Stallregler ZZzzzz

P

Pantalon

Ja här kommer den igen, tråden om de puckade inhyrda;)

Nu vill jag höra med alla er här på buke, både stallägare och inhyrda, hur ni har fixat det där med reglerna.

Hur har ni lärt er att komma ihåg reglerna?

Har ni fått göra några speciella övningar el liknande för att ni som ägare/inhyrda ska lyckas printa in reglerna?

Här hemma så är det barnen (mellan 8 och 12 år) som glömmer och glömmer och glömmer..
Det känns som att vi har testat en hel del,
Det sitter checklistor vid varje utgång, vi har tjatat, påmint, skickat dem att läsa på checklistan innan de går, gjort tipsrunder, frågesport, tävlingar - you name it!
Trots det så glömmer de sopa, glömmer knäppa loss grimmorna från uppbindningarna, glömmer släcka, glömmer stänga sadelkamaren, glömmer ta in pallen gång efter gång

En bidragande faktor är att fem av de här tjejerna är medryttare och deras föräldrar är i princip aldrig i stallet.
Jag funderar faktiskt på att ta kontakt med föräldrarna och be dem kolla ungarna när de kommer hem. "Gjorde ni nu allt".
Men vilken förälder kör ungen till stallet för att släcka en släckt lampa liksom?

Nåja, nog pladdrat,
Jag är trött på att vara extramorsa, Hur har ni gjort?

Sv: Stallregler ZZzzzz

Ptja,
Du har väl två alternativ som jag kan se det.

Antingen ett stallmöte där alla måste komma och där du drar de regler som faktist gäller. Så får du deklarera att de som inte följer reglerna inte heller är välkomna i stallet.
Sen gäller det att vara stenhård. Antingen är de inte välkomna alls eller så gör man tex stallförbud på begränsad tid.
Dvs stänger man inte sadelkammaren så har man stallförbud en vecka. Sånt svider.

Alternativ två är att ta tjejjerna en och en.

Jag föredrar det förstnämnda, då blir det inget tjafs om vad du sagt och till vem utan all info har gått till samtliga.

Ja du, stallmöte det har vi ju redan kanske varannan var tredje månad.
Men det är kanske dags att kalla till ett möte just pga problemet.

Tjejerna har ju blivit avstängda från tex hindermaterialet efter att de gång på gång struntat i att plocka undan det, men en sådan sak tkr jag är lättare.
Man vet vem som har hoppat eftersom att det är svårare att missa dem när de gör det.

En sådan sak som att glömma tömma "skitkorgen" är svårare för jag kan omöjligt veta vem som glömde. Samma sak med sadelkammare osv
Det känns som att det inte svider tillräckligt när man bara påminner alla som är i stallet att stänga men samtidigt kan jag ju inte ge 5 tjejer stallförbud hux flux...

Suck... jag svamlar men kanske lyckas jag få fram problematiken någerlunda:grin:

Hos oss är det sonika så enkelt att kan man inte följa regler så är man heller inte mogen nog att ta ansvar i vårt stall. Sköter man inte de regler som finns, trots påminnelser, så får man helt enkelt flytta hästen till ett annat stall. Vi andra inackorderade ska inte behöva lida av att andra inte lägger ner något intresse i att komma ihåg en sådan enkel sak som att man sopar efter sig eller att grimmor inte får hänga i stallgången, det sistnämnda är dessutom en säkerhetsrisk.

Det är ju så att oavsätt ålder så är ju hästägande och hästsötsel alltid detsamma. Och som hyresgäst skriver man på ett avtal där båda parter har ansvar. Ett avtal ska följas oavsätt avtalsinnehavarens ålder. Och är det målsman som skriver under är det dennes ansvar att den som är i stallet för den hästens räkning, sköter reglerna enligt avtal. Detsamma gäller medryttare, hästskötare, vänner som följer med till stallet etc.

Jag har ingen stor erfarenhet av att driva stall men för min del har jag alltid varit tydlig med att regler ska följas. Detta är dessutom ett kollektiv så det är inte bara sopning som resp. hästägare ansvarar för. Vi har därför också 2 provmånader för alla som kommer, där vi har rätt att säga upp personen utan uppsägningstid om personen inte lär sig sköta sina sysslor och ta sitt ansvar. Eller om hästägaren behandlar sin häst illa och trots tillsägelse vill fortsätta med det.

hade jag haft eget stall hade jag slängt ut dem, uppenbarligen är de inte mogna nog att klara sig på egen hand i stallet.

om tjejerna är medryttare säg då t hästägarna att deras medryttare inte sköter sig. Antingen börjar de följa reglerna eller så åker de ut. Tjejerna kanske lyssnar mer på ägarna om de säger att "sköter ni inte detta kan ni inte fortsätta rida"

Ja du, stallmöte det har vi ju redan kanske varannan var tredje månad.
Men det är kanske dags att kalla till ett möte just pga problemet.

Det känns som att det inte svider tillräckligt när man bara påminner alla som är i stallet att stänga men samtidigt kan jag ju inte ge 5 tjejer stallförbud hux flux...

Suck... jag svamlar men kanske lyckas jag få fram problematiken någerlunda:grin:

Du skall absolut kalla till ett extra möte endast för detta problem. Finns det andra hästägare? Eller är det endast dina hästar?
Finns det hästägare inblandat så har du fått bra råd redan i tråden.

För övrigt skulle jag mycket väl kunna göra kollektiv bestraffning för alla stalltjejjerna om en eller flera inte sköter sig. Ett par kollektiva så har samtliga flickor lärt sig och hjälper varandra att göra rätt.

Läs, om en har glömt så rättar någon annan till misstaget. Och den som har glömt lär få höra det.
Efter ett tag vet du om det är en särskild slarvfia, då kan den slarvan leta sig till ett annat stall.

Ja här kommer den igen, tråden om de puckade inhyrda;)

Nu vill jag höra med alla er här på buke, både stallägare och inhyrda, hur ni har fixat det där med reglerna.

Hur har ni lärt er att komma ihåg reglerna?

Har ni fått göra några speciella övningar el liknande för att ni som ägare/inhyrda ska lyckas printa in reglerna?

Här hemma så är det barnen (mellan 8 och 12 år) som glömmer och glömmer och glömmer..
Det känns som att vi har testat en hel del,
Det sitter checklistor vid varje utgång, vi har tjatat, påmint, skickat dem att läsa på checklistan innan de går, gjort tipsrunder, frågesport, tävlingar - you name it!
Trots det så glömmer de sopa, glömmer knäppa loss grimmorna från uppbindningarna, glömmer släcka, glömmer stänga sadelkamaren, glömmer ta in pallen gång efter gång

En bidragande faktor är att fem av de här tjejerna är medryttare och deras föräldrar är i princip aldrig i stallet.
Jag funderar faktiskt på att ta kontakt med föräldrarna och be dem kolla ungarna när de kommer hem. "Gjorde ni nu allt".
Men vilken förälder kör ungen till stallet för att släcka en släckt lampa liksom?

Nåja, nog pladdrat,
Jag är trött på att vara extramorsa, Hur har ni gjort?

Inte ha omyndiga personer utan föräldrar istallet....

Instämmer med övriga. Kan de inte sköta sig åker de ut. Är det dina medryttare eller andra hästägares medryttare? Jag menar, är man hästägare i ett stall och ens medryttare inte sköter sig så man riskerar att bli uppsagd så gör man sig ju av med medryttaren bums... iaf gör jag det.

Stallmöte med hot om uppsägning, säger jag. Och funkar det ändå inte - skriftlig varning. Efter 3 varningar åker de ut.

Nåt sånt kanske?

(jag är vuxen och kan ta ansvar, mao kan jag våra regler och följer dem. visst händer det att man glömmer vissa saker, men det är undantagsfall)

Vet ungarna varför de måste släcka lampor, låsa sadelkammare, ta loss grimmor osv. Kanske är det idé med en lektion i stallsäkerhet (gärna skrämmas lite samtidigt) och tala om vad som händer när en häst fastnar i en grimma, föräter sig på kraftfoder, ett stall brinner ner osv. Det kanske kan få dem att tänka till. 8-12-åringar har inget minne (eller det verkar inte som det många gånger:crazy:)). Jag tycker nog också att hästägarna i allra högsta grad har ansvaret för att en medryttare följer de regler som finns i ett stall. Det borde egentligen vara de som trycker till sina medryttare egentligen. Men som sagt, måla upp ett skräckscenario kan vara en idé;) Lycka till

Mizz har alldeles rätt. Hur ser din försäkring ut? Har du ansvarsförsäkring? Att ha omyndiga i stallet utan tillsyn av vuxen kan i värsta fall innebära att du står utan försäkring/ersättning om det händer något.
Vad händer om barnen glömmer stänga en boxdörr/grind? Om någon blir sparkad? osv osv..

Jag kör snabbvarianten med svar till alla:

På våra egna hästar har vi inga medryttare utan det är på tre andra hästägare.
En av dem är riktigt duktig, där har hästägaren verkligen koll och ungen sköter sig.
De två andra är det värre med.
På den ena av dessa är både hästägarunge och medryttare barn utan koll - alltså blir ordentlig kontakt med föräldrarna nästa steg tror jag.

Den andra ponnyn har en tonårsägare som tappat intresset, han sköts av två ungar på runt 8 och 11 - här har det eg alltid varit oreda men 8-åringen börjar fatta. Jag antar att det blir till att prata ordentligt med tonåringen alt föräldrar(oengagerade)

Jag känner trots allt att det är för tidigt att kasta ut dem för på något sätt så vill jag ju få dem att lära sig och förstå och minnas.
Fast i vissa stunder känns det hopplöst!
Barnen är utan tvekan för små för att ha fullt ansvar för egna hästar så det är ju en del ansvar vi rent outtalat tagit på oss när vi skrev avtal med dem. Föräldrarna är såklart införstådda med att det är de som är ansvariga!

Jag vill ha det ordningsamt, absolut! Och de äldre (15+ - 60) hjälper oss att säga ifrån och hålla koll så det är jag glad för.
Jag känner att det finns ett ömsesidigt förtroende och de ordentliga kan mkt väl komma till oss och berätta att nu får ni fixa det här!
Vi vill på inga villkor förlora en innackordering bara för att personen tröttnar på ungarna.

Men åter igen, jag vill lyckas pränta in regler i deras små huvuden på det ena eller andra sättet!
Visst blir det uppsägning i slutänden men jag letar kanske mer för arbetet innan det når dit! För att förhindra att det når dit.
Det är mer där jag undrar hur ni har gjort!

När vi är ute så säger vi inte bara "sopa!" utan det är "sopa därför att..." eller "kolla checken innan du går"

Jag har funderat mycket på att ha "lektioner" i allt möjligt rörande hästskötsel/vård/foder/säkerhet osv
Nu med era svar och eget funderande så skulle jag kunna sätta upp det obligatoriskt.
Ungarna har sommarlov och om de ska vara här i stallet så ska de vara med på genomgångar, Vad tror ni om det?

edit: Ska förresten kolla upp föräkringarna igen och se vad som ingår och hur reglerna lyder

det låter som en bra grej med lektioner och att förklara o lära dem varför reglerna är viktiga, osv, om du har den energin att lägga ner på det.
annars tänker jag också att föräldrarna borde vara mer närvarande/engagerade. Liksom, 8 år, då är man rätt liten för att kunna ta ansvar både för en häst och för att rutiner i ett stall följs. Om jag hade ett stall skulle jag inte tillåta så små barn utan deras förälder/annan ansvarig vuxen.
skulle jag ha min häst i ett stall där det hela tiden fanns barn (eller vem som helst) som inte plockade undan och ständigt glömde saker, så skulle jag nog tröttna till slut.

Lektioner i stallvett och etikett kan mycket väl vara bra, åtminstone för omyndiga inhysningar. Tycker du har bra funderingar över lag :)

Förresten - i min värld är det självklart att åttaåringar inte är i ett stall på egen hand utan föräldrar eller andra ansvariga närvarande... (om det inte är det egna stallet på tomten, kanske)

Jag har haft samma dilemma i det stall där jag är inhyrd. Nu över sommaren när jag har min häst på bete har jag börjat tänka och tänka och tänka... och planen just nu är att övertyga stallägaren om en böteslista.

Den som inte sköter städningen av stallet får betala säg 50 kronor, den som lämnar sina saker framme får betala säg 30 kronor, den som haft hovslagare ute och det ligger söm och hovbitar över halva golvet får betala säg 100 kronor och så vidare.

Det borde få ungarna att TÄNKA efter före. Sedan kan man ju lägga pengarna i en pott som går till att fräscha upp stallet eller till att fika för eller något annat trevligt.

tigerflikkan och ceciliaW

Nej när jag tänker efter är det knäppt att man skickar iväg sin unge på 8-9 år till stallet helt ensam. Visserligen så är de oftast två åt gången men ändå. Jag är antagligen hemmablind för det är ju detta jag vuxit upp med. Jag ska fundera mer på hur allvarligt problemet är och hur jag ska tackla det.

Det är ju faktiskt ett alternativt bestraffningssystem:grin:
Jag får luska ut vad de får för månadspeng och se hur glada de blir när de inte kan köpa godis på fredagen.
Problemet är att det är svårt att veta vem som gjort vad eftersom att jag inte är ute jämt och det springer mellan 10 och 15 pers här dagligen.

Kanske ska jag tillägga att jag påbörjat operation "stenkoll på ungarna".
Städar mellan besöken och skriver/plockar upp det som alla ungar glömt!:devil:

Jag ska satsa på lektioner!

Nja är det så många är det nog svårt. Hos oss skulle det kanske kunna funka för där är det jag (som faktiskt nästan alltid städar kliniskt efter mig) och så tre/fyra tonårstjejer och en stallägare som ALDRIG städar efter sig... :mad:

Av någon odefinierbar orsak tycker jag att det är mer ok när han lämnar skit efter sig än när småtjejerna gör det. Kanske helt enkelt för att det är hans stall?

Oj vad jag lullade iväg nu... hoppas ni får till någon form av lösning. Den enda lösning jag råkat på som verkligen fått ungarna att hålla ordning är den som innebär att "stallchefen" är en total diktator tyvärr - och det känns ju inte så roligt kanske.

Nej när jag tänker efter är det knäppt att man skickar iväg sin unge på 8-9 år till stallet helt ensam. Visserligen så är de oftast två åt gången men ändå.

Definitivt. Visst, 8-9-åringar kanske kan ta hand om en snäll shettis - men vad händer den dagen hästen vill gå åt ett annat håll än ungarna? Blir skrämd och skenar? Biter eller sparkas? Eller kommer lös och orsakar skada på andra inackorderade hästar eller din egendom?

Jag skulle inte tillåta att barn under tex 12 år skulle få vistas i stallet ensamma, om det var mitt stall... för jag antar att man har visst ansvar om man är stallägare med hästar inackorderade. Är det tonåringar med egen häst, det skulle jag acceptera (för dem kan man oftast prata med och har visst vett) - även om det såklart är föräldrarna som har yttersta ansvaret även för dem.

Jag tycker nog att ingen under 18 år ska vistas i ett stall själv utan föräldrarnas tillåtelse eller underskrift.
Är du 18 år får du ta ansvar för allt ditt handlande men är du yngre än så börjar genast allt bollande fram och tillbaka vem som ska ta ansvar och hur man ska göra.
Själv skulle jag få rysningar att ha ett gäng 8 åringar springandes i stallet. Tänk om något skulle hända. Vems är ansvaret om det händer något???:confused:
Vi hade som regel att man 18 år men med föräldrars underskrift får du även som 15 år va i stallet utan föräldrar. Det funkade fint!
Vi brukade ha ett stallmöte en gång i månaden men det största problemet va att inte alla kom. Dom som inte kom va oftast dom som skulle behöva.
Men jag håller med om att hota med uppsägning och följs inte det som är sagt är det bara att säga upp dom.:devil:

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Jag måste bara ventilera av mig lite. Vill höra hur ni hade gjort och hur ni hade hanterat det? Känns som jag kanske är en aning för...
2
Svar
28
· Visningar
2 474
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar