Stalltjänst på ridskolor

K

Kajo

Hur funkar det på er ridskola med stalltjänsten?
På den ridskola jag rider har man stalltjänst en till två gånger per termin. Då är man i stallet antingen lördag eller söndag 07-15.30 ungefär. Man fodrar, släpper in och ut samtliga hästar, mockar åt riskolehästarna och sopar stallet samt packar samtliga höpåsar till kvällsfodringen (inkl privathästarnas). Man ska vara fyra personer, men det är nästan alltid bara tre då någon alltid lyckad bli "sjuk" i sista sekunden.

Detta med att ta hand om privathästarna på stalltjänsten är för mig något helt främmande, och idiotiskt! Boxhyran ligger på 2300:- i månaden (upplyste en ponnyföälder mig igår, det är säkert dyrare för storhäst) och då ingår allt, dvs foder, in- och utsläpp, mockning vardagar tillgång till ridbanor och ridhus. De turas om att ha kvällsfodring på helgerna samt fodring (och in- och utsläpp tror jag??) lov och storhelger.
Jag tycker det är lite pengar för så mycket service. Stallet är helt nybyggt och det känns som om vi ridkoleryttare sponsrar privatryttarnas fina uppstallning när vi sliter gratis på helgerna. Man känner sig som ett hjon när man jobbar med deras hästar medans de sitter i stallgånger och tittar på!! :eek::crazy::mad:
Som ridskoleryttare känner man dessutom inte igen privathästarna, och hur kul är det då att gå ut i hagen och hämna in hästar som man tror man vet vem det är och var de hör hemma i för box??

Vi är några stycken som inte alls är nöjda med hur detta fungerar, och vi satt igår och pratade lite om vilka förslag till förbättringar vi kan komma med och det kan ju vara bra att höra lite hur det fungerar i övriga Sveriges ridskolor på helgerna.
Vad vi gärna ser är att privathästägarna hittar på något slags schema så att de sköter sina hästar själv med in- och utsläpp (de går ju inte i samma hagar som ridskolehästarna).

Och hur funkar det med de som tävlar på ridskolans hästar? Vilka "krav" måste de uppfylla för att få tillgång till hästarna till tävlingar?

Sv: Stalltjänst på ridskolor

Privathästägare tar hand om sina egna hästar !

Ridskolan har "stallvärdinnor" som enbart hjälper till med iordningställande av ridskolehästar, dvs sadla, tränsa och eventuellt leda.

Ridskolan har personal till att fodra och mocka.

Om jag rider på ridskolaa så gör jg det för att rida, inte för att jobba.
En ridskola som inför stalltjänst för eleverna är............skamligt. Både ur synpunkten utnyttjande av betalande kunder och ur synpunkten kunskap att ansvara för intag och fodring och sånt.

Jag tycker faktiskt att det finns en poäng i att de elever som VILL får vara med och lära sig skötsel av hästar. Dvs in/utsläpp, fodring, mockning, vård av utrustning mm. Var skall man annars lära sig sånt om man siktar på att skaffa en häst ?

Hm, kommer visserligen från en ganska liten klubb men så här gör vi:

Privathästägarna har ett eget schema för insläpp av hästarna på em på vardagarna, utsläpp och utfodring ingår i stallpersonalens sysslor.

På helgerna är stalltjänsten uppdelad i tre olika pass varje dag. Styrelsen, US och Tävlingskommittén har bakjour, men det mesta arbetet görs av frivilliga (oftast privathästägarna) som i slutet av varje månad får en "gåva" som tack för sitt arbete. En söndag varje månad har ridskolehästarnas skötare stalltjänst. Det är ett superbra tillfälle att lära intresserad barn och unga mer om utfodring, hästhållning och hantering!

Vi privathästägare sköter våra hästar separat och ridskolans skötare sköter lektionshästarna på helger och lov.

Vi i privatstallet har fördelat stalltjänsten på just nu 12 personer och då är det för in och utsläpp helger, kvällsfodringar vardagar (även insläpp sommartid) , samt även för eftermiddagsfodring helger och utsläpp även då samt alla pass röda dagar/helger.

Vi har personal i stallet som till vardags sköter morgonfodring, utsläpp, lunchfodring, insläpp om man så önskar (annars sköter man det själv) , helgerna sköter de morgonfodring och lunchfodring. Resten delar vi på. Just nu har vi ungefär ett pass i veckan vardera.

Vi betalar 750:- i boxhyra och då ingår ovanstående service, samt nyttjande av anläggning med faciliteter (dock får man betala extra för nyttjande av tvättmaskin) .

Jag tycker inte att man ska ha tvång på stalltjänst för eleverna däremot borde man kunna ha något system för de elever som vill mer att kunna få vara med, men det ska inte vara något man är bunden till tycker jag. Däremot på ordinare lektionstid tycker jag mockning, utfodringsrutiner etc. kan gås igenom för att man ska lära sig även kringskötsel och allmän hästskötsel och inte bara ridning. Men man ska lära sig, och jag tycker man ska hålla sig till lektionshästarna och framför allt ska alla lektioner vara lärarledda utav vuxna instruktörer som ridskolan får tillhanda hålla.

Våra skötare har det lyxigt, de behöver inte göra så mycket. Har ungefär ett pass var 14:e dag, då under helgen. Då är det en kvällsfodring, lunch eller eftermiddagsfodring det är fråga om. Men då får tjejerna rida gratis minst två gånger i veckan i regel (de allra flesta helgerna) och de behöver inte ens mocka, bara ut och rida..

Hos oss anmäler sig ridskoleeleverna till stalltjänst frivilligt. Annars är det bara vi privathästägare som har stalltjänst var 4:e helg, då sköter vi om ridskolans hästar in- utsläpp, täckning, fodring, mockning. Detta står i avtalet vi tecknar med ridskolan vid uppstallning och kommer inte som någon överraskning direkt.
Många tycker att stalltjänsten är lärorik och anmäler sig frivilligt;)det är nog de som blir riktigt bra hästtjejer/killar så småningom:angel:

min ridskola är visserligen väldigt liten, och det är inte många privathästar. men på helgerna fodras dom, men hagsläpp sköter dom själva, och dom är även själva med i helgschemat för fodringar på sina och ridskolans hästar.

På "min" ridskola funkar det såhär (ca 20 lektionshästar o 20 privathästar): Vardagar finns det personal (2 st) som är anställd. Deras arbetsuppgifter är för lektionshästar det mesta
*in/utsläpp
*mocka
*fodra
*sopa hela stallet, ej bara ridskoledelen
* fixa annat som städa toaletter, fylla på foder, bära spånbalar till privathästar.

För privathästar ingår det (vardagar)
*fodra morgon, lunch o kväll (kvällen uppdelad så de får kraft mellan 18.45 o 19.45 o hö vid 22tiden)
*ett utsläpp och ett insläpp (dock inte på vissa beteshagar då får de gör allt själva förutom fodring).

Vill de att hästar ska in på lunchen o sen ut igen (ofta sjuka hästar) får de betala extra. Även spec saker ex bandage osv.

På helgen har privathästägarna ansvaret (minst 16 år). De har ett schema. Då tar de hand om allt som vi gör på vardagarna. Ibland vill de inte och då kan de "sälja" helgen, vissa har då "köpt" den för 2-4000 kr för en helg. Bra xtrapengar :angel:

Kallhyran för boxar ligger på ca 2000 kr o då ingår det som jag skrev, fodring 4 ggr om dagen (ej foder), in/utsläpp.

På "min" ridskola funkar det såhär (ca 20 lektionshästar o 20 privathästar): Vardagar finns det personal (2 st) som är anställd. Deras arbetsuppgifter är för lektionshästar det mesta
*in/utsläpp
*mocka
*fodra
*sopa hela stallet, ej bara ridskoledelen
* fixa annat som städa toaletter, fylla på foder, bära spånbalar till privathästar.

För privathästar ingår det (vardagar)
*fodra morgon, lunch o kväll (kvällen uppdelad så de får kraft mellan 18.45 o 19.45 o hö vid 22tiden)
*ett utsläpp och ett insläpp (dock inte på vissa beteshagar då får de gör allt själva förutom fodring).

Vill de att hästar ska in på lunchen o sen ut igen (ofta sjuka hästar) får de betala extra. Även spec saker ex bandage osv.

På helgen har privathästägarna ansvaret (minst 16 år). De har ett schema. Då tar de hand om allt som vi gör på vardagarna. Ibland vill de inte och då kan de "sälja" helgen, vissa har då "köpt" den för 2-4000 kr för en helg. Bra xtrapengar :angel:

Kallhyran för boxar ligger på ca 2000 kr o då ingår det som jag skrev, fodring 4 ggr om dagen (ej foder), in/utsläpp.

Detta låter som en ridskola i samma storlek som den jag rider på. Jag ska framföra detta till ansvariga på ridskolan.

jag har stall tjänst 1 gång i veckan på onsdagar. Jag har egen häst på ridskolan och jag hjälper till mkt annars med med in släpp fodring mockning osv. På Onsdagar fixar jag och nnågra som har skötponnyer/hästar på ridskolan med kvällsmockningen ge vatten till de som har hink fodra kväll. vi hjälps åt och kan inte någon så finns det alltid en annan som kan hoppa in. De andra dagarna är jag inte så inne i då jag oftast bara åker ner mockar till min häst, fixar maten borstar o rider sen kan det hända att jag går o hjälper till i ridskole stallet. sen har jag en sköt ponny men henne sköter jag så fort de kommer in oftast o då har hästarna inte hunnit skita eller s så då går mockningen bort där.. sen så klart har jag massa tid så fastnar jag i ridskole stallet o gör lite saker här o var.

På ridskola där jag rider så har varje grupp stalltjänst 2-3 ggr/termin(en vuxengrupp + barngrupp/helg).
Helgen är uppdelad i olika pass:
Lördag fm kl 9 ~ 11.30, 4-6 personer
  • Utsläpp av de hästar som inte ska gå lektion
  • Mockning till samtliga lektionshästar (ca 20 st)
  • Sopning av stallgångarna
Personal som jobbar på lördagen har på morgonen fodrat (hö + krafft) till hela stallet (ca 50 hästar).
Stallvärdinnan fodrar lunchhö (om det finns packade hökassar hos privathästarna) + krafft till samtliga hästar i stallet (ca 50 st).

Lördag em kl 17 ~ 18.30, 2 personer
  • Intag av alla lektionshästar som är ute
  • Packning av alla lektionshästars hökassar
  • Krafftfodring till hela stallet
  • Städning av läktare och "övriga" uttrymmen
Privatstalljouren fodrar kvällshö till samtliga hästar i stallet mellan kl 20 ~ 21

Söndag fm kl 9 ~11.30, 4-6 personer
  • Utsläpp av de hästar som inte ska gå lektion
  • Mockning till samtliga lektionshästar
  • Sopning av stallgångarna
  • Fodra lunch (hö (om det finns packade hökassar hos privathästarna) + krafft) till samtliga hästar.
På morgon (~kl 7) har privatstalljouren fodrat morgon hö + krafft till samtliga hästar i stallet.
Privatstalljouren fodrar även kvällshö.
Kvällskrafft fodras av stallvärdinnan.

Och hur funkar det med de som tävlar på ridskolans hästar? Vilka "krav" måste de uppfylla för att få tillgång till hästarna till tävlingar?
I första hand får de som rider i specialgrupperna (och är tillräckligt duktiga) låna lektionshästarna till tävling (några få undantag finns). Nu brukar inte så många åka ut och tävla utan de tävlar främst på de lokalatävlingarna som anordnas av klubben. Men något lektionekipage brukar även åka och tävla i klubbens lag.
När man lånar hästen så brukar man sköta den hela tävlingsdagen, dvs mockning och packa hökassarna.

Hos oss anmäler sig ridskoleeleverna till stalltjänst frivilligt. Annars är det bara vi privathästägare som har stalltjänst var 4:e helg, då sköter vi om ridskolans hästar in- utsläpp, täckning, fodring, mockning. Detta står i avtalet vi tecknar med ridskolan vid uppstallning och kommer inte som någon överraskning direkt.
Många tycker att stalltjänsten är lärorik och anmäler sig frivilligt;)det är nog de som blir riktigt bra hästtjejer/killar så småningom:angel:

så hadde jag oxå på ridskolan jag stod uppstallad på tyckte jag var ett "bra" system
under storhelger var vi fler som delade på passen

nu är det så att jag inte rider på ridskola längre, men jag har jobbat där och min mamma gör det fortfarande. jag har min häst uppstallad där.
så här funkar det i alla fall på våran ridskola:
under veckorna sköter personalen på ridskolan allting för lektionshästar, och allt utom mockning för privathästar. på helgerna privatägarna stalljour, alltså en privatägare sköter insläpp alla, utsläpp alla, fodring alla, mockning till lektionshästar, mm. alltså rideleverna har ingen skyldighet att hjälpa till alls. men kan skriva upp sig som medhjälpare på en stalljour, och för det får man en gratis ridlektion.

blev virrigt detta, men säg till om ni inte förstår.

Stjäler tråden för ett kort inlägg: Djurjouren, "ditt" ridhus har infört tvingande hjälpa-till-dagar har jag sett. D v s helårskort innebär 2 dagars hjälpa-till, halvårskort en dag.

För mig är det ett otroligt högt pris för ridhuskortet (som inte gått ner i pris för det), men funkar det verkligen på folk som vill ha tillgång till ridhus? Vill man verkligen vara tvingad funktionär på tävling? Är det rimligt?

Den ridskola där jag hör hemma är ganska stor, och egentligen behöver man som ridskoleryttare inte alls ha stalltjänst. På helgerna är det ungdomar som jobbar i stallet, antingen morgon 7-14 eller kväll 16-19. Detta handlar alltså om betalt arbete, vi för lön, visserligen ingen jättebra sådan men lite pengar är det ju för besväret.

När man helgjobbar så gör man allt, d.v.s. fodringar, in- och utsläpp, mockar och annat smått och gott som behöver fixas. Privatryttarna betalar en ganska mastig hyra på dryga 3500 i månaden, och där ingår i princip allt utom insläpp så vitt jag vet. Kan kolla upp det närmare, men jobbar man så både släpper vi ut, mockar och fodrar åt privathästarna.

Oftast är det ungdomar som har kvällsfodringen på vardagarna också, och för det får vi också lite pengar. Det handlar inte om mycket, tror det ligger på 81:50 eller nåt för en fodring, och då har vi runt 50 hästar i stallet.

Det är alltså på intet sätt obligatoriskt att jobba i stallet, men sällan är det någon som säger nej om det skulle behövas hjälp. Vi får ju trots allt pengar för det, även om det inte är mycket. Det kan väl ha att göra med att vi är en ganska stor klubb med god ekonomi, vilket i vissa lägen är lite trist då "alla hjälper alla"-mentaliteten försvinner lite, vilket visar sig på t.ex. fixardgar och liknande. Alltid samma gäng som ställer upp och målar hinder eller funktionärar på tävlingarna. Men det funkar. ;)

Vi hyr en box i ett mindre privatstall av ridskolan. Vi betalar 1000:-/mån för boxen. I hyran ingår manegekort och fritt kraftfoder (vår häst äter dock annat kraftfoder :crazy: så i vår har vi istället fått ensilaget till honom). Då har vi stalltjänst (mockning, in- och utsläpp, fodringar, täckbyten och övrig skötsel) en söndag i månaden som omfattar totalt 20 st hästar. Dessutom har vi kvällsfodring varje fredag och insläpp+kvällsfodring varannan lördag. Vi fodrar vår egen häst (och hästen bredvid) varje vardagkväll och på helgerna sköter vi allt för vår egen häst (och hästen bredvid) förutom morgonfodringen.

Jag tycker det fungerar ganska bra, möjligen att lördagkvällen blir väldigt upplåst eftersom vi först skall ta in 20 hästar och sedan komma tillbaka och kvällsfodra samma kväll.

Ja, storhelgerna bryter vi ut ur schemat och delar på. Då brukar det sitta en lapp i stallet och man anmäler sig de dagarna man kan ta. Det funkar bra och det blir alltid fulltecknat. Tycker att det mesta funkar bra där vi står. Enda tråkiga (ot) för oss privatryttare är att vi får rida framåt midnatt ibland när lektionerna håller på länge.

Ja, storhelgerna bryter vi ut ur schemat och delar på. Då brukar det sitta en lapp i stallet och man anmäler sig de dagarna man kan ta. Det funkar bra och det blir alltid fulltecknat. Tycker att det mesta funkar bra där vi står. Enda tråkiga (ot) för oss privatryttare är att vi får rida framåt midnatt ibland när lektionerna håller på länge.

känner jag igen det sist nämda :crazy::D

Hos oss anmäler man sig om man vill jobba. Passen är 7-12.30 eller 12.30-15 på helgerna, sen kan man jobba kväll också. Vissa som jobbar ofta har regelbundna pass, tex lördag em varannan vecka. Jobbar man lördag morgon, som är det minst populära passet (inte ås konstigt :p) kan man betala av ridningen.
Uppgifterna är väl i princip att mocka, släppa ut och ta in hästar, hjälpa nybörjare, fodra, göra höpåsar och se till att allt är rent och snyggt. Jobbar man kväll ska man bara göra höpåsar, mocka en gång och sopa och kratta stallgången.

Helgjobbarna får rida en timme eller får boka in sig på en ridlektion, kvällsjobbarna får en kurs med ridning för instruktör, teori och lite sånt en gång per termin.

Vi har bara ridlärarnas privathästar uppstallade i stallet, vi fodrar dem men mocker inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 088
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Hästmänniskan Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur...
2
Svar
22
· Visningar
3 454
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar