Ställning vid skänkelvikning

Olgi

Trådstartare
Jag har haft ett alldeles för långt och ofrivilligt uppehåll från ridningen (9 år) vilket gjort att man glömt bort lite om även de mest grundläggande delarna i ridningen.

Strax innan "uppehållet" kommer jag ihåg att man diskuterade hurvida hästen skulle vara ställd i skänkelvikning.
Så...hur ska det vara? Finns det speciella regler om det på tävling?

Kan ju vara bra att veta nu när man äntligen tagit upp ridningen igen :o) Jag bara älskar det och jag hade glömt hur glad hästar gör mig!!

Sv: Ställning vid skänkelvikning

Hästen ska vara ställd ifrån rörelseriktningen. Det många gör fel är att de istället för att ställa hästen i nacken böjer hela halsen/kroppen, då är det bättre att tänka att man rider hästen rak och ta ställningen senare.

Lycka till med omstarten! :)

/Ara som också tänkte ta upp ridningen snart, dock bara efter drygt ett års uppehåll.

Jag jag som tänke att det måsta vara ingen ställning eller i rörelseriktiningen :o)
Men så bra...nu vet jag. Tack för svaren.

Ååå...jag kom faktiskt på en fråga till!
När man rider i en volt så man kan ju flytta lite på skänklarna för att böja, och för att "stödja upp" yttersidan. Om man rider i vänster varv i volt, vilken skänkel ska flyttas fram resp. bakåt?

Ytterskänkel dras en aning tillbaka för att kontrollera bakdelen. Inner verkar vid sadelgjorden.

Inner: Den sidan hästen är böjd/ställd åt
Ytter: Den sidan hästen r böjd/ställd ifrån

/Ara som inte kan höger/vänster :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 462
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 923
Senast: Flixon
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 153
Senast: iiantazie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar