Stallritningar, planlösning osv.

E

Em_E_liE

Behöver jag ha någon speciell utbildning för att få rita planlösningar till stall och ha det som bisyssla/"hobby-jobb" utöver mitt vanliga jobb?

Jag ritar flertalet stall varje vecka (som hobby) och har under senaste tiden fått förfrågningar om jag kan rita stall till några som skall bygga ut, bygga nytt eller vill ha inspiration till sitt eget stallbygge osv. Jag är alltså inte intresserad av själva arkitekturen utvändigt utan endast planlösningen om man säger så..

Nu undrar jag om det är möjligt att ha det som rörelse, dvs att rita planlösningar till stall och sälja dem för en billig peng liknande "hobbyföretag", eller måste jag ha en utbildning för att kunna få göra detta på ett "godkänt sätt"?

Tänkte mest på att många ritar sitt eget stall, dom har ju ingen utbildning..?! Men arkitekter har ju pluggat för att kunna jobba med att rita hus osv..

Någon som har en aning om detta? Vore super att få lite merakött på benen ang detta. ;)

:bow:

Sv: Stallritningar, planlösning osv.

Hm, kan inte tänka mig att man får lov att rita något som ska genomföras om man inte har utbildning för det, eftersom det inte bara är en som ritar, utan även elektriker osv som gör sina justeringar innan bygget,(vet dock inte 100 hur det är med stall). Så jag tycker att du ska kolla upp detta noga först, ring någon som vet.

Sv: Stallritningar, planlösning osv.

Klart du får rita planlösningar och skisser. När det kommer till konstruktionsritningar däremot är det nog svårt att göra korrekta om du inte har utbildning.

och som tidigare inlägg, tänk på alla installationer med el, avlopp och vatten osv.

och hittar du kunder som är villiga att betala är det klart du ska köra på det. kan dock underlätta om du har registrerat eget företag?
men ange också tydligt vad kunden får, dvs planlösningar och inga färdiga bygghandlingar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 847
Senast: Korven
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 853
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 298
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Jag behöver tips och råd. Idag jobbar jag i huvudsak med att bygga apparatskåp till olika styranläggningar. Men det är inte ovanligt...
Svar
1
· Visningar
772
Senast: Svarta
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat