Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Djurskyddsmyndigheten finns inte längre, men djurskyddsinspektören i kommunen kan ge råd, men eftersom stallägaren redan är medveten om ventilationsproblemet och ställer krav så tycker jag att du ska tala om det för honom/henne. Det är inte tillåtet att helt strypa ventilationen i ett stall. Det är olagligt! Jag förstår problemet och tipsar dig och stallägaren att sätta in tilluftsgaller i dörren. Sätt en lucka med lås som bara stallägaren har nyckel till. Då är det bara stallägaren som kan stänga luckan vid akut behov. Sätter man ventilationsgallret i nederdelen av dörren så drar det inte på hästarna, men genomflödet blir mycket bättre i stallet. Jag har sett när man gjort så i täta stall förut och det har fungerat jättebra. Kanske något som du och din stallägare kan fixa till tillsammans. Behövs bara lite galler, en träskiva, lite skruvar och en sticksåg. Lycka tillJag blir så trött...
Så här ligger det till.
Jag står i ett stall med fyra boxar. Stallet är gjort i tegel och det är betongväggar eller något liknande inuti stallet. Detta gör att själva stallet inte "andas" som ett stall gjort i trä skulle göra. Om ni förstår. Så gott som alla ventilationshål är tilltäppta. Det ända som släpper in luft i stallet är fönstren.
Jag tycker det är med bra luft i stallet är super viktigt. Men jag tycks vara den ända.
Varje box har ett fönster mitt emot i gången. Och det fönstret sitter kanske två meter från boxarna. Och det dra verkligen inte på hästarna. Och vad jag har förstått så är det inte farligt om det skulle komma en liten vindpust på dom, för alla hästar i stallet har täcken på sig. Finns även dom som lägger på två termotäcken inne även fast det är pulsgrader.
Så här har den stallansvarige sagt:
Att fönstren måste vara öppna så att det kommer in luft i stallet. Fönstern ska vara öppna ner mot -10, efter det kan vi börja stänga. Att hästarna fryser är inget argument då dom har täcken på sig.
Men det är bara jag som gör som det är sagt. Och stallansvarige orkar inte bryr sig längre då det har varit mycket tjafs om det här...
Så nu är jag själv och kämpar för att något fönster ska vara öppet. Är fönstrena stängda så blir det dåligt luft, väldigt fuktigt och hästarna har till slut börjat hosta.
Jag vill inte flytta därifrån då det är så nära hem och jätte bra tränings- och tävlingsmöjligheter.
Så hjälp mig så jag kan få puckorna i stallet att förstå varför det är viktigt med bra luft. Jag har försökt prata med en person men då fick jag till svar att: Frisk luft får hästarna när dom är ute. Inne ska alla fönster och dörrar vara stängda.
Hur kan man säga så?
Finns det inga regler eller lagar på hur man ska stalla in en häst? Kan inte Djurskyddsmyndigheten hjälpa mig?
Även så har en person i stallet sagt att hennes häst blir snorig och rinnig i ögonen av att fönstret vid hennes häst är öppet. Men en häst kan väl inte bli förkyld av att ett fönster är öppet?
Alltså fönstrena är inte helt vidöppna, dom är öppna knappt till hälften så jag förstår inte varför det är så mycket tjafs..
Snälla hjälp mig!
Amoniak, koldioxid mm mäter man med en speciell mätare som är gräsligt dyr (många tusenlappar) det kanske finns någon budgetmodell men det tror jag inte. Miljökontoren har ibland sån mätare, men de åker inte ut bara för att mäta då i så fall. Ni kan ju kolla med djurskyddsinspektören om h*n kan ta med sig en mätare och inspektera hela stallet då. I såfall håller ni stallet stängt den dagen så att man kan mäta värsta senario så att säga. Relativa luftfuktigheten däremot kan man mäta med en termometer som mäter RH och temperatur. En sådan kan man köpa på Clas Olsson för en billig peng.Är det någon som kan förklara vad "ppm" står för.
Jag har läst runt lite och läst att det stall får inte överstiga detta:
Ammoniak: 10 ppm
Koldioxid: 3000 ppm
Svavelväte: 0,5 ppm
Organiskt damm: 10 mg/m3
Men hur mäter man detta i et stall?
Och sen, hur mäter man luftfuktigheten?
Djurskyddsmyndigheten finns inte längre, men djurskyddsinspektören i kommunen kan ge råd, men eftersom stallägaren redan är medveten om ventilationsproblemet och ställer krav så tycker jag att du ska tala om det för honom/henne. Det är inte tillåtet att helt strypa ventilationen i ett stall. Det är olagligt! Jag förstår problemet och tipsar dig och stallägaren att sätta in tilluftsgaller i dörren. Sätt en lucka med lås som bara stallägaren har nyckel till. Då är det bara stallägaren som kan stänga luckan vid akut behov. Sätter man ventilationsgallret i nederdelen av dörren så drar det inte på hästarna, men genomflödet blir mycket bättre i stallet. Jag har sett när man gjort så i täta stall förut och det har fungerat jättebra. Kanske något som du och din stallägare kan fixa till tillsammans. Behövs bara lite galler, en träskiva, lite skruvar och en sticksåg. Lycka till
Hur har det gått?? Har du fått rätt så det är något fönster öppet??
Hej Alla!
Kan meddela att 3 av 4 fönster är nu öppna!
Jag forskade runt en del på internet även mailade, jag vet inte hur många veterinärer, byggnadsmänniskor m.m.
Drog ut massor med information som jag sedan frågade folket i stallet om dom ville läsa igenom. Vilket dom har gjort och det resulterade i att i alla fall två till fönster öppnades!
Luften är helt OK och jag har köpt in en termometer som även mäter hur mycket luftfuktighet det är i stallet. Så jag kan hålla koll på det. Kan ni fatta att en natt i den del av stallet som fönstret inte får vara öppet så var luftfuktigheten 99%...
Stackars häst som måste stå i den delen...
Men jag är nöjd i alla fall och jag kan stå kvar med min häst. Men det bästa är att fler i stallet har nu fått upp ögonen och förstår det viktiga med bra stalluft! Förstår min syn på det hela.
Tack alla för alla tips och för allt stöd!!