Behöver lite synpunkter ang stallplats åt min treåring. Han opererades för en månad sedan, och fick iom det flytta till ett nytt stall för att få sällskap under sin konvalescens. Nu är jag erbjuden att stå kvar i det nya stallet, och ha kvar honom på bete där över sommaren. kruxet är att jag inte vet var jag kommer hålla hus i höst, och dom vill självklart ha besked snart. Ska ev flytta till annan stad för studiernas skull, och då får ju hästen följa med då inridning mm ska tas upp igen efter betet. Så, när han får gå ut på bete om ca1-2 veckor, ska jag då ta "hem" honom till gamla stallet, eller låta honom stå kvar och iom det släppa ihop honom med nya hästar på bete? Med risk att han får flytta igen om två månader, känns inte helt bra.
Lite info om stallen!
Gamla:
+ ligger jättefint, kuperat och stora hagar, mkt utevistelse
+ fri tillgång på grovfoder
+ bra ridvägar
+ trevligt folk, lite halvkollektivt
+ min svårfödda häst har haft svårt att hålla hull på betet där
- dock inte särskilt mkt folk, och inte så mkt tävling-träning
- iom att foder ingår, inte så stor möjlighet att fixa eget om värden inte är bra
- lite långt att åka (nästan 2 mil enkel väg)
- ingen bra ridbana (liten, gräs)
Nya:
+ helkollektiv, köper allt foder själv (hököp samordnas om man vill, kan därför vara kräsen med värdena).. 3-4 pass/person i veckan
+ jättebra ridbana, ett ridhus nära, två på ridavstånd.
+ duktigt tävlande folk, inspiration och träningshjälp
+ närmre (1,2 mil enkel väg, går att cykla och åka tåg också)
- ute ca 7 timmar per dag, inget hö i hagen . Får dock använda hagarna längre om man sköter det själv, även lägga ut hö då men det vill inte alla
- bra bete, vall, dock lite dåligt med skydd
- platt, fast bra ridvägar i övrigt
Tja, det var väl i grova drag det hela. Vad tycker ni?
Lite info om stallen!
Gamla:
+ ligger jättefint, kuperat och stora hagar, mkt utevistelse
+ fri tillgång på grovfoder
+ bra ridvägar
+ trevligt folk, lite halvkollektivt
+ min svårfödda häst har haft svårt att hålla hull på betet där
- dock inte särskilt mkt folk, och inte så mkt tävling-träning
- iom att foder ingår, inte så stor möjlighet att fixa eget om värden inte är bra
- lite långt att åka (nästan 2 mil enkel väg)
- ingen bra ridbana (liten, gräs)
Nya:
+ helkollektiv, köper allt foder själv (hököp samordnas om man vill, kan därför vara kräsen med värdena).. 3-4 pass/person i veckan
+ jättebra ridbana, ett ridhus nära, två på ridavstånd.
+ duktigt tävlande folk, inspiration och träningshjälp
+ närmre (1,2 mil enkel väg, går att cykla och åka tåg också)
- ute ca 7 timmar per dag, inget hö i hagen . Får dock använda hagarna längre om man sköter det själv, även lägga ut hö då men det vill inte alla
- bra bete, vall, dock lite dåligt med skydd
- platt, fast bra ridvägar i övrigt
Tja, det var väl i grova drag det hela. Vad tycker ni?