Stallrutiner. Säkerhet

lisa412

Trådstartare
Jag har funderat på det här många gånger att det egentligen är galet att man rider ut själv. Tänk om det händer nått och man blir liggande i skogen nånstans?

Vad har ni för rutiner i era stall gällande det här?

Jag har själv funderat på att man kanske ska börja skriva upp på whiteboardtavlan vilken tid man rider ut?
 
Är nästan alltid ensam på gården/när jag rider så har inga rutiner att tala om var jag är, det finns ju ingen att tala om det för.
 
I stallet där jag stod skrev vi upp vart vi red, vilken tid vi red iväg och ungefär när vi tänkte vara tillbaka. Det förkortar åtminstone letandet om hästen skulle komma tillbaka ensam..
 
Jag måste erkänna att jag oftast bara rider iväg. Världens snällaste häst och sådär gör att jag inte känner mig speciellt orolig, men det är klart att något skulle kunna hända ändå. Skulle aldrig rida ut själv utan telefon dock, lämnar hellre hjälmen hemma än telefonen liksom (och nej, det händer aldrig det heller). Dessutom är det inte alltid jag i förväg planerat vart jag ska rida.

Rider jag ut på någon annan häst känns det dock bättre med sällskap, känns mer eller mindre nödvändigt beroende på häst, och har jag inte sällskap då brukar jag skriva upp på tavlan i stallet när jag rider ut och vart jag tänkt rida (och så försöker jag hålla mig till den rutten).

Tydligen ska det finnas någon app som man kan aktivera när man rider ut som gör att man blir lättare att lokalisera om man ramlar av, tror det fanns någon funktion med meddelanden om man blir kvar länge på samma ställe t.ex. och det låter ju inte så dumt, men jag har inte riktigt kommit mig för.
 
Jag måste erkänna att jag oftast bara rider iväg. Världens snällaste häst och sådär gör att jag inte känner mig speciellt orolig, men det är klart att något skulle kunna hända ändå. Skulle aldrig rida ut själv utan telefon dock, lämnar hellre hjälmen hemma än telefonen liksom (och nej, det händer aldrig det heller). Dessutom är det inte alltid jag i förväg planerat vart jag ska rida.

Rider jag ut på någon annan häst känns det dock bättre med sällskap, känns mer eller mindre nödvändigt beroende på häst, och har jag inte sällskap då brukar jag skriva upp på tavlan i stallet när jag rider ut och vart jag tänkt rida (och så försöker jag hålla mig till den rutten).

Tydligen ska det finnas någon app som man kan aktivera när man rider ut som gör att man blir lättare att lokalisera om man ramlar av, tror det fanns någon funktion med meddelanden om man blir kvar länge på samma ställe t.ex. och det låter ju inte så dumt, men jag har inte riktigt kommit mig för.
koll på vad appen heter? skulle ju förenkla mina uteritter iaf, jag tycker det är superjobbigt att komma ihåg att ringa hela tiden men iom en ridolycka för inte så länge sen är min sambo väldigt bestämd på kontaktpunkten
 
koll på vad appen heter? skulle ju förenkla mina uteritter iaf, jag tycker det är superjobbigt att komma ihåg att ringa hela tiden men iom en ridolycka för inte så länge sen är min sambo väldigt bestämd på kontaktpunkten

Kommer inte ihåg på rak arm, har dessutom för mig att det kan finnas flera varianter, men jag ska se om jag hittar den!
 
Jag har eget stall så det känns fånigt att anteckna på whiteboard ;)
Jag använder appen från Endomondo som jag lagt till min sambo i. Då ser han var jag är och har någon gång ringt och frågat om allt är ok när jag träffat någon människa och stått och pratat lite länge...
 
Min man vet alltid när jag rider iväg. Ibland talar jag om vart jag tänker rida om det är någon väg jag inte brukar ta eller som tar längre tid än vanligt. Annars vet att på ett ungefär vart jag håller till och jag är oftast borta lika länge. Har eget stall hemma på gården så det finns ingen annan att tala om det för.

När jag bodde hemma hos mina föräldrar (hade hästarna hemma då också) så talade jag alltid om för mamma eller pappa vart jag skulle rida så visste dom på ett ungefär vad länge jag var borta.
 
Jag har alltid mobilen med mig. Den enda jag skulle kunna tala om något för är hästens ägare, men hon ser inget behov av att hålla såpass mycket koll på mig och skulle nog inte ha tid med det heller. ;) Vad jag kan minnas var det på samma sätt med min f d medryttarponny, men det är möjligt att jag hörde av mig till min dåvarande sambo innan jag red ut då.
 
Jag har eget stall så det känns fånigt att anteckna på whiteboard ;)
Jag använder appen från Endomondo som jag lagt till min sambo i. Då ser han var jag är och har någon gång ringt och frågat om allt är ok när jag träffat någon människa och stått och pratat lite länge...
Jag har också Endomondo men lyckas bara se hur folk rider efteråt, inte live. Har vi olika versioner eller har du hittat någon knapp jag missat? :)
 
Tar alltid mobil med, annars inga direkta säkerhetsrutiner. Planerar sällan i förväg om jag ska rida ut eller var jag ska rida (och om jag gör det så ändrar jag mig och improviserar när jag väl är ute ändå). I övrigt anpassar jag vägval och övningar efter hur hästen är för dagen och väder.
 
Jag har alltid mobilen med. Jag blir faktiskt lite tokig på folk som frågar mig var jag ska rida:angel: Även om det bara är av omtanke känner jag mig instängd av såna frågor.

Så under hela min uppväxt när jag ridit ut och mina föräldrar frågat mig var jag ska rida har jag svarat "Skogen". Übermoget, yes.
 
rider själv för det mesta men håller mig en 2-3km från gården då jag rider själv, för att komma längre så måste man ut på 70-80 vägar vilket jag ogärna gör själv. har alltid mobil med och ofta så följer hunden med också som sällskap :).
 
Jag har funderat på det här många gånger att det egentligen är galet att man rider ut själv. Tänk om det händer nått och man blir liggande i skogen nånstans?

Vad har ni för rutiner i era stall gällande det här?

Jag har själv funderat på att man kanske ska börja skriva upp på whiteboardtavlan vilken tid man rider ut?

Jag är lite dålig på det där med att dra in andra i mitt hästeri. Även i såna fall där det kanske skulle vara klokt.
Jag jobbar ju med det och är van att behöva reda mig själv. Men just iom att jag gör en del inridningar och en del problemlösningar och rehab är det inte alltid de coolaste och mest skötsamma individer jag rider. Så egentligen kanske jag borde berätta var jag tar vägen och så.
Övriga i stallet brukar vara noga med sånt vet jag. Och några gånger har de ringt mig och varit oroliga om jag varit borta väldigt länge. Jag är dock med vissa med flit borta flera h. Och det vet mina stallkompisar om. Så om jag skriver att jag red ut kl 14 kan man inte alltid förvänta sig att jag borde vara hemma 15:30. Det kan lika gärna bli vid 18.
Jag rider gärna ut själv också på de värsta iom att jag inte vill riskera att andra skadar sig/blir rädda om de jag rider lever rövare. Jag vill inte behöva ta hänsyn till dem utan göra det hästen kräver där och då för att lösa problemet/de ska lära sig som bäst.
Så jag rider helst bara ut med nån av mina 2 manliga tränare. De vet jag klarar sig själva liksom.
Dock har jag mobilen med mig och brukar ha hjälm.
 
Hej jag ring 112 om ramlar av men aldrig hännt och min man brukar rida mig så ingen fara ta med mobil och kanske man
 
Jag har funderat på det här många gånger att det egentligen är galet att man rider ut själv. Tänk om det händer nått och man blir liggande i skogen nånstans?

Vad har ni för rutiner i era stall gällande det här?

Jag har själv funderat på att man kanske ska börja skriva upp på whiteboardtavlan vilken tid man rider ut?

Vi har väl inga "säga till vart man rider" rutiner utan antingen sällskapar man eller så är det samma runda alla rider på, så skulle något hända finns det några alternativ. Alla brukar ha mobiler med sig.

I ett stall införde vi en regel där man skulle skriva vart man red, när man begav sig och förväntad tillbakatid..Det ebbade ut ganska på en gång för att man glömde helt enkelt att skriva varje gång eller så panikringde någon för att turen tog 30 min extra.

Efter att ha haft det tycker jag det är en dålig grej..blir bara ett extra moment att hålla reda på samt ett orosmoment. Om något har inträffat vilket det turligt nog sällan gör så tror jag att man blir varse om det ganska på en gång.

En app som via gps eller liknande visar vart man befinner sig känns bättre - men inte ens det är helt safe..mobilen måste vara påslagen och ha signal hela tiden för att det ska fungera.
 
Jag har funderat på det här många gånger att det egentligen är galet att man rider ut själv. Tänk om det händer nått och man blir liggande i skogen nånstans?

Vad har ni för rutiner i era stall gällande det här?

Jag har själv funderat på att man kanske ska börja skriva upp på whiteboardtavlan vilken tid man rider ut?

Jag har eget stall där jag enbart har mina egna hästar.
Självklart rider jag ut ensam.
Hur skulle det annars lösas, menar du?
Jag har mobiltelefon med mig.
 
@kryddelydd Jag menar inte att man inte borde rida ut själv. Jag rider tex alltid ut själv. Men jag menar om nått allvarligt skulle hända så är det ju bra om man hittas så fort som möjligt. Att man har mobilen med sig gör ju inte så mycket nytta om man är medvetslös eller om det går sönder.
Om ingen vet att jag är ute eller när jag red ut så lär man ju bli liggande ett tag och ens skador kanske förvärras.

Nu låter det som att jag är väldigt nojig och tror att jag kommer dö varje gång jag rider ut. Så är det INTE, det är bara nått jag har funderat på :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: Emro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 767
Senast: Gunnar
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 053
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp