltjänst på ridskolor

Sv: Stalltjänst på ridskolor

vi släpper inte ut privathästarna på helgerna det får ägarna göra själva ;)

bra sagt diana! :P Ngt får dom allt göra själva! ;) Lotta du har iiingen koll ^^

På "min" ridskola är:
- Det frivilligt
- Man två och två med undantag då några fått förtroende till att vara ensamma
- Man har inte stallet mer än en helgdag/månad = lör el sön
Då är det ut-, insläpp, fodring morgon, middag, kväll. Mockning m.m.

9.00 Morgonfodring + utsläpp
~16.00 Insläpp + em fodring
21.00 Kvällsfodring

Men på ridskolan står det inga privathästar och hästskötarna är inte tvingade till att ha stalltjänst.

Dom dagarna det är ridlektioner har personalen hand om hästarna och allt på ridskolan.

Du menar att privathästägarna betalar 2000 kr i kallhyra och sedan måste mocka för 20 lektionshästar på helgerna enligt rullande schema? :eek:

Yikes vad man har det bra som privatryttare i privatstall. :D

Ojdå, sent svar, såg din fråga nu.
Döm om min förvåning när nån från föreningen ringer mig och beordrar mig att vara funktionär på en tävling den och den helgen. När jag säger nej så babblar personen nått om att man minsan inte bara kan åka snålskjuts på andras jobb m.m.Jag hjälper aldrig till med nånting, målar aldrig hinder etc...

Jag kommer inte att lösa kort nåsta år, jag har varje år löst kortet för en ryttare med 3 eller flera hästar, runt 3000 kr kostar det.

Jag använder ridhuset kanske totalt 20 gånger på ett år. Det blir dyra ridturer det..

Innan har jag tyckt att det varit ok att betala dyrt för att nyttja ridhuset några gånger, mitt sätt att sponsra klubben liksom, men efter detta så löser jag nån annan stans. Jag tänker INTE gå runt och ha dåligt samvete för att jag inte hjälper till.

På den ridanläggning som jag "tillhör" så vet jag att dom som stallar upp privat lämnar kuvär med en slant till personerna som helgjobbar för att dom släpper ut deras hästar, foder packar var och en själva. Eleverna tar på sig vissa schemalagda turer terminsvis och får även betalt en liten slant av ridskolan för detta förutom ovanstående.

Kicki :)

För att tävla så krävs det ingenting mer än att man ställer upp som funktionär.

Går man i specialgrupp och får åka ut och tävla lokalt ska man även ställa upp som funktionär på ridskolans lokala/regionala tävlingar.

Privathästarna på ridskolan får 4 fodringar, in- och utsläpp samt täckesbyte i sin service.

På vardagarna finns det stallpersonal som sköter detta och ridskolans hästar. På kvällen när det är lektioner jobbar det stallvärdinnor som hjälper till vid upprop och på- och avsittning. De hjälper även till med middagsfodring och em. mockningen.

På helgerna är det ett rullande shema för privathästarna, och ridskolan har oxå sina dagar.
De kan välja att ta sin dag själv eller sälja den.

Den som har helgtjänst börjar kl 7 och slutar kl 17 ungefär. Kvällsfodrar mellan kl 20-21.

Då skall alla hästar fodras 4 ggr/dag. Ridskolehästarna skall få mockat 2 ggr/dag (de i box 1 ggr) stallet ska hela tiden se snyggt och prydligt ut och höpåsar skall fyllas för kvällsfodringen.

En helgtjäns när jag jobbade var värd 600:- antingen gjorde man allt med en kompis eller så tog man hjälp halva dagen. Efter lunch klarar man sig själv.

På våran ridskola (min och mammas) så sköter vi allt jobb själva alla dagar även helger! Både för våra ridskole hästar och privathästarna.
Hästarna har inga skötare men de elever som är intresserade av att lära sej mer är alltid välkommna till oss. Ibland har vi tio hjälpredor ibland har vi ingen. Tycker inte det skall vara ett tvång att eleverna ska jobba i ridskolan, dom betalar ju faktiskt, samma sak för privathästägarna dom vi har hemma betalar för allt (mockning, in/utsläpp, fodringar, foder och spån) sen tillkommer visserligen xtra för täckes byten och lindor/skydd i hage och över natt.
Detta funklar jättebra för oss och då vi har hjälpredor i stallet ca 350 dagar om året så verkar det funka bra för dom oxå! Ser inte poängen med att eleverna ska jobba.
Visst om man har väldigt lite eller ingen teori, så kan et vara bra för eleverna att ha en chans att lära sej hantera häst.
Vi har hantering sadling tränsning, täcken lindor skydd selning tömkörning longering m.m på vårat schema. :idea: samt all leda häst till och från hagar! Allt detta för att vi tycker att det är för månhga ridskolor som bara inriktar sej på ridning, tänk på alla de som har ridit på ridskola i, säg 6år och sen skaffar foderhäst!
Denna person kan ju vara jätteduktig ryttare men int ha en aning om hur h*n ska tahand om hästen, sadla, ta på/av täcken och skydd.....:eek:
därför lär vi ut helheten och tycker att fler ridskolor borde göra desamma!;)

men som sagt, jag tycker det låter konstigt att betala för att få jobba!:

Nu rider inte jag på ridskola längre utan har en medryttarhäst som står i privatstallet på en ridskola.

Privathästägarna har ca 2-3 helgdagar/termin då man sköter ridskollansstall (ca30 hästar), fodringar hela dagen, in-utsläpp, medicinering vid behov, mockning, sopa + privatstallet (ca20 hästar) in-utsläpp fodringar hela dagen, sopa.

Jag personligen kan inte förstå att ridskoleledningen inte är mer rädda om sina hästar, Privatägarna har oftast ingen kontakt med ridskolans hästar och vet inte vem som är vem, man förstår ju privatägarnas lust till att behöva arbeta i ridskolans stall och hur ordentligt allting sköts då...

Vi har anställd personal på vardagarna,
som mockar, sopar, fodrar privat och ridskoledelen.
Ridskolans hästar tas in och ut, och torv fylls på till alla hästar
3 gånger i veckan (även privat).

På helgen är det timanställda ungdomar som rider i stallet som arbetar, på samma sätt som de på helgen gör.

Under min tid på ridskolan så var det specialgrupper som hade hand om helgtjänsterna och då bara elever som var myndiga. De omyndiga hade istället stalltjänster på veckodagarnas kvällar.
Det är även dessa specialgrupper som får möjlighet att tex tävla ridskolans hästar på lokala tävlingar om det passar ihop med den övriga verksamheten.

Nu vet jag att stalltjänst har införts för alla elever på den ridskolan, då som en form av teoriundervisning där eleverna från specialgrupperna är ledare. Hur ofta det blir och om det är obligatoriskt vet jag inte, antagligen inte eftersom det ändå finns personal som kan utföra sysslorna även om ingen kommer.
Under den tiden jag hade helgtjänster så brukade det ändå komma hem en hög yngre elever för att de ville hjälpa till, men då blev det ju oftast de som kände mig.

Så jag tror detta sätt är ett bra sätt att få en bättre hästkunskap hos ridskolans elever och att få fler elever att "komma in" och börja arbeta ideellt för ridklubben. För jag tror det är få föreningsdrivna ridskolor som klarar av att bara ha kunder som ser sig som enbart betalande...

Ang ert upplägg så tycker jag absolut inte det ska ingå hantering av privathästar i ridskolelevernas helgtjänst. Just för att de inte känner hästarna och vem är ansvarig om det händer hästarna eller eleverna någonting? Det känns konstigt och osäkert att blanda in en trejde part...
Vi har inga privathästar i ridskolestallet (ridskolan är inhyrd på en anläggning) så det är inte aktuellt för oss.

Hur fungerar det på era ridskolor? Finns det någon ansvarig personal med på helgtjänsterna när det är elever som har dom?

Jag har kanske missuppfattat det här helt nu, men tråden handlar alltså om hur mycket betalande ridskoleelever skall jobba (ofrivilligt) för ridskolan utan att ha betalt för det?

Mitt svar: HERREGUD! Ingenting såklart! Hur har man mage att utnyttja elever på det viset? Har man ridskola så anställer man personal, och så enkelt är det med det. Har man inte råd med det, så jobbar man själv (ridskoleägaren, alltså). Allt annat är skamligt.
Självklart kan man ha frivillig stalltjänst för de som vill lära sig... Men att ha det som krav? Det låter helt sanslöst tycker jag.

//Phillippa, som är trött på anläggningar som utnyttjar sina kunder (inom alla områden)

Det är ju helt sjukt om man som betalande ridskoleryttare ska vara tvungen att jobba :crazy:

Jag håller med om att det är jättebra övning och man lär sig sjukt mycket, när jag red på ridskola var jag frivilligt i stallet väldigt mycket och hjälpte till bara för att det var kul. Men att vara tvungen att göra det?? Då skulle ridlektionerna få vara riktigt riktigt billiga!!

Jag tror inte riktigt ni förstår att anställd personal också kostar pengar, som finansieras av ridavgifterna.

Jag har full förståelse för att en föreningsdriven ridskola har stalltjänster för eleverna för att minska på kostnaderna, men en privat ridskola (som antagligen har som mål att gå i vinst) gör så har jag mindre förståelse för...

Hos oss så får alla som vill hjälpa till så mycket de vill men de är ALDRIG ensamma eller har ansvar på något sätt.

De som hjälper till mycket rider naturligtvis mycket extra också (beroende på hur många hästar jag har i stallet).

Ingen måste...

De som tävlar behöver inte göra något speciellt förutom de ridkrav som finns. Men de som är intresserade är de som hjälper till i övrigt också.

Senast ändrad:

vi som red i specialgrupp fick fixa ridskolans hästar nån gång/termin...

men jag kan säga att som PRIVATHÄSTÄGARE så skulle jag ALDRIG acceptera att någon ridskole"unge" skulle ta hand om min häst...

säkerhet... de kanske inte är lika vana att leda hästar å framförallti inte lite piggare privathästar.. + att om hästen har sår osv.. no way.

just nu är jag glad att jag står i litet privatstall där ägaren sköter allt!

Jag tror inte riktigt ni förstår att anställd personal också kostar pengar, som finansieras av ridavgifterna.

Jag har full förståelse för att en föreningsdriven ridskola har stalltjänster för eleverna för att minska på kostnaderna, men en privat ridskola (som antagligen har som mål att gå i vinst) gör så har jag mindre förståelse för...

men handlar inte allt oxå om tjänsetr och gentjänser :confused:
att ridelverna samlar poäng eller dylikt för ljust detta med stalltjänster

På helgen har privathästägarna ansvaret (minst 16 år). De har ett schema. Då tar de hand om allt som vi gör på vardagarna. Ibland vill de inte och då kan de "sälja" helgen, vissa har då "köpt" den för 2-4000 kr för en helg. Bra xtrapengar :angel:

:eek: vilket hutlöst pris :devil:

Jag tycker att det verkar väldigt dåligt. Både det att betalande ridskoleelever måste utföra stalltjänster. Rider man på ridskola så ska man ju slippa det extra stallarbetet, om man inte vill hjälpa till frivilligt för att man vill det.

Att ni sedan gör privatstallet också verkar ju helt sjukt. I sådana fall får väl ridskolan höja stallhyran och anställa någon till jobbet.

Ridskolan kan väl erbjuda reducerat pris på ridlektioner för de som vill jobba extra på helgerna. Och så kan de som tävlar ridskolans hästar ha kravet att sköta ridskolestallet ett visst antal gånger per termin.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 090
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Hästmänniskan Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur...
2
Svar
22
· Visningar
3 454
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar