Stallsägaren bestämmer allt! Eller? *långt och ledset*

Sv: Stallsägaren bestämmer allt! Eller? *långt och ledset*

flytta! innan hästen blir sjuk eller blir skadad av alla olika ihopsläpp. Vem bryr du dig mest om din häst eller stallägaren?

Jag instämmer med övriga och jag skulle absolut ha flyttat!
Det är din häst och det är du som bestämmer vad och hur mkt hästen ska äta (om det inte är heltokigt). Om stallägaren tycker något annat kring din hästs foderstat så får ju denne diskutera saken med dig, men det är ju ändå du som har sista ordet.

Att ge hästen silage som den inte tål, bara det är ju brist på respekt för levande varelser!
Likaså tiderna med både mat och ut/insläpp. Nog för att man kan diffa en timme någon gång, men här är det ju fråga om att hästarna kan stå inne halva dagen, för att nästa dag komma in mitt på dagen. Jag tycker att det låter som att stallägaren inte mår bra och inte kan skapa några trygga rutiner för hästarna.
För hästens bästa hade jag omedelbart sökt annan stallplats.
Hoppas det löser sig.
//Jezz

Låter inte så kul.

Jag har eget stall och hyr ut två platser. Eftersom jag jobbar heltid med annat och är borta mellan 7 och 16 ca är inackorderingar ett sätt för mig att få det att funka på ett bra sätt i stallet med rutiner och fodringar. Jag har haft tur och fått in inackorderingar som jobbar andra tider och kan släppa ut samt lunchfodra. :bow:

Jag är väldigt noga med att informera nya hyresgäster om vilka regler som gäller (har dålig erfarenhet av hur det kan bli annars), tex om strö (det är torv och inget annat som gäller), tider för fodringar, vilka hagar som får disponeras, mm. Det brukar inte vara några problem att komma fram till lösningar som passar alla, men i slutändan är det givetvis jag som bestämmer. :devil: Alla köper sitt eget foder och strö, jag hyr alltså ut mot kallhyra. Har ni något kontrakt och regler som ska följas?

Vad gäller att stallägare prioriterar sina egna hästar tycker jag att det är ett knepigt område. För egen del kan jag säga att jag givetvis prioriterar mina hästar högst. Missförstå nu inte, det innebär INTE att mina hästar ska ha det bra på andra hästars bekostnad. Det jag menar är att om man kommer till en punkt där min syn på hästhållning inte går att kombinera med någon hyresgästs önskemål så får de hellre flytta till ett annat stall än att jag gör avkall på mina hästars välbefinnande (tex om någon skulle vilja att hästarna bara skulle vara ute tre timmar om dagen). Däremot måste man som häst- och stallägare vara mottaglig för andras syn på hästhållning och rutiner. Bara för att jag har gjort på ett viss sätt i X antal år betyder inte det att det är det bästa sättet aller att inget annat sätt är lika bra:idea:.

Det finns absolut inget försvar för att stallägaren ger din häst ett foder som hästen inte tål, speciellt inte om du har talat om att h*n inte får äta det fodret och ni kommit överens om det!!! Jag har tidigare varit inhyrd på flera olika ställen och på et av ställena var jag med om samma sak. Det var otroligt jobbigt och jag kände att jag hela tiden var tvungen att kontrollera att de inte fodrade min häst med silage (åkte ibland ut till stallet på lunchen bara för att kolla). Om stallägaren inte kan acceptera dina önskemål/krav tycker jag absolut att du skall söka efter en annan stallplats!

Lycka till!

Nu är detta ju en gammal tråd men jag tänkte att någon kanske ville veta hur det gick...

Jag försökte stå ut en tid till, men till sist brast det, jag tog mod till mig och ringde ett annat stall i närheten, åkte och tittade och fick plats där. Vi flyttade nästan direkt, jag ville inte ha kvar min häst på det gamla stallet då det bara blev sämre dag för dag.

Nu står han på en jättefint skött anläggning, fodringarna är regelbundna, mockningen verkligen perfekt, fodret utmärkt - jag började nästan lipa när den nye stallsägaren frågade MIG on hans foderstat - han går ute med en kompis hela dagarna och verkar trivas ypperligt med sitt liv där.

Det är jätteskönt att gå upp om morgnarna och veta att han redan är fodrad och utsläppt, underbart att komma till ett mockat, sopat stall på eftermiddagarna. Tiderna har hållits även nu under storhelgerna, utan prut.

Mest av allt är det skönt att få bestämma över min häst alldeles själv, utan pikar och kommentarer. Ingen verkar tycka att mina krav är konstiga eller orimliga. Jag känner mig som en människa igen! :banana:

Fick en chock då jag läste igenom min trådstart, att jag inte insåg hur fruktansvärt det var... Naturligtvis snackades det mycket illa om det stall jag står i nu i det andra stallet, och jag var dum nog att tro på pratet utan att ha kollat upp det själv. Tyvärr är jag inte själv så populär på det gamla stallet just nu, två andra har flyttat ut efter att jag gjorde det och det är visst mitt fel... :smirk: Trots att jag varit noga med att inte snacka illa om det förra stallet.

Tack till er alla som skrev och fick mig att våga flytta... Allt är tusen gånger bättre nu.

Vad härligt det låter.
Och att folk pratar är inget att bry sig i.
Nu har ju din häst det riktigt bra :)
//Jezz

Jag har varit i nästan exakt samma situation som du beskriver. Skönt att det löste sig

Så skönt för dig att det slutade så väl. Det är alltid svårt att stå på sig, speciellt då man befinner sig i underläge som man faktiskt gör som inhyrd, även om man inte borde det, man är ju en betalande kund, men en del stallägare verkar inte riktigt se det på det sättet. :crazy:

Lycka till i nya stallet, det låter kanon!

Det är så roligt när gamla trådar väcks och man får veta hur det gick! En del undrar man över ibland. Tänker kanske att man ska skicka ett PM och fråga - men det blir inte av..............! Jag tror att din historia kan ge en bra tankeställare år fler. Både hyresgäster och hyresvärdar! Det finns alternativ!

Grattis till flytten och att allt gått så bra!

Jag gjorde själv en likadan flytt och nu när jag ser tillbaka kan jag inte alls förstå varför 15 min resväg till stallet var en orsak att stanna i 3 år! nu har jag 40 min och trivs så mycket bättre!!

/ Lavinia

Ops missade att tråden var gammal och du redan flyttat. (raderade alltså mitt första svar)
Men blir glad för din skull att det blev så bra!
Det är så det ska kännas att ha häst!

Senast ändrad av en moderator:

Att stallägare tar illa vid sig vid uppsägning händer ju. Det är dock viktigt tycker jag att man försöker skiljas åt som vänner. En vacker dag kanske man behöver en plats, tiderna förändras och man vet inte vad som händer.

Men man kan inte hjälpa hur stallägaren reagerar och hur det pratas bakom ryggen. Viktigast är att man är rak och ärlig själv. :)

Sa upp en plats själv vid lunch idag. Men jag ahde tur. Aldrig har jag nog fått en sån bra reaktion. :) Hon sa att allt fungerat jättebra och att vi var välkomna tillbaka om vi ville sen. Det är såna stallägare man vågar ringa igen sen och som man inte pratar illa om när någon annan frågar sen. :bow: Dit vi nu flyttar har vi också stått tidigare - lääänge. Och är glada att vi får komma tillbaka igen för nu ser deras rutiner annorlunda ut.

Lycka till på nya stället!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle vilja ha lite tankar. Ibland så är jag hästvakt åt några vänner. Det är 4 hästar. In och utsläpp, fodringar minst 3 ggr om...
2
Svar
37
· Visningar
3 153
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Tidigare har vi haft sto- respektive valackflock i stallet. Nu har stallägaren plötsligt bestämt att ha sina hästar i en egen hage och...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: Miedo
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 980
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar