Stallsägaren bestämmer allt! Eller? *långt och ledset*

F

frost

Lägger tråden här då jag vill ha synpunkter från er som driver stall. Moderator får flytta om det är opasssande?

Bakgrund: Jag har nu i ett år haft min häst inackorderad på samma stall där jag även stallade upp min häst som yngre. Efter studenten åkte jag iväg och studerade på annan ort, men har nu alltså återvänt till hemtrakterna och skaffat ny häst.

Problemet är väl inte så lätt att definiera. När jag stod i detta privatstall förut hade jag inget att klaga på, allt löpte fint, jag var nöjd med fodring, mockning, utevistelse mm. Fick alltid hjälp av stallsägaren med sådant man funderade på som ung hästtjej.

Nu är allting annorlunda. Jag har fortfarande samma ideal när det gäller hästskötsel, ideal jag i stort har fått ifrån detta stall. Dessa verkar bara inte tillämpas där längre! Jag har märkt att tiderna har blivit väldigt flytande, morgonfodringen sker allt mellan 8-10.00 beroende på ägarens dagsform, hästarna kan komma in 16.00 eller 18.30 vilket iofs inte gör så mycket, men när eftermiddagsfodringen utförs 19.00 för att följas av nattmat 20.00 blir ju "4 fodringar/dag" ganska symboliskt. Och tiden lång för hästarna om det kombineras med en sovmorgon påföljande dag. :crazy:

Mockningen utförs slarvigt, stora bajsklumpar lämnas i boxarna, inte "bollar" alltså utan små högar. Spånet är dyrt och ska snålas med. Hagvistelsens längd bestämmer stallsägaren enligt tycke rån dag till dag, lika med hur flockarna ska delas upp den dagen.

Det som dock gör mig mest ledsen just nu är att jag inte får bestämma över min egen häst. Mina förslag till foderstat anses inte vara bra, och ändras på efter behag (i smyg). Önskemål om att hästen inte ska äta silage ignoreras, trots att han inte tål det, utan får knutor över hela sig. Droppen kom idag när jag vid ankomsten till stallet hittade silage i hans box - kamouflerat under ett tunt lager hö!!! :(

Jag anmärkte om detta, men stallsägaren slog ifrån sig, han äter ju minsann mest hö, någon giva silage skadar inte! Det är bara jag som är dum...

Jag kan rada upp hur mycket som helst små, irriterande grejer. Bottengrejen är väl att stallsägaren beter sig som om alla hästar vore hennes. Hon vill själv planera vem de ska gå ut med, bestämma om deras foderstater, kommentera allmänt om utrustning och ridning. Om man kommer med önskemål om något ang. sin häst blir hon stött och arg.

Jag har alltid varit noga med att vara vänlig och möjlig med allt som rör min häst och kommer verkligen inte med några orimliga krav (enligt mig). Vad jag vill är kunna bestämma min hästs foderstat i enlighet med hans proteinöverkänslighet, bestämma vem han går ut med och hagvistelsens längd. Dessutom vill jag kunna bestämma att han ska gå täckad vintertid (enkelt täckesbyte). Utöver detta vill jag att tiderna ska vara fasta och mockningen saklig.

Detta verkar vara för mycket, jag anses vara paranoid och krävande.

Är jag det?

Ni som har eget stall, hur tycker ni det ska vara? Är det ni som bestämmer, räknar ni med att folk som hyr in sig hos er överlåter sina hästar i er vård och ni fixar allt? Eller får man komma med önskemål?

Jag är rätt förvirrad och ledsen så om någon orkar läsa och ge sina synpunkter på det hela är det mycket uppskattat... :bow:

Sv: Stallsägaren bestämmer allt! Eller? *långt och ledset*

Jag är på din sida.

Visst kan man som stallägare komma med råd och förslag, och det låter ju som om du i början hade god nytta av stallägarens erfarenhet.

Jag hade aldrig accepterat situationen som den är nu, dock. Framför allt skulle jag bli vansinnig av att inte få bestämma över foderstaten.

Du betalar för att få en tjänst utförd. Då ska det inte slarvas med mockning och utskäpp.

Rent spontant. Jag hade flyttat. Och har gjort det. Stod uppstallad där foder ingick, men hästen fick inte havre, vilket jag sagr att hon skulle ha, men stallägaren tyckte att hästen såg så pigg ut att rida att det fick enbart korn. Jag vad specifikt om att INTE dela hage med en viss häst då denna sparkade efter min häst titt som tätt i små leriga hagar, men det ignorerades. Dessutom skulle jag inte rida så länge, hästen var ju gammal (hela 17 - 18 år).
Det är ju faktiskt MIN häst som jag har egna åsikter om hur den ska hanteras och ridas...

Jag kan bara säga en sak Herregud!
Flytta det skulle jag gjort för länge sedan om jag var du!

Har eget stall och även inhyrningar. Anser att jag bestämmer "allt" men att jag vid kontraktssskrivning redovisar vad som gäller och vad min hyresgäst betalar för och hur diverse saker utförs o.s.v. Detta står även i kontraktet och när vi båda har undertecknat detta så har vi ju ingått en överenskommelse som båda parter ska hålla sig till.

Nu har jag inte insläpp på hästarna eftersom jag tycker att det tar upp för mycket av dyrbar tid, det sköter hyresgästerna själva. Så där kan jag förstå om det kan bli olika tider för hyresvärden, det måste ju passa in i det övriga livet åxå, med jobb, barn o.dyl. Men morgonfodring måste ju anpassas till dygnets övriga fodringar annars kan man ju fodra alla mål på en gång vilket ju inte funkar. Samt att jag som hyresvärd inte bestämmer vad eller hur mycket hästen ska äta tycker jag är en självklarhet, även där så ingår man ju en överenskommelse. Och om det då är så att man tillhandahåller både ensilage och hö och hyresgästen oavsett anledning vill ha hö och inte ensilage så är det ju det som gäller.

Tycker att det verkar vara väldigt ostrukturerat i detta stall samt att stallägaren uppträder oproffsigt!

Har en boxplats ledig här om du inte tycker att det blir långt, misstänker att du kanske inte bor i Umeå! :D

Kicki :)

Vissa saker ska absolut stallägaren bestämma. Men det ska förstås redogöras för innan man tackar ja till platsen och sedan kan man själv fundera på om det är acceptabelt.

Men sådana saker som t ex vad din häst ska ha för foderstat ska inte stallägaren bestämma. Och vad är det för knasigheter att gömma hösilaget under en tuss hö!!!???

Och vad menar du med att flockarna delas upp olika? Går inte samma hästar med varandra varje dag?

Hmm, jag undrar en sak... stallet ligger möjligtvis inte på en ort i nordvästra skåne? :eek:

Tack för era svar... Läser gärna flera!

Skönt att niverkar tycka att allt inte är ok. Det som gör det hela så problematiskt är ju att allt lindas in i vänlighet och kamratskap. Tills man säger ifrån, då är det hårda ord och stallsägaren blir jättesårad. Det bär också emot att bråka, då vi trivts så bra förut, förra gången jag stod på stallet. Fånigt, jag vet.

Invinciblestables: tack för "stallägarens synvinkel". Jag är helt med på att ägaren måste få bestämma grejer, annars löper inte stallskötseln. Har inget emot lite skiftande eftermiddagstider osv, men det är för mycket som knåpas ihop enligt ägarens egna tider. Det är en kvinna utan barn och hennes enda jobb är att sköta stallet, som är på 15 hästar. Förut fungerade det prickfritt, men inte nu längre. Jag försöker verkligen vara till lags, hjälper till med diverse saker och ställer inga omotiverade krav "bara för att".

Tack även för erbjudandet! Om jag kommer på mig själv med att flytta till Umeå ska jag ha det bakom örat! ;)

Bellafjella: Det är meningen att hästarna ska gå ute i bestämda grupper, men det har hänt nu efter installningen att stallsägaren ändrat om utan att meddela hästägarna. Min valack som är snäll och social har fått byta 4 gånger sen i somras. En specifik häst sa jag i god tid om att han inte fick släppas ihop med då hon föreslog det, denna häst är mycket bråkig. Det blev en stor affär av det och de följande, omeddelade byten har hon förklarat bort med "det blev ju så mycket jag fick planera om nu när inte din häst får gå ihop med X som jag tänkt mig hela tiden". Denna ena häst går nu ensam sedan även andra hästägare nekat att han släpps med deras hästar.

Hoppas verkligen att du hitta ett bättre ställe att ha din häst på. Fruktansvärt dålig stil att ge din häst ensilage om den inte tål det, vad är hon för djurvän:eek:

Ja bär det av hitåt så är det bara att höra av sig! ;) Du är välkommen. :)

Kicki :)

Flytta!
Har också stått i stall där vissa personer har ändrat foderstaten efter eget tycke utan att säga något. När jag frågade fick jag till svar att personen slutat ge henne en kraftfodersort för att hästen inte reds så mycket. Jag hade full koll på foderstaten och hade redan minskat kraftfodret. Den personen fick en utskällning och jag pratade även med stallägaren som tyvärr inte direkt brydde sig.
Nu har jag eget stall och sjävklart bestämmer alla över sina egna hästar i så stor utsträckning som möjligt. Jag bestämmer allt till sist men skulle aldrig byta hage och definitivt inte hagkompisar utan ägarens tillåtelse.
Jag har också ledig stallplats om du bor närmre Kungsbacka än Umeå:)

En stallägare bestämmer över anläggningen och dess regler.
Enskilda hästägare bestämmer över sina hästar till rimlig grad.
Då menar jag att hästägaren ansvarar och bestämmer foderstat tex.

Därmot skulle jag som stallägare aldrig acceptera en hästägare som gör totalt vansinnig foderstat till sin häst.

Som stallägare äger jag rätten att bestämma över hagar, men INTE byta hagkamrater hur som helst, vid byte av flock så skall alla berörda vara med vid ihopsläpp.

Utevistelsens längd bestämmer jag. Om man har tio inackorderingar kan man ge sig fasen på att alla har olika uppfattning om hur länge utevistelsen skall vara. Passar det inte så får man sköta in/utsläpp själv.

Sen skulle jag som stallägare aldrig ta mig an en hyresgäst med jobbiga krav eller som är slarvig, men det är ju upp till mig att bestämma vad jag anser rimligt och inte.

Täckesbyten skulle jag aldrig åta mig. Däremot regntäcke när det regnar eller är superlerigt. Men just täckesbyten är sånt som jag tror lätt blie fel för alla tycker olika.

om ja var i din sitts så hade ja flyttat min häst illa kvickt!
sånt där tål jag inte!

Nu har jag bara ett litet (4 boxar) eget stall, inga inhyrda hästar. Men OM jag skulle ha haft inhyrda hästar så tycker jag absolut att varje hästägare ska ha rätt att bestämma runt sin häst, vilket är:
Fodringar, utevistelse, skötsel/motion och ev. täcken.

Om man ska hyra ut, framförallt om man har litet stall, tycker jag att det är viktigt att vara flexibel. Visst kan det hända att hästarna får vara ute någon extra timme eller liknande om man har mycket annat att göra, men i möjligaste mån bör man ju hålla tiderna - särskillt då om man tar hand om någon annans djur!

Om däremot hästägaren hade kommit med krav som betytt betydligt mycket mer arbete eller pengar för stallägaren, det är en annan sak. Dina "krav", d v s rätt foder, rätt mängd/tid (ungefär) och mockning är ju sånt som man tar för givet när man betalar för det!

Jag tycker att du ska KRÄVA bättring genast, alternativt flytta till ett annat stall där ägaren inte motarbetar dig.

Men tycker du alltså att det är jobbiga krav att man själv vill bestämma över foderstaten? Som då "min" stallsägare gör. Foderstaten i fråga är normal, men utformad med hänsyn till hästens proteinöverkänslighet. Det är mera fråga om att stallsägaren har vissa fodermärken/sorter hon föredrar och "censurerar" därför fritt.

Ang. hagvistelsen så står det i kontrakt att utegång är 8.00-17.00. Naturligtvis finns det ju undantag, väder, eller något som strular, men det kastar dagligen, jag kan komma till stallet 12.00 och hästarna är inte ute än, eller så kommer de in vid halv tre-snåret, allt erfter som.

I kontraktet står även att enkelt täckesbyte ingår, då gäller det för min del ett regntäcke som ska på om morgonen och av om kvällen. Samma täcke alltid (eller ja, jag har två, om det ena fortfarande skulle vara genomblött nästa morgon, men de är lika.)

För övrigt, ju mer jag skriver, desto mer inser jag hur tokigt det låter. Alla små grejer jag bortförklarat med än det ena, än det andra, blir ju tillsammans en katastrof. Tyvärr, för jag trivdes en gång i tiden med detta stall som lärde mig mycket. Det är nog dags att säga ifrån ordentligt... och börja ses sig om efter ett annat stall.

Lägger tråden här då jag vill ha synpunkter från er som driver stall. Moderator får flytta om det är opasssande?

Bakgrund: Jag har nu i ett år haft min häst inackorderad på samma stall där jag även stallade upp min häst som yngre. Efter studenten åkte jag iväg och studerade på annan ort, men har nu alltså återvänt till hemtrakterna och skaffat ny häst.

Problemet är väl inte så lätt att definiera. När jag stod i detta privatstall förut hade jag inget att klaga på, allt löpte fint, jag var nöjd med fodring, mockning, utevistelse mm. Fick alltid hjälp av stallsägaren med sådant man funderade på som ung hästtjej.

Nu är allting annorlunda. Jag har fortfarande samma ideal när det gäller hästskötsel, ideal jag i stort har fått ifrån detta stall. Dessa verkar bara inte tillämpas där längre! Jag har märkt att tiderna har blivit väldigt flytande, morgonfodringen sker allt mellan 8-10.00 beroende på ägarens dagsform, hästarna kan komma in 16.00 eller 18.30 vilket iofs inte gör så mycket, men när eftermiddagsfodringen utförs 19.00 för att följas av nattmat 20.00 blir ju "4 fodringar/dag" ganska symboliskt. Och tiden lång för hästarna om det kombineras med en sovmorgon påföljande dag. :crazy:

Mockningen utförs slarvigt, stora bajsklumpar lämnas i boxarna, inte "bollar" alltså utan små högar. Spånet är dyrt och ska snålas med. Hagvistelsens längd bestämmer stallsägaren enligt tycke rån dag till dag, lika med hur flockarna ska delas upp den dagen.

Det som dock gör mig mest ledsen just nu är att jag inte får bestämma över min egen häst. Mina förslag till foderstat anses inte vara bra, och ändras på efter behag (i smyg). Önskemål om att hästen inte ska äta silage ignoreras, trots att han inte tål det, utan får knutor över hela sig. Droppen kom idag när jag vid ankomsten till stallet hittade silage i hans box - kamouflerat under ett tunt lager hö!!! :(

Jag anmärkte om detta, men stallsägaren slog ifrån sig, han äter ju minsann mest hö, någon giva silage skadar inte! Det är bara jag som är dum...

Jag kan rada upp hur mycket som helst små, irriterande grejer. Bottengrejen är väl att stallsägaren beter sig som om alla hästar vore hennes. Hon vill själv planera vem de ska gå ut med, bestämma om deras foderstater, kommentera allmänt om utrustning och ridning. Om man kommer med önskemål om något ang. sin häst blir hon stött och arg.

Jag har alltid varit noga med att vara vänlig och möjlig med allt som rör min häst och kommer verkligen inte med några orimliga krav (enligt mig). Vad jag vill är kunna bestämma min hästs foderstat i enlighet med hans proteinöverkänslighet, bestämma vem han går ut med och hagvistelsens längd. Dessutom vill jag kunna bestämma att han ska gå täckad vintertid (enkelt täckesbyte). Utöver detta vill jag att tiderna ska vara fasta och mockningen saklig.

Detta verkar vara för mycket, jag anses vara paranoid och krävande.

Är jag det?

Ni som har eget stall, hur tycker ni det ska vara? Är det ni som bestämmer, räknar ni med att folk som hyr in sig hos er överlåter sina hästar i er vård och ni fixar allt? Eller får man komma med önskemål?

Jag är rätt förvirrad och ledsen så om någon orkar läsa och ge sina synpunkter på det hela är det mycket uppskattat... :bow:

Flytta, flytta flytta!!

Detta har gått över gränsen, det handlar inte längre om att stallägaren är egoistisk & har för för stort kontrollbehov blandat med storhetsvansinne, hon skiter ju i hur din häst mår!!
Jag vet hur det är att ha hästar som inte tål ensilage eller hösilage & de är inte bra i magen precis om de råkar äta detta, nej flytta innan din häst pajar.& innan ditt psyke pajar oxå för den delen:crazy:

Eftersom jag har eget stall & ibland hyrt in andra så kan jag svara för vad jag tycker är rimligt.

Hästägaren ska själv besluta om frågor gällande deras hästar, foder, täcken osv osv, det enda jag egentligen haft som regel är att alla hästar avmaskas samtidigt & det gäller ju de inhyrdas hästar oxå.

Tål en häst inte en viss sorts hö så ska hästägaren få köpa in sånt själv & hästen ska ha möjlighet att gå i en hage där det den inte tål, inte utfodras,
Rent säkerhetsmässigt ska man inte byta hage var & varannan vecka/månad, när hästarna fått upp en rangorning så ska man i så stor utsträckning som det går, försöka hålla den ordningen i hagarna.

Visst förstår jag om man inte hinner till vissa stalltider men då tycker jag man frågar ngn annan om denna kan fixa utfodring eller så planerar man bättre.
Kan man inte utfodra hästarna tidigare än kl 9(det senaste jag vet i vissa stall) så ska de ha gott om hö kvällen innan & dessutom sent så hästen kan stå & plocka länge.
De ska ju inte stå utan stråfoder längre än 8 timmar & det tänker inte många på när det gäller nattetid.

Jag har faktiskt bara haft en inhysning som gett konstig foderstat till sin häst, det ar en fd travare som inte reds men som fick 12 kg hö samt 4 kg kraftfoder/dag, när den började sparka sönder inredningen i stallet pga överflödsenergi såfick hästägaren en tillsägelse, det slutade ändå med att vi avhyste henne från stallet då hon helt enkelt aldrig kom & tog hand om sin häst,(efter att jag som stallägare var tvungen att motionera hästen för att den inte skulle ta paj halva stallet.)

Senast ändrad av en moderator:

När jag läser ditt inlägg så känner i a f jag att det verkar som om du och stallägaren kommit alldeles för långt ifrån varandra när det gäller vilken hästhållning som ska gälla. Naturligtvis ska man själv få bestämma över sin häst och stallägaren gör absolut fel när hon ändrar på tagna beslut ang t ex foderstaten. Sen får man som inhyrd acceptera de rutiner som finns i stallet gällande insläpp/utsläpp m m, är det så att stallägaren har "flytande tider" och har meddelat att det är detta som gäller så får den som är inhyrd antingen acceptera eller flytta.

Jag tycker att du verkar vara en mkt sansad och vänlig person som inte söker diskussion och problem i onödan, noggrann med din häst osv så mitt råd är som sagt, byt stall och var noga med att du väljer ett stall med värderingar i hästhållning som ligger närmare dina egna.

När det gäller stallägaren så är det kanske så att hon inte har samma energi som förut och egentligen inte borde ha några inhyrda hästar mer. Det låter som både tidsbrist och lite ekonomisk brist dessutom.

Sen kan jag som stallägare med hyresgäster säga att det KAN vara svårt att se hur folk ger snålgivor med grovfoder och kraftfoder till sina hästar, gör saker som går stick i stäv med vad man själv tycker är god hästhållning. Själv har jag kommit fram till att jag vänligt kan ge råd, tar någon illa upp så låter jag bli och avvaktar och när jag själv inte längre tycker att jag vill se denna hästhållning i mitt stall så säger jag i så fall upp vederbörande hellre än att hålla på och tjata på dem. Vi har helt enkelt inte tillräckligt lika syn på hästhållning, vem som har rätt är egentligen ointressant utan det är mer att alla ska ju ändå må bra och som sagt själv få bestämma över sin häst.

Flytta!

Du är kund där och har rätt att få det du betalar för! Det är din häst och du avgör hur den ska skötas. Om det inte skulle vara så att din häst enbart får bananer har h*n inte med foderstaten att göra!
Det ända sätt du kunde konrollera om detta är ett stall för dig är genom kontraktet, vilket h*n inte uppfyller nu.

Har haft exakt samma problem, packade höpåsar gavs till stallägarens hästar istället för inacorderingarna. Hästarn stod inne till 12, för många hästar på för liten yta osv osv.

Du kan hävda kontraktbrott, men stallägare har en tendens att ta det personligt och inte se det som en affärsrelation, så mitt råd är att flytta.

Svårt sånt här. Det är så lätt att man blir överkörd om man nån gång har frågat/visat sig osäker i en situation. Folk som inte är särskilt lyhörda kan då ta det som att du alltid vill göra som dom vill för att man en gång frågade om råd. Du kan inte ta upp detta med stallägaren, att du inte tycker att det funkar lika bra som förr och om det finns någon anledning? Säga att de extremt växlande tiderna inte är acceptabla för din del. Och att din häst ska få den mat du har bestämt och betalar för, varken mer eller mindre.
I mitt stall flyttar folk runt sina hästar lite hej vilt mellan hagarna, men aldrig att nån skulle få för sig att flytta/släppa ihop min häst utan mitt medgivande. Jag har tydligt från första början visat o sagt hur jag vill ha det. De yngre tjejerna körs det lite hur somhelst med vilket jag tycker är skit. Ofta har man ju en åsikt även om man kanske inte vågar yttra den bland andra mer självsäkra människor. Nu står jag i kollektivstall utan uppenbar "chef", så situationen är ju lite annorlunda. För att det ska funka med 10 olika hästägare måste man ju hålla tiderna. Jag skulle bli tokig om jag kom till stallet på fm och min häst fortfarande stod inne utan att jag fått veta detta, med en bra förklaring till varför dessutom!
Får ni inte till en bra dialog och lösning på problemen skulle jag flytta. Har ni avtal som säger vissa tider så står ju hon för kontraktsbrott.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle vilja ha lite tankar. Ibland så är jag hästvakt åt några vänner. Det är 4 hästar. In och utsläpp, fodringar minst 3 ggr om...
2
Svar
37
· Visningar
3 153
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Tidigare har vi haft sto- respektive valackflock i stallet. Nu har stallägaren plötsligt bestämt att ha sina hästar i en egen hage och...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: Miedo
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 980
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar