Stallplats-beslutsångest!

Hannely

Trådstartare
Behöver lite synpunkter ang stallplats åt min treåring. Han opererades för en månad sedan, och fick iom det flytta till ett nytt stall för att få sällskap under sin konvalescens. Nu är jag erbjuden att stå kvar i det nya stallet, och ha kvar honom på bete där över sommaren. kruxet är att jag inte vet var jag kommer hålla hus i höst, och dom vill självklart ha besked snart. Ska ev flytta till annan stad för studiernas skull, och då får ju hästen följa med då inridning mm ska tas upp igen efter betet. Så, när han får gå ut på bete om ca1-2 veckor, ska jag då ta "hem" honom till gamla stallet, eller låta honom stå kvar och iom det släppa ihop honom med nya hästar på bete? Med risk att han får flytta igen om två månader, känns inte helt bra.
Lite info om stallen!

Gamla:
+ ligger jättefint, kuperat och stora hagar, mkt utevistelse
+ fri tillgång på grovfoder
+ bra ridvägar
+ trevligt folk, lite halvkollektivt
+ min svårfödda häst har haft svårt att hålla hull på betet där
- dock inte särskilt mkt folk, och inte så mkt tävling-träning
- iom att foder ingår, inte så stor möjlighet att fixa eget om värden inte är bra
- lite långt att åka (nästan 2 mil enkel väg)
- ingen bra ridbana (liten, gräs)

Nya:
+ helkollektiv, köper allt foder själv (hököp samordnas om man vill, kan därför vara kräsen med värdena).. 3-4 pass/person i veckan
+ jättebra ridbana, ett ridhus nära, två på ridavstånd.
+ duktigt tävlande folk, inspiration och träningshjälp
+ närmre (1,2 mil enkel väg, går att cykla och åka tåg också)
- ute ca 7 timmar per dag, inget hö i hagen :crazy: . Får dock använda hagarna längre om man sköter det själv, även lägga ut hö då men det vill inte alla
- bra bete, vall, dock lite dåligt med skydd
- platt, fast bra ridvägar i övrigt

Tja, det var väl i grova drag det hela. Vad tycker ni?

Sv: Stallplats-beslutsångest!

Gärna argument? :angel: jag väger för och emot hela tiden och kommer liksom ingen vart...

Mkt bättre träningsmöjligheter och support,
närmare,
mer valmöjlighet,

ang inget hö ute är dock en stor nackdel....men det var ju möjligt att lösa det med.

Med mina mått mätt är valet enkelt......
skulle aldrig låta mina hästar stå och stampa i boxen 17 timmar per dygn.... Detta är bara min spontana reaktion.... Finns ju säkert lika många olika uppfattningar som det finns hästägare....
Om det är svårt att hålla hullet på betet har du ju möjligheter att
stödfodra honom med kraft och lucern...

Han kommer inte att stå inne 17 timmar per dygn utom i undantagsfall. De går ute 8-15, går in och äter middag och sedan är hagarna fria att nyttjas som man vill. Planen är då att jag och en tjej till ska försöka låta våra äta sitt middagshö ute, och sedan ta in dem själva när det passar.
Men detta är självklart det stora minuset, han har innan gått på lösdrift och det är jag supernöjd med. Men jag vill också ha bra ridmöjligheter nu när det börjar bli dags för det, och idetta stall kan jag ju iaf påverka hagtiden själv eftersom det är kollektivt och alla hjälps åt väldigt bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?