Stallrutiner. Säkerhet

Vi har i stort sett bara två håll att rida åt från vårat stall och överallt där vi rider är det även trafikerat med bilar, cyklister, hundägare, bönder, folk som promenerar... Att ramla av och bli liggande oupptäckt är mao en mikroskopiskt liten risk. Jag har alltid mobilen med mig, hjälm på huvudet och reflexer vid behov.
 
Hej!

Vi har ingen whiteboard längre i stallet och den har aldrig använts för att skriva var man är.

Jag har alltid telefonen med när jag rider ut, har både findFriends och findiPhone, så jag är nog relativt lätthittad om jag skulle åka av. Sambo brukar bli orolig efter några timmar också och kolla :-).

Antar att vi egentligen borde ha mer säkerhet runt uteritterna, men för mig är det svårt att säga var jag rider- jag brukar inte veta förrän jag kommit en bit.

/Lavinia
 
Jag har blivit jätteslarvig, som tonåring berättade jag alltid för mamma var jag skulle rida innan jag gav mig iväg, om jag inte red ut med sällskap. Nu för tiden rider jag bara iväg, har dessutom börjat slarva med säkerhetsvästen också :o
Men jag brukar försöka att inte rida på såna turer då det är större risk att jag åker av (har busig ungponny) när jag är ensam i stallet, utan då tar vi lugnare uteritter eller är på banan. Mobilen är alltid med också.
 
Jag har oftast mobilen med mig när jag rider, är väl om jag har dåligt med fickor som jag lämnar den hemma. Det är sällan jag vet vart jag ska rida när jag rider ut och sen skulle jag känna mig alldeles för "kontrollerad" om jag skulle ringa någon så fort jag skulle rida och direkt efteråt, skulle troligtvis inte komma i håg det heller.
 
Efter att en stallkompis avled efter att trillat av då hon red ensam i terrängen kan jag säga att telefon inte hjälper. Var dock innan smarttelefon fanns. Hon berättade rutten men avvek så vi sökte ca 5km på fel ställe
 
Jag tar med mobilen och någon brukar väl alltid veta om jag är i stallet eftersom jag kan avsluta typ Messengerkonversationer så, men det är allt. Jag tycker det är asirriterande när folk ska ha koll på mig ("Var ska du rida? Hur länge blir du borta? Har du reflexer?" TYST, jag är inte fem år!!) och vill kunna ta spontana beslut om att byta väg, vara ute längre än jag tänkt osv. utan att någon ska bli arg, så detaljerad info får man klara sig utan.

De enda som skulle bli oroliga om jag var borta länge är dessutom mina föräldrar (alla vänner är vana vid att jag "försvinner" och inte hör av mig på någon dag pga. lättja - har alltid sagt att jag skulle vara lätt att mörda :p), och de har ingen koll på mina ridvägar, så jag skulle säkert hinna dö innan de hann fram ändå, haha.
 
Så vilka appar ska jag som ponnymamma ha för att kunna hitta dottern om ponnyn kommer hem själv och hon inte svarar i telefon och jag alltså befarar att hon är medvetslös eller liknande?
 
Glypse - under förutsättning att dottern skickat dig en Glympse innan hon rider iväg.

Sedan finns det väl "övervakningsappar" som föräldrar kan lägga in i barnens mobiler, så de alltid ser vart barnen är. Beroende på din dotters ålder kan det kanske vara känsligt. Om hon är så pass gammal att hon rider ut ensam så kanske hon inte alltid vill att mamma ska veta vart hon är. Då är det bättre med appar där man själv bestämmer när och hur länge någon ska ha koll på en. De kan även funka när din dotter cyklar hem från stallet eller går från kompisar på kvällen. Om hon vill att du ska veta vart hon är när hon är på väg hem, så skickar hon dig en Glympse. Vill hon inte att du ska veta, tja då låter hon bli att skicka.
 
koll på vad appen heter? skulle ju förenkla mina uteritter iaf, jag tycker det är superjobbigt att komma ihåg att ringa hela tiden men iom en ridolycka för inte så länge sen är min sambo väldigt bestämd på kontaktpunkten
Det finns också en som heter "Knappen", som jag hittade vi Ridsport. Har inte själv testat den än men den verkar vara väldigt praktisk!
 
En sån app vill jag ha. Jag rider alltid själv och helst rakt ut i skogen. Eftersom jag är singel skulle det nog dröja innan nån saknar mig. Min stallkamrat skulle väl sakna mig men hon är inte till stallet varje dag. Jag har alltid telefon med men blir man allvarligt skadad så är den inte till så stor hjälp. Nu är väl risken att bli allvarligt skadad minimal i och för sig.

Men när jag däremot är ute med hundarna i skogen inbillar jag mig på nåt sätt att dom skulle fixa hjälp åt mig=)
 
Nu har jag relativt nyligen bytt stall, och en av anledningarna till den flytten var absolut att jag skulle slippa rida ut själv på min fyraåring. Här rider vi betydligt oftare tillsammans (det är i och för sig svårt att rida mindre tillsammans än vad vi gjorde på förra stallet, det hände en gång på ett år), och då är man ju så att säga inte själv.

Om jag ändå "måste" rida ut ensam, så har jag alltid hjälm, väst och mobil med mig, samt talar om för någon hemma att jag rider. Det hjälper väl inte jättemycket om olyckan väl skulle vara framme, men då vet familjen trots allt att jag är i stallet och väljer att efterlysa mig (ringer, och om jag inte svarar, åker dit) ifall jag inte kommer hem. Eftersom vi rider ut tillsammans så pass ofta i stallet, och jag sitter på en så pass ung häst som inte ska gå varje dag, brukar jag rida kortare ridpass i närheten av stallet om jag är ensam.
 
Jag rider så gott som alltid själv, planerar nästan aldrig i förväg vart jag ska eller hur lång tid det kommer ta.
Rider själv oavsett om det är den lite halvt opålitliga studsbollen eller den gamla traktorn.

Det har aldrig varit några problem, trots att jag har flugit av, tappat hästen, gått omkull, ridit vilse, skenat iväg eller vält med vagn. Jag har kommit hem blåslagen och med hjärnskakning, men ärligt talat. Vad hade det gjort för skillnad om jag hade en app som berättade var jag är? Den vet ju inte att det hänt något, eller hur? Jag måste fortfarande ha sinnesnärvaro nog att plocka upp telefonen och höra av mig till någon.
Dessutom är alla mina "någon" långt borta på dagarna, den närmsta ca 5 mil bort utan bil.

Hör nästan aldrig av mig till någon att jag ens är i stallet. Det händer att någon ringer mig och jag säger att jag är ute med hästarna, men de har ändå ingen aning om var jag är. Även om de frågar och jag svarar så vet de inte var jag är några minuter senare. Dessutom svarar jag oftast saker som "i skogen" och det säger ju ingenting.
 
Jag rider så gott som alltid själv, planerar nästan aldrig i förväg vart jag ska eller hur lång tid det kommer ta.
Rider själv oavsett om det är den lite halvt opålitliga studsbollen eller den gamla traktorn.

Det har aldrig varit några problem, trots att jag har flugit av, tappat hästen, gått omkull, ridit vilse, skenat iväg eller vält med vagn. Jag har kommit hem blåslagen och med hjärnskakning, men ärligt talat. Vad hade det gjort för skillnad om jag hade en app som berättade var jag är? Den vet ju inte att det hänt något, eller hur? Jag måste fortfarande ha sinnesnärvaro nog att plocka upp telefonen och höra av mig till någon.
Dessutom är alla mina "någon" långt borta på dagarna, den närmsta ca 5 mil bort utan bil.

Hör nästan aldrig av mig till någon att jag ens är i stallet. Det händer att någon ringer mig och jag säger att jag är ute med hästarna, men de har ändå ingen aning om var jag är. Även om de frågar och jag svarar så vet de inte var jag är några minuter senare. Dessutom svarar jag oftast saker som "i skogen" och det säger ju ingenting.

Men om du ligger medvetslös tex och inte kommer tillbaka så underlättar det ju om nån kan se via appen vars du är.
Men ja då måste man ju ha denna "någon" som vet att du är ute osv ;)
 
Exakt, då måste jag ha en "någon" någonstans som både håller koll på hur länge jag varit borta. Och alla mina "någon" har ganska mycket annat att tänka på på dagtid i form av jobb. Även om jag skickar ett meddelande att jag går ut är det inte alls säker att de upptäcker det förrän flera timmar senare.

Om jag ligger medvetslös någonstans får jag lita till att hästen springer tillbaka hem och att någon av alla boende i bygden ser en sadlad lösspringande häst och går ut och letar. Tror jag har mer nytta av det än tex att sambon ser att jag skickat ett sms fyra timmar tidigare och ska ta tåget hem för att ta bilen och åka iväg och leta efter mig. :angel:
 
Exakt, då måste jag ha en "någon" någonstans som både håller koll på hur länge jag varit borta. Och alla mina "någon" har ganska mycket annat att tänka på på dagtid i form av jobb. Även om jag skickar ett meddelande att jag går ut är det inte alls säker att de upptäcker det förrän flera timmar senare.

Om jag ligger medvetslös någonstans får jag lita till att hästen springer tillbaka hem och att någon av alla boende i bygden ser en sadlad lösspringande häst och går ut och letar. Tror jag har mer nytta av det än tex att sambon ser att jag skickat ett sms fyra timmar tidigare och ska ta tåget hem för att ta bilen och åka iväg och leta efter mig. :angel:
Jag har inte heller någon app och slarvar också med att tala om var jag är när jag rider ut, då sambon vet vilka vägar/stigar jag brukar rida på

Om man rider långt och på olika vägar och det är vinter kan det vara en fördel om man blir hittad snabbt och lätt med en app innan natten, om man ligger medvetslös i skogen.
 
Nu har vi installerat en app, knappen, var den vi valde.
Vi är 6 st ihopkopplade.
Då kan barnen trycka in att de startar sin uteritt, jag får ett SMS att xx vill att jag följer. Har jag lust så kan jag se dem hela tiden på kartan tills de avslutar. När de avslutar får jag också ett SMS att xx är tillbaka och oskadd.
Det finns en larmknapp inuti appen, men den känns halvt onödig. Har de trillat av men mår bra kan de ju ringa.
Vi har naturligtvis provat larma. Då får jag ett SMS att xx har larmat, och en länk till kartan, och deras telefon ringer också upp mig per automatik.

Mitt mål är att den dagen ponnyn kommer hem själv kunna gå in och se var barnet är. För kommer ponnyn hem före barnet ringer, så kanske barnet inte är vid medvetande.
Vi har nyligen varit med om en otäck olycka i stallet, så detta aktualiserades. Hoppas det funkar som vi vill. Och hoppas vi aldrig kommer behöva denna app.
 
Jag ramlade av för ca 18 år sedan och krossade knät. Red ensam. Hade dagen innan sett en video om säkerhet. Tror ni att jag hade skrivit upp vart jag red? Nej! Fast de sa det på videon. Så klantigt! Det tog mig 1,5 timma att gå runt en kilometer till stallet. Ingen nöjes promenad. Hästen stod i sin box och inte på stora tungt trafikeradevägen sån tur va. Skulle vara hemma och se en tv serie som började med familjen denna dag, annars hade jag inte varit saknad så tidigt utan hade dröjt flera timmar till. Har alltid lagt efter detta en lapp och skrivit vart jag skall ungefär och när ungefär jag skall var åter. Eller sänt sms att nu rider jag ut ex 1 timma hör av mig om jag ändrar väg, samt smsat när jag är åter. Det är skönt för anhörig att veta att man är tillbaka och vart man skall. En trygghetför mig att någon letar på rätt ställe om det skulle hända något.
Med vänlig hälsning
pudlan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: Emro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 767
Senast: Gunnar
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 053
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp