Stallrutiner. Säkerhet

Jag brukar köra en app som heter Glympse när jag vill att någon ska veta var jag är. Man kan både maila och sms:a (mms:a?) en "glympse" och mottagaren behöver inte ha appen (det räcker att jag har den). Mottagaren får ett mail/sms med en länk till en karta, och på den kartan syns avsändaren som en plupp som rör sig hyffsat i realtid (beror mest på internethastigheten hos mottagaren). Den går att ställa in på från 30 min till 4 timmar.

Använder den ibland när jag är ute och springer ensam om kvällarna, eller om jag är på väg att hämta någon med bil. Då slipper jag ringa och säga att jag blir sen pga köer, eller att köerna släppt så det blir tidigare än vad jag sa i förra telefonsamtalet (typ Stockholmsproblem känns det som). Den som fått glympsen kan se var jag är och hur fort det går. Tycker den är super! Men som alla gps-appar drar den en del batteri, så ha laddaren med till stallet :-)
 
Jag har en trax som är kopplad till min pappas mobil. Han kan alltså se var jag är i realtid och därmed också se om jag ligger stilla någonstans. Det bästa vore att ha en sändare på häst och på mig och så varnar det om vi separerar på oss. Men jag tycker att det funkar jättebra!
 
I stallet jag hängde i i början av 00-talet så skrev man alltid upp på en whiteboardtavla vart man red och vilket klockslag. Numera har jag eget stall och skriver inte upp något, dels för att jag inte alltid vet vart jag tänker rida och dels för att jag mycket väl kan ändra mig under ridturens gång.
 
Det här med att tala om i förväg var man ska rida skulle jag aldrig kunna göra. Kommer jag ut och märker att vägen är för söndertrampad för att trava eller galoppera på, att någon annan redan rider sin hispiga häst där eller att det puttrar omkring en läskig traktor i närheten så tänker jag ju inte krypa fram på den vägen med en helspänd häst med ögon stora som tefat bara för att jag trodde att det skulle fungera att rida där när jag gav mig av från stallet. Jag har heller inte alltid någon lust att rida en väg där hästen vet att vi brukar galoppera om jag efter några minuter märker att hästen är jättepigg den dagen och bara vill dra iväg. Osv. Det vore ett misstag att bestämma var jag ska rida innan jag vet vad som försigår där ute och hur hästen är just den dagen.
 
Kan ju berätta om den gången när jag för en gångs skull skrivit upp vart jag tänkt rida och när jag ridit ut eftersom jag skulle ut själv på en häst jag inte brukar rida. Fick med mig sällskap ut i sista minuten och hon promenerade med ponnyn, därav tog vi en skrittur. Hur som helst hade ambulansen varit ute och farit i området jag skulle rida, jag hade inte svarat i telefon och turen tog ju då längre tid än den brukar. Då möttes jag av oroliga stallkompisar när vi kom tillbaka...

Så, dagens lärdom var väl då: Ringer stallkompisarna så svara gärna fast du rider.
 
I de flesta stall jag stått med Timsan, har vi haft tillgång till whiteboard eller kollegieblock. Förutom att jag alltid hade mobilen med mig (i BH'n för att vara åtkomlig)skrev jag alltid en kråka på whiteboarden ungefär var jag hölls..

* Paddocken
* Inspektionsrundan
* Hjulbergarundan
* Rundins krök
* Kyrkrundan

osv...

Trygghet både för mig själv, stallägare och stallkamrater. I ena stallet delade jag ju stall med ett par, som alltid red ut tillsammans så de hade sällskap av varandra. Ibland var jag där samtidigt så vi red ut tillsammans. Men annars kändes det skönt att någon ändå visste på ett ungefär var jag hölls.
 
Jag ringer min pojkvän innan varje ridpass, säger hur lång tid jag ska rida och sen hör jag av mig när jag är klar. Har jag inte hört av mg utsatt tid ringer han och svarar jag inte kommer han till stallet.
Så gör jag också + att jag har en app som smsar min position om jag är stilla för länge.
 
Jag har funderat på det här många gånger att det egentligen är galet att man rider ut själv. Tänk om det händer nått och man blir liggande i skogen nånstans?

Vad har ni för rutiner i era stall gällande det här?

Jag har själv funderat på att man kanske ska börja skriva upp på whiteboardtavlan vilken tid man rider ut?


Inga alls, jag rider eller kör bara ut, iof har jag alltid min mobil med mig om nått händer.
Rider/kör jag på mina långturer under sommaren skriver jag oftast på tavlan att jag är iväg och är borta 4-6 timmar så folk inte undrar vart jag är.
Ska vi tävla/träna skrivs detta också mest för att folk inte ska undra vart man är.

Hästar är farliga djur och olyckor kan hända, om jag aldrig ska få rida/körs själv kan jag lägga ner allt vad hästar heter. Får rid/körsällskap någon gång per månad bara.

Det jag gjort är att miljötränat hästen på alla möjliga saker, så som bilar i alla dess former och storlekar och hastigheter, hundar, barn, skotttränat och tränat på andra saker som kan va läskigt.
Så har tack vare detta fått en mkt lugn och trygg häst som ytterst sällan tittar på saker utan knatar förbi det mesta.

Barn under 15 år ska dock aldirg rida själv i min mening.
 
Har skrivit upp i perioder, men jag rider oftast ensam, och tar den runda som jag bestämmer just då. Tänker ibland på att ha reflexväst på mig, då hittas man ju lättare om man skulle bli liggande nånstans. Har alltid mobil med mig, men man kan ju bli medvetslös också...Men det är inget jag tänker så mycket på :) Kommer hästen hemspringande får de väl börja leta...
 
Jag rider i stort sett alltid ensam, oavsett vilken häst jag sitter på. Har oftast mobil med mig (dock främst för att lyssna på Spotify eller poddradio :p ) men är det riktigt dåligt regnväder eller om det är så varmt att jag inte har jacka på mig så kan det tänkas att jag struntar i det.
Tänker jag bakåt i tiden så har jag i alla år ofta ridit ut ensam och jag har hittills alltid klarat mig fint. (Peppar peppar, ta i trä och hela den biten.)
 
Tänker ibland på att ha reflexväst på mig, då hittas man ju lättare om man skulle bli liggande nånstans.

Reflexer däremot är en säkerhetsrutin vi har diskuterat.

När det kan skymma fort, tex vår, höst och vinter är det obligatoriskt med full mundering av reflexer i vårt stall som gäller. Det räcker inte med enstaka reflexer utan det ska vara gärna lite överdrivet..minst i alla vinklar som högt, lågt, bak, fram och sidor på ekipaget.

Egentligen är det dumt att inte ha det året om, speciellt om man ska ut i trafik. Som du säger kan man lätt om det vill sig illa bli liggandes vid vägkanten eller i ett dike tex och man skulle nog synas avsevärt lättare med reflex på. Eller i skogen för den delen med..man blir lättare att urskiljas från miljön.
 
Jag ringer alltid pojkvännen innan. Han vet sedan innan vilka vägar jag brukar rida och han vet "namnen" på dem ifall det skulle hända något. Tycker det är skönt att ha den tryggheten. Vad som helst kan hända. :) Sedan är vi oftast flera i stallet samtidigt så det blir automatiskt att man håller koll och frågar varandra. Hjälm och reflexer är ifrån och med 1 Oktober obligatoriskt
 
@kryddelydd Jag menar inte att man inte borde rida ut själv. Jag rider tex alltid ut själv. Men jag menar om nått allvarligt skulle hända så är det ju bra om man hittas så fort som möjligt. Att man har mobilen med sig gör ju inte så mycket nytta om man är medvetslös eller om det går sönder.
Om ingen vet att jag är ute eller när jag red ut så lär man ju bli liggande ett tag och ens skador kanske förvärras.

Nu låter det som att jag är väldigt nojig och tror att jag kommer dö varje gång jag rider ut. Så är det INTE, det är bara nått jag har funderat på :)

Ja, så är det, men så ser många gånger inte verkligheten ut.
 
Där jag står nu hade vi en ambitiös plan en gång att skriva upp på whiteboarden när och var vi rider om vi rider ut ensamma eller upp till ridhuset för träning, men det ballade ur ganska fort. Däremot så berättar vi alltid för varandra vart vi ska om man rider iväg och det är andra i stallet just då.
Hjälm är en självklarhet och de flesta använder väst (vuxna ryttare). Reflexer är alltid på vid mörker eller om det är grådaskigt ute.
Jag har alltid telefon med mig, men skulle aldrig få för mig att använda den för att lyssna på musik eller radio medans jag rider, eller svara om någon ringer. För mig är det en säkerhetsgrej eftersom jag upplever att man inte har full uppmärksamheten på hästen och omgivningen.

Det hänger en kedja framför utgången till gödselsta'n nattetid, så att om någon häst skulle komma lös, går de inte rätt ut dit. Dörren till ladan, foderrummet och sadelkammaren är alltid stängda. '
Kvällsfodraren kollar så att alla boxdörrar verkligen är stängda.
 
har en fjantig dressyrhäst jag rider ibland men jag har alltid sällskap med mig, rider mest i paddocken dock när hästen och jag inte riktigt kommer överens utanför den än. han hade stått i två år ungefär och gått mellan hage och stall så inte sett så mycket annat på länge så nu är han ju rädd för allt som rör sig och inte rör sig för den delen:)
nu när jag får min egna ponny som kommer stå i samma stall som är ett litet privatstall så kommer vi nog använda whiteboard tavlan när vi rider ut ensamma och mobilen kommer jag ha med mig ifall nåt händer och självklart en massa reflexer och pannlampa när det är mörkt.
 
Jag tror inte det finns några speciella rutiner i stallet jag står i nu men jag talar om för mamma åt vilket håll jag rider ut åt så vet man ungefär vart man ska leta iallafall..

Jag kommer ha reflexer på vid uteritter nu för det blir mörkt fort och även om jag inte ska rida i trafik så vet jag inte om jag ramlar av och då är det lättare att hitta både mig o häst om vi syns...

När jag stog i förra stallet och skulle rida i ridhuset på kvällen ensam så ville en vän att jag ringde/smsade före och efter ridningen eftersom jag var där ensam då och hade blivit liggandes till nästa dag om nått hände.
(hon fick komma en gång och hjälpa mig för jag trillade av när jag hoppade och slog i armen så kunde knappt röra den då)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: Emro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 767
Senast: Gunnar
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 053
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp