Fillifjonkan

Trådstartare
Om 3 månader ska vi äntligen flytta till en hästgård. Givetvis har då tanken på att köpa en katt kommit då vi inte vill ha möss och råttor farandes. Vi vill inte ha katten inne dels för att jag har astma (jo, jag klarar att ha häst) dels för att vi inte vill ha djur överallt inne. Kan man verkligen låta en katt "bara" bo i stallet? Om man gör i ordning typ en låda som man invändigt klär i frigolit och sedan en mjuk och skön fäll i så bör det ju bli varmt och skönt för katten? Är det något man ska tänka på om man skaffar en stallkatt? Hur ofta ska den avmaskas? Kön? Vi funderar på att i sådana fall köpa en hankatt då vi inte vill sätta oönskade kattungar till världen. Några tips och råd? Är det bättre att köpa en kattunge eller ska man försöka få tag i en vuxen katt från tex ett katthem?

Sv: Stallkatt

Du ger ju en katt en chans till ett liv om du tar en från ett katthem, och ofta är den vaccinerad och kastrerad när man hämtar den. Oavsett vilket så SKA katten vara kastrerad, en hankatt kan bli pappa till många hundra ungar per år om det skulle vilja sig så. Dessutom ägnar en fertil katt mer energi åt fortplantning och mindre energi åt jakt.
Vaccinerar gör man ungefär varannat år.

får man ta katter från katthem och ha som utekatter då? här i Gävle får man enbart ha dem som innekatter iallafall.. det kanske är olika beroende på vart man bor.. :)
och det är juh alltid bättre att köpa att från katthem oavsett vad man ska ha katten till.. för det finns kanske större efterfrågan på stallkatter än innekatter?

Här placeras vuxna katter efter "önskemål". De katter som inte trivs med att vara enbart inne får flytta till hem med utevistelse. Få katter vantrivs som bara innekatter men de som gör det är ju utmärkta att placera som "arbetskatter".

ja precis, det tycker jag också.. undrar egentligen varför gävles båda katthem inte placerar ut utekatter då.. hmm..

Ok, då fungerar min idé inte så bra då. Hade tänkt att slippa ha katt i sadelkammaren för jag har dåliga refarenheter av det. Min förra sadel blev tyvärr sönderriven av en katt i ett inack.stall :( . Men då får jag förstås tänka om.
Måste man ha en liten "katt lucka" så att den kan springa in och ut som den vill eller räcker det om man släpper in katten där på kvällen? Ang kön, givetvis blir det sterilisering eller kastrering av katten. Jag har dock hört att kastrerade katter blir slöa och slutar ofta jaga. Stämmer det?

Jag skulle råda dig att skaffa två katter och helst sådana som är födda i stall/ladugårdsmiljö. Våra stallkatter går inte in i sadelkammaren utan uppehåller sig helst i stallet. Våra kissar är väldigt flockbundna och myser mycket med varandra. Alla våra jagar mycket, även de som är kastrerade, trots att de får rejält med mat serverat.
Vår kastrerade hankatt som bor hemma hos oss jagar onödigt mycket, det är skytteltrafik genom kattluckan med allehanda byten...

Fillifjonkan skrev:
Ok, då fungerar min idé inte så bra då. Hade tänkt att slippa ha katt i sadelkammaren för jag har dåliga refarenheter av det. Min förra sadel blev tyvärr sönderriven av en katt i ett inack.stall :( . Men då får jag förstås tänka om.
Måste man ha en liten "katt lucka" så att den kan springa in och ut som den vill eller räcker det om man släpper in katten där på kvällen? Ang kön, givetvis blir det sterilisering eller kastrering av katten. Jag har dock hört att kastrerade katter blir slöa och slutar ofta jaga. Stämmer det?

Det med sadeln kan man lösa genom att alltid skydda sadeln med något, exempelvis en filt, en matta el liknande. Så det behöver inte vara ngt problem. Jag skulle rekommendera kattlucka, såvida du inte vill ägna en timme eller så åt att leta efter katten om den är ute på jakt just när det är dags att stänga stallet för natten.

Jag skulle rekommendera att skaffa två katter, då har de sällskap av varandra om du inte har möjlighet att umgås med dem så mycket (tänkte att om du är allergisk så antar jag att du inte kommer kunna klappa dem och så särskilt mycket).

Detta att kasterade katter inte jagar är en myt. Min mammas katta är kastrerad, och hon fångar möss och fåglar på löpande band.

Fillifjonkan skrev:
Jag har dock hört att kastrerade katter blir slöa och slutar ofta jaga. Stämmer det?

Stämmer INTE - en ren skröna!!

Låt katten vara i sadelkammaren du, det där med sadeln kan du ju lösa genom ett överdrag eller annat. Viktigt är att katten har tillgång till ett uppvärmt ställe där den har sin mat, vatten och en liggplats. Vore jag dig skulle jag fråga runt i byarna runt omkring efter kattungar, så du får katter som är vana att vara ute på landet och jaga.

jag hade min sadel ordentligt övertäckt men konstigt nog lyckades de riva sönder sadeln ändå.:(

Jag är inte så allergisk att jag inte kan klappa och gosa med dem men jag tror att jag på sikt skulle må mindre bra av att bo och sova med katthår överallt.

Hmm kan bli svårt att övertala sambon att skaffa 2 katter, är redan chockad över att han sa ja till en katt på en gång.

Fillifjonkan skrev:
jag hade min sadel ordentligt övertäckt men konstigt nog lyckades de riva sönder sadeln ändå.:(

Jag är inte så allergisk att jag inte kan klappa och gosa med dem men jag tror att jag på sikt skulle må mindre bra av att bo och sova med katthår överallt.

Hmm kan bli svårt att övertala sambon att skaffa 2 katter, är redan chockad över att han sa ja till en katt på en gång.

Där medryttarhästen står har de fyra katter i sadelkammaren, som gärna klättrar/river i sadlarna. Ovanpå hennes sadel ligger alltid en vojlock, en hopvikt stor filt och en dörrmatta. Efter tre år har sadeln fortfarande inte en repa. Så det går att lösa om man vill.

Om katterna ändå bara ska bo i stallet så spelar det väl inte så stor roll om ni har en eller två? De kommer ju inte kräva så mycket skötsel när de bor i stallet, men katterna kommer förmodligen att trivas bättre om de är två (framförallt om du skaffar två kullsyskon).

Ute katter ska vaccineras 4 ggr per år står det på maskmedlet jag köpte nyss till min kisse

Vaccineras?? Nej du, och varför skulle vaccinationsintervall stå på en avmaskningsförpackning? Tillverkarna av de gamla vaccinerna rekommenderar varje år, men det är helt onödigt.

Nej jag tycker att har man en så kan man ha två ute i stallet men min sambo lär inte tycka det. Nåja, jag ska försöka.

Nej det är jag inte intresserad av. Har en väldigt tung westernsadel som jag vill ha på en sadelvagn så jag slipper onödiga lyft. Men måste kissekatten vara i sadelkammaren så får den vara det. Har precis kontaktat ett katthem och de skulle återkomma med förslag på kissekatter.

Fillifjonkan skrev:
Nej det är jag inte intresserad av. Har en väldigt tung westernsadel som jag vill ha på en sadelvagn så jag slipper onödiga lyft. Men måste kissekatten vara i sadelkammaren så får den vara det. Har precis kontaktat ett katthem och de skulle återkomma med förslag på kissekatter.

Tror du hade extrem otur med Din sadel som blev riven på. Har alltid i princip stått i stall med stallkatter och aldrig fått något förstört. Köp ett REJÄLT sadelöverdrag (galon eller liknande) så kan jag NÄSTAN garantera dig att det inte kommer att vara några problem.

Tycker i likhet med de andra att kissen / kissarna bör få vara i sadelkammaren för värmens skull. Katter gillar värme! Kattlucka är en smidig uppfinning, som sparar mkt jobb.

Två katter har definitivt roligare än en, och det innebär faktiskt inte nämnvärt mer jobb (går inte att jämföra med den skillnad som det innebär med en / två hästar eller hundar).

Kastrerade katter jagar lika bra, och att ha en okastererad utekatt, vare sig det är en hane eller hona är i mitt tycke oförsvarbart (möjligtvis om det är en hona och man VILL ha kattungar, men inte annars). På samma sätt måste man oxå mata sin stallkatt, resonemanget som många för att de inte ska ha mat för att de jagar sämre då håller inte. Tar man på sig djur får man sköta dem fullt ut.

Lycka till! Kissar är kul, det kommer Du märka :)

Vi har haft stallkatter och det funkade bra tills de pissade i höet :eek: :crazy:
Men sen fanns det dem som var snälla och gick ut också :D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
464
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 589
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar