Stallrutiner. Säkerhet

Jag har funderat på det här många gånger att det egentligen är galet att man rider ut själv. Tänk om det händer nått och man blir liggande i skogen nånstans?

Vad har ni för rutiner i era stall gällande det här?

Jag har själv funderat på att man kanske ska börja skriva upp på whiteboardtavlan vilken tid man rider ut?
Vi har eget stall, mina döttrar och jag, men det är bara jag som bor här. Därför är någon av oss ofta ensam hemma och hanterar hästarna. Om någon av oss rider så skickar vi ett sms till varandra att vi rider och var vi rider. När vi är klara skickar vi ett sms och talar om det. Dröjer det för länge, vi vet ju ungefär hur lång tid det brukar ta, så ringer vi upp och frågar.
 
Nu har vi installerat en app, knappen, var den vi valde.
Vi är 6 st ihopkopplade.
Då kan barnen trycka in att de startar sin uteritt, jag får ett SMS att xx vill att jag följer. Har jag lust så kan jag se dem hela tiden på kartan tills de avslutar. När de avslutar får jag också ett SMS att xx är tillbaka och oskadd.
Det finns en larmknapp inuti appen, men den känns halvt onödig. Har de trillat av men mår bra kan de ju ringa.
Vi har naturligtvis provat larma. Då får jag ett SMS att xx har larmat, och en länk till kartan, och deras telefon ringer också upp mig per automatik.

Mitt mål är att den dagen ponnyn kommer hem själv kunna gå in och se var barnet är. För kommer ponnyn hem före barnet ringer, så kanske barnet inte är vid medvetande.
Vi har nyligen varit med om en otäck olycka i stallet, så detta aktualiserades. Hoppas det funkar som vi vill. Och hoppas vi aldrig kommer behöva denna app.
Nu har jag också installerat knappen
Den funkar jättebra :)
Det är en liten extra trygghet och väldigt lätt att använda
 
Jag har funderat på det här många gånger att det egentligen är galet att man rider ut själv. Tänk om det händer nått och man blir liggande i skogen nånstans?

Vad har ni för rutiner i era stall gällande det här?

Jag har själv funderat på att man kanske ska börja skriva upp på whiteboardtavlan vilken tid man rider ut?

Min sambo är med mig 99% av gångerna jag är i stallet. Men annars så har jag en app på min telefon där han kan logga in för att se vart jag är. :)
 
Nja ingen direkt. Men min syssling med familj ska flytta in i grannhuset så dem kan jag ju i framtiden meddela :)

Jag smsar döttrarna fast de inte är hemma. De kan vara på jobbet eller vad som helst, bara någon vet att jag är ute och rider och har koll på att jag kommer hem hel. Men även när jag rider hemma i paddocken eller kör till ridhuset ser jag till att någon vet att jag rider.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: Emro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 767
Senast: Gunnar
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 053
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Jourhavande präst
  • Inspo: dela FL

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp