Stallregler

IngaLena

Trådstartare
Jag har tänkt arrendera hela det stall där jag nu står inhyrd. Det finns 4 hyresgästen till i stallet. Jag tycker det är lite hipp som happ med ordningen i stallet, t ex har en del 7 olika täcken för en häst, hängande framme, vilket gör att utrymmet i stallgången krymper. Påsar med ryktgrejor hänger framme, benskydd ja gud vet allt.
Jag tänkte införa ordningsregler t ex att max 2 täcken / box får hänga framme ordna hyllor för ryktgrejor, bestämma att var o en ska städa sin egen vinterhage på våren. ja allt möjligt för att det ska bli lättsammare o trevligare miljö i stallet. Vad tycker ni? Är jag för hård?
Vilka regler gäller i era stall?

Sv: Stallregler

Nej jag tycker inte du är för hård.

Men innan du inför reglerna om t ex hur många täcken etc som får finnas framme så är det förstås viktigt att det finns annan plats för grejorna - hyllor, skåp etc. Samtidigt vet man ju att vissa hästägare har samlat på sig ENORMA mängder grejor och jag tycker inte att man kan begära att det ska finnas plats till allt i stallet.

Vi har pållen i ett yttepyttestall och vi har skitdåligt med plats verkligen. Superliten sadelkammare och bara ett litet skåp. Men man får ju anpassa sig och inte släpa dit hela utrustningen.

Själv har jag t ex bara täcket som hästen för tillfället har på sig + ett ombyte. Sen har jag en fleece också. Resten förvarar jag hemma och om det behövs så är det ju inte så svårt att ta med det vid behov.

En hästägare i vårt stall har t ex 7 olika vintertäcke och säkert lika många regntäcke med eller utan foder och en hel drös med fleece. Alla de täckena behövs ju inte på en gång! :)

Att städa sina egna vinterhagar tycker jag är självklart.

Du får väl informera dina stallkamrater på ett vänligt men bestämt sätt hur du vill ha det. Det handlar ju om säkerhet (hästar kan fastna i all "bråte") men också om allas trivsel. Det ska ju inte vara så att vissa brer ut sig så att det blir ont om plats. Men du får kanske bereda dig på en del sura miner men skit i det! Det står ju var och en fritt att flytta. :)

jag tycker det låter som vettiga regler du ska införa, dessa regler har funnits i stalldär jag hyrt in men fast då fick vi bara ha ett täcke hängande på boxdörrens täckeshängare & det var täcket hästarna skulle ha på sig i hagen dagen efteråt.Sedan satt man fram täcken på kvällen efter vilket väder det hade utlovats.

Bara genom att du frågar om det är ok att införa regler tyder på att du är en dålig ledare. Du talar om vad som gäller så får dina inackorderingar besluta om dom vill vara kvar! Inackorderingsstall är ingen demokratianläggning. Det är skitviktigt med ordningsregler som du lägger upp, inte fråga dom andra. Titta på dom stall som fungerar bäst, det är alltid stall med tydliga ledare. Precis som med hästar, utan ledare ingen respekt.

Bara genom att du frågar om det är ok att införa regler tyder på att du är en dålig ledare. Du talar om vad som gäller så får dina inackorderingar besluta om dom vill vara kvar! Inackorderingsstall är ingen demokratianläggning. Det är skitviktigt med ordningsregler som du lägger upp, inte fråga dom andra. Titta på dom stall som fungerar bäst, det är alltid stall med tydliga ledare. Precis som med hästar, utan ledare ingen respekt.

Ja här håller jag verkligen med dig! :) Har stått i ett antal stall men det som funkar allra bäst är vårt nuvarande dvs en stallägare som från början gjort klart hur hon vill ha det i sitt stall. Då får man liksom tänka "take it or leave it" innan man bestämmer sig för att stå där. :)

Till ts: Jag vet inte hur pass osäker du känner dig inför detta genomförande men "kenneth" har en poäng där. :)

Det märks ju att du vill bestämma riktlinjerna, att du är trött på oredan i stallet och vill ha en ändring. Då måste du tuffa till dig och inte verka osäker. En osäker ledare kastar "flocken" sig snart över! :)

I mitt stall är det stallägaren som gjort klart hur hon vill ha det och hon har utgått från hur hon vill ha hästhållningen med sin egen häst och hur det funkar för henne själv och hennes familj. Sen är hon ändå lyhörd om man har något speciellt man funderar på.

Tack för den snytingen, Kenneth !

FÖR trångsynta regler är bara retsamt. Vad spelar det för roll vad det är för ANTAL täcken på boxdörrarna? Är det inte utrymmet som de tar upp som spelar roll?

Alla vill ju ha en trivsam miljö. Som stallägare är det nog viktigt att man försöker ha en konversation med inackorderingarna istället och att man är ute i stallet och pratar med dem om sånt som du vill att de tänker på. Tex detta med täcken på boxen. Och ser det rörit ut - ta det med personen i fråga direkt. Bara säga det att nu är det kanske lite mycket röra vid boxen?

Regler är bra, absolut. Jag själv skulle ha fasta regler. Men de får inte vara krångliga och förstöra. Om jag har tre täcken på hästen i hagen ska jag inte tvingas gå iväg med ett av dem när jag tar av hästen vid ridning bara för att reglerna säger "två täcken max". Trots att de kanske tar upp ganska liten plats.

När det gäller städning av egen vinterhage på våren så är det ju upp till dig. Men en sån sak hade jag krävt att det skulle stå i kontraktet som jag skrivit på. Annars hade jag velat ha en uppsägningstid på mig innan regeln går igenom. Så att man har möjlighet att flytta innan det, om man skulle vilja.

FÖR trångsynta regler är bara retsamt. Vad spelar det för roll vad det är för ANTAL täcken på boxdörrarna? Är det inte utrymmet som de tar upp som spelar roll?

Alla vill ju ha en trivsam miljö. Som stallägare är det nog viktigt att man försöker ha en konversation med inackorderingarna istället och att man är ute i stallet och pratar med dem om sånt som du vill att de tänker på. Tex detta med täcken på boxen. Och ser det rörit ut - ta det med personen i fråga direkt. Bara säga det att nu är det kanske lite mycket röra vid boxen?

Regler är bra, absolut. Jag själv skulle ha fasta regler. Men de får inte vara krångliga och förstöra. Om jag har tre täcken på hästen i hagen ska jag inte tvingas gå iväg med ett av dem när jag tar av hästen vid ridning bara för att reglerna säger "två täcken max". Trots att de kanske tar upp ganska liten plats.

När det gäller städning av egen vinterhage på våren så är det ju upp till dig. Men en sån sak hade jag krävt att det skulle stå i kontraktet som jag skrivit på. Annars hade jag velat ha en uppsägningstid på mig innan regeln går igenom. Så att man har möjlighet att flytta innan det, om man skulle vilja.

Men ts har väl vad jag förstått kommit fram till att två täcken vid boxen är max vad som får plats i det stallet? Tror inte att ts menar att en häst som ev har tre täcken inte ska få ha dem upphängda där under natten. Det är nog snarare de som samlar på sig en massa grejor där som inte används hela tiden som hon vill komma åt. :)

Och att alla vill ha en trivsam miljö kan man absolut inte förlita sig på. I de stall vi stått i har de värsta varit där stallägaren förutsätter/hoppas att alla hästägare ska ha sunt förnuft och en vilja att ha det trivsamt.

Tomma förpackningar som inte slängs, läskburkar "glöms" överrallt, ryktlådor glöms kvar i stallgången - öppna och med borstar liggandes lite här och där, grimmor på golvet, så många täcken på boxdörren att det till slut rasar ner, stora högar lämnas på gödselhögen som gör att näste man måste jämna av först innan det går att överhuvudtaget komma upp där med skottkärran etc etc.

Självklart ska stallägaren ha en dialog med sina inhyrningar men samtidigt ska det inte behövas att ständigt gå och tjata om än det ena och än det andra.

Jag håller med dig om att det bör stå i ett kontrakt vad som ska gälla framöver.

Mängden täcken utanför en boxär ju en fråga om att okupera en gemensam stallgång, så att det inte finns plats att kunna sadla utan att riva ner 5 täcken, inte för att djäklas.

Själv skulle jag inte tolerera några täcken alls i stallgången, eller grimmor eller annat heller för den delen. Men så står jag själv också ;) Jag anser att när man tittar in i en stallgång ska men se en sopad stallgång, stängda boxdörrar och inte en massa grejer på golvet eller på väggarna. Och IKEA kassar är det värsta jag vet, även om de är praktiska.

Mängden täcken utanför en boxär ju en fråga om att okupera en gemensam stallgång, så att det inte finns plats att kunna sadla utan att riva ner 5 täcken, inte för att djäklas.

Ja jag håller helt med dig! :) ....... jag förmodar att du menade detta inlägg till "tintilar". :)

I mitt stall måste de hästägare som delar hage gemensamt hålla efter hagen. Och har man "egen" hage är det samma sak där.

Antal täcken har du absolut rätt att avgöra vad du anser att ytan räcker till. Och det går inte att rucka på regler för EN person. Då har alla plötsligt ett x-tra täcke utanför boxen.

Jag har inackorderingstall och min mardrömsmorgon är när jag får springa runt och leta efter täcken, grimmor, grimskaft. Då överväger jag många ggr att låta hästen stå inne. Det är faktiskt tidskrävande. Har man 12 hästar att släppa ut och man måste leta saker till alla dessa hästar så är man rätt irriterad efteråt. Vi ska ha stallmöte idag (vi har det en gång i månaden så vi kan ses och ta upp saker, och vi har faktiskt trevligt då) där jag kommer informera dom om att jag inte tänker leta saker på morgonen o dom får välja mellan att hålla ordning eller ha hästen inne.

Kenneth har en poäng med att man måste vara tydlig och stå på sig när det gäller ledarskap. Han menade nog inte att trampa på dig.

Det är oxå viktigt att saker står skrivna. Annars har dom inte "hört" den och den regeln. :angel:

Själv skulle jag inte tolerera några täcken alls i stallgången, eller grimmor eller annat heller för den delen.

Ska man hyra ut boxplatser och även sköta utsläpp så måste ju täcken hänga på dörren, annars tar det ju en evighet. Likadant med grimmorna väldigt opraktiskt att rusa omkring efter dem när hästarna ska ut i hagen. Sedan så bör ju grimmor och grimskaft snabbt vara tillgängliga för respektive häst vid brand eller liknande!

Kicki :)

Och att alla vill ha en trivsam miljö kan man absolut inte förlita sig på. I de stall vi stått i har de värsta varit där stallägaren förutsätter/hoppas att alla hästägare ska ha sunt förnuft och en vilja att ha det trivsamt.

:bow: Instämmer!

Tydliga regler är A och O, och man får se till att "peka med hela handen"! Har inga som helst MBL-förhandligar, mitt stall mina regler! I kontraktet står tydligt vilka regler som gäller, så det är "take it or leave it" som gäller! Lever efter regeln, "Lydiga hyresgäster är lyckliga hyresgäster"! ;)

Kicki :)

Jag tycker att det är bra med vettiga, tydliga regler. Däremot gillar jag inte stallägare som "petar" i precis allt. Jag gillar inte heller de stallägare som inte kan ta emot synpunkter eller ändra sig om det visar sig att de tänkt fel.
Vi hade lite problem i vårt stall innan vi byggde skåp där man kunde förvara täcken eftersom det fanns så många olika inriktningar på hästeriet i stallet (lösdriftsstall).
Vissa hästar ägde inte ett enda täcke medan andra hade täcken för regn, vinter,(samt ombyte för dessa) transport, svett etc. Det var då svårt för förståelse hos de som inte ägde ett enda täcke att de andra skulle ta så pass stor plats.

Den bästa regellydnaden får man genom att i samförstånd komma överens om de regler som gäller, ta ett möte där du frågar dem vad de tycker borde förändras etc. och lägg fram dina förslag (som jag tycker verkar helt o.k. för övrigt.

Min erfarenhet är att för många detaljregler ofta kommer sig av att någon/några inte riktigt sköter sig. Jag, som brukar vara en omtyckt och "lydig" hyresgäst, tycker att det är jobbigt med för många detaljregler eftersom jag verkligen lägger mig vinn om att följa dem.
Följs inte reglerna bör enskilda samtal med de som inte sköter sig ske istället för ändlösa möten om att man måste sopa efter sig när det är något som 90% av stallgästerna gör.

Liknande trådar

Anläggning Har ni några tips på bra och tydliga uppstallningsavtal? Eller på punkter som är viktiga att ha med om man skriver ett eget. Vilka...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 895
Gnägg Hej! :laugh: (långt inlägg men jag hoppas ni vill läsa!) Jo, det är såhär att jag är inackorderad i ett stall (ett lite större stall...
2
Svar
32
· Visningar
4 036
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Står, än så länge, som inackordering i ett stall med tio boxar. De som har stallet hyr bara själva stallet, ägaren vill inte ha nåt med...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 626
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama