Stallregler/rutiner

I

itella

Hej!

Vi är i färd med att uppdatera våra stallregler och skulle behöva lite feedback.. Vad tror ni om detta;

Rutiner
06:00 - 07:15 Morgonfodring
Ev hinkmaten ges i krubban och morgonhöet läggs ut i hagen.
Utsläpp till respektive hagar och elen sätts på när samtliga är ute.
Kolla även till så att de har rent vatten i karen.

12:00 - 14:00 Lunchfodring
Lunchöet läggs ut till respektive häst. Går de ihop så lägg högarna långt ifrån varandra. Se till så de har rent vatten.

Ca 19:00 Kvällsfodring
Ta in hästarna, spola benen på de som önskar och fodra hinkmaten.
Kvällshöet skall vara inlagt i boxarna innan insläppet och maten skall vara
satt i god tid. De som önskar byter täcke själva eller enl överenskommelse
med jouren. Dra ur elen, sopa och släck alla lampor. (Vid minusgrader ska
dörrarna vara stängda och fläkten påsatt.)

Att tänka på;
Stäng alltid grinden till paddocken, den blåser sönder annars.
Hålla god ordning på våra saker.
Sopa efter oss efter tex mockning och uppställning på gången.
Spola rent i spolspiltan och vid brunnen efter användning.
Hålla rent vid diskbänken, ta bort foderrester i slasken, osv.
Inte ha mer än en grimma och ett täcke framme.
Låsa sadelkammaren när du rider iväg/går.
Stänga dörren till täckeskammaren ordentligt så inte värmen smiter.
Ha hö och hinkmaten redo för fodringarna i tid.
Hålla rent i fikakammaren.

Jourerna
Helgjouren har insläpp fre, lör och sön samt utsläpp lör och sön. Denne ansvarar då för att hästarna kommer in/ut i tid samt att fodringarna blir gjorda. Exkl lunchfodringen som sköts av bakjouren. Helgjour ca var fjärde vecka.

Om du har jouren och bestämmer dej för att rida ut innan insläpp och ev inte
kommer kunna vara tillbaka i tid, ta in de andra hästarna och lägg in hinkmaten till samtliga innan du rider iväg. Detta för att minska hinkslammer och onödigstress hos hästarna.
Rider du själv så skriv upp på tavlan vart du rider och när du red ut så vi vet var vi ska leta om något händer.

Nå, vad tror ni? Hur ser era stallregler/rutiner ut? Tacksam för svar! :bow:

Sv: Stallregler/rutiner

Skulle inte gilla att man inte får ha mer än 1 täcke framme, det kan ju behövas bytas under dagen och har man inte tillfällighet att åka ut utan ber någon i stallet göra det ska det ju vara så lättillgängligt som möjligt.

Samma gäller täckesbyten. Det är okej att inte behöva ta av mer än ett eller ta på ett täcke man får ju hålla sig inom rimliga gränser. Men att det inte ska ingå i jourerna, dvs de som tar in eller ut hästarna borde kunna göra det för annars så känns det ju onödigt med jour om man ändå då måste ut och sätta eller ta av rätt täcke på hästen.

Mina åsikter :d

Allt annat som var nedskrivet såg bara bra ut, bra att prioritera hästarna i första rummet då det gäller fodring och in ut-tider samt att god ordning och reda i stallet är prioriterat!

Vi har täckeskammaren lättillgängligt (stavning??) invid stallet. Vi vill inte gärna ha 100 täcken framme i stallet när man likaväl kan ha dem på täckeshängarna..

Täckesbyten ingår inte i kallhyran på vardagarna. Då lägger respektive på täcke på sin egna häst. Däremot tar ju självklart stallhägaren in dem om det skulle vara hemskt ruskigt väder. På helgen kan man kolla med den som har jouren om den vill lägga/byta täcke. Det är för att inte utsläppet ska ta för lång tid och bli krångligt att hålla reda på vem som ska ha vilket täcke osv..

Tack för god input! :)

Förresten, ska man skriva med att stallägaren släpper ut dem vid halv 6 på vardagarna?

Det är alltid bra att nämna när stallägaren släpper ut dem, så att alla kan hålla sig till någorlunda samma tider.

Jag vet inte ang det, alla har olika åsikter ang det har jag märkt.
Men om du skulle fråga mig skulle det vara helt ok att släppa ut dem en tid lite senare på helgerna.
Iland måste man få sova ut litegrann, även om hästen bör finnas i centrum.
Om man ska se det på den mänskliga sidan såklart.

Rutiner
06:00 - 07:15 Morgonfodring
Ev hinkmaten ges i krubban och morgonhöet läggs ut i hagen.
Utsläpp till respektive hagar och elen sätts på när samtliga är ute.
Kolla även till så att de har rent vatten i karen.
Här föredrar jag att ge grovfoder först inne. Sedan kraften och sist utsläppet.
Kanske någon av hästarna inte får i sig allt sitt hö pga av att nån mer ranghög häst snikar åt sig av hans ranson. Bättre för magen också att ge grovfodret först.
12:00 - 14:00 Lunchfodring
Lunchöet läggs ut till respektive häst. Går de ihop så lägg högarna långt ifrån varandra. Se till så de har rent vatten.
Lunchfodring i hagen är bra, det gör vi i vårt stall med men fortfarande finns risk att vissa hästar inte får i sig sin ranson.

Ca 19:00 Kvällsfodring
Ta in hästarna, spola benen på de som önskar och fodra hinkmaten.
Kvällshöet skall vara inlagt i boxarna innan insläppet och maten skall vara
satt i god tid. De som önskar byter täcke själva eller enl överenskommelse
med jouren. Dra ur elen, sopa och släck alla lampor. (Vid minusgrader ska
dörrarna vara stängda och fläkten påsatt.)
Tycker att det går för många timmar mellan lunchen och kvällsfodringen. I mitt tycke borde den ligga ca kl 17 och kvällsfodringen något senare vid ca 21. Alltså det fattas ett mål.

Tiderna är samtliga nöjda med och 21 har ingen lust att vara kvar till.. (Vi har 4 hästar). Känns lite meningslöst att fodra dem 0,5kg vid 13 och sen 0,5kg till vid 17 liksom..

Vi brukar lägga högarna väldigt lågt ifrån varandra och vi ger dem lika mycket allihop vid både lunch och frukost.

Tack för input!

Jag tycker det låter som vettiga regler formulerade på ett bra och enkelt sätt! :bow:

Men om några av hästarna tex står på runt 5 kg kraft känns 2 kraft-mål som ett mål för lite. Bättre i så fall tycker jag att fördela givorna över dagen om ni nu inte kan vara kvar till kl 21 så att man får in ett mål till. Eller är det så att många hästägare tex kanske kommer iallafall kl 17 och kan ge ett extra mål själva ?? isåfall har det ju löst sig ändå. Men sista fodringen tycker jag i mitt tycke ligger lite väl tidigt, det går ju nästan 12 timmar till morgonfodringen.
Idealet är tycker jag minst 4 givor per dag helst 5, varav 3 st är med kraftfoder.
Annars måste man ju ge vid ett enda mål hela 3 kg kraft istället för att dela upp på 2 givor x 1,5kg. Men självklart beror det ju på hur mkt kraftfoder de får, det kanske räcker med 2 ggr om de bara tex står på 1-2 kg...

Känns lite meningslöst att fodra dem 0,5kg vid 13 och sen 0,5kg till vid 17 liksom
Varför just så lite som 0,5 kg? :confused:
Vår d-ponny får 3kg hö kl 12 sen vid 17 får hon ytterligare 2,5 kg.

Men om några av hästarna tex står på runt 5 kg kraft känns 2 kraft-mål som ett mål för lite. Bättre i så fall tycker jag att fördela givorna över dagen om ni nu inte kan vara kvar till kl 21 så att man får in ett mål till. Eller är det så att många hästägare tex kanske kommer iallafall kl 17 och kan ge ett extra mål själva ?? isåfall har det ju löst sig ändå. Men sista fodringen tycker jag i mitt tycke ligger lite väl tidigt, det går ju nästan 12 timmar till morgonfodringen.
Idealet är tycker jag minst 4 givor per dag helst 5, varav 3 st är med kraftfoder.
Annars måste man ju ge vid ett enda mål hela 3 kg kraft istället för att dela upp på 2 givor x 1,5kg. Men självklart beror det ju på hur mkt kraftfoder de får, det kanske räcker med 2 ggr om de bara tex står på 1-2 kg...

Förstår din tankegång. Kan endast svara för vad jag ger min om dagen på vintern.
Morgon
2kg hö
1 l müsli

Lunch
1kg hö

Kväll
6-7kg (ev 8kg) hö
6 dl betfor
8 dl müsli
vitlök och linfrö

Tror inte någon av de andra fodrar så speciellt mycket mer. Dessutom har de hö att tugga på ganska länge (hönät och långa strån).

jag skulle lägga in en middagsfodring vid intag och en senare kvällsfodring. som det är nu ger du mkt mer mat till kvällsfodringen kl 19 än till de andra målen.
dela upp de 6-8 kg hö till kvällsmaten den får nu till 3 kg vid intag och 4 kg vid kvällen. samma med maten.
det blir fler mål med jämnare mängd mat och inte lika långt mellan lunch/kväll.

är ni aldrig ute senare än 19 :P? slutar man jobba 17 är det ju väldigt tidigt att det ska vara nattat och klart kl 19... tycker jag iaf.

vi har satt kvällsfodringen 20-21.30, den får ske nån gång mellan detta.

att tänka på om kvällsfodringen är 19.00 är att det är väldigt långt även där till nästa mål - frukosten. kan ju bli nästan 12 timmar

Förstår din tankegång. Kan endast svara för vad jag ger min om dagen på vintern.
Morgon
2kg hö
1 l müsli

Lunch
1kg hö
ok tänk så här då: Din häst får i sig i bästa fall om ingen käkar upp hans hö endast 3 kg hö under 13 timmar och den står ute i kanske 15 minusgader . Tror du då att den mängden hö kommer räcka utan din häst kommer frysa häcken av sig??? och dessutom vara hungrig...
Kväll
6-7kg (ev 8kg) hö
6 dl betfor
8 dl müsli
vitlök och linfrö
Risken här finns att hästen iallfall inte orkar äta så mkt på en gång, den kanske trampar ner höt istället men det lär ju märkas. Men enl mitt tycke är det för dålig fördelning över dagen, för lite på fm och tokmkt på kvällen. Inge bra!

Citerar mej själv.

Tiderna är samtliga nöjda med och 21 har ingen lust att vara kvar till..

Tiderna kommer inte att ändras och här i södra Sverige brukar inte vädret bli så extremt. Dessutom har min lätt att lägga på sej plus att de går i separata hagar från december fram till sommarsläppet. Vad eller hur mycket jag fodrar min häst har väl inte så mycket med stallreglerna och rutinerna att göra. :grin:

Att vi nattar vid sju beror mest på att vi har alla familj som även de vill ha uppmärksamhet, läxhjälp, skjuts till/från träningar, kompisar, osv. Hästarna har ju mat att sysselsätta sej med (därav den större kvällsgivan) och har inte visat några konstigheter än.

Senast ändrad av en moderator:

Tiderna kommer inte att ändras och här i södra Sverige brukar inte vädret bli så extremt. Dessutom har min lätt att lägga på sej plus att de går i separata hagar från december fram till sommarsläppet. Vad eller hur mycket jag fodrar min häst har väl inte så mycket med stallreglerna och rutinerna att göra. :grin:
Jo men det är klart att fodringsrutinerna får ju konsekvenser av hur mkt ni kan ge per mål och en konsekvens blir ju att din häst får klara sig på 3 kg i 13 timmar. Även om det inte är 15 minusgrader är det för lite iallafall enl min mening. Du ville väl få feedback? Självklart gör man som man vill, men jag tycker inte att det är bra och då säger jag det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 483
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV