Stallkatt som valt att flytta inomhus

EmelieK

Trådstartare
Den äldsta stallkatten har bestämt sig för att flytta in i vårat hus. Hon började komma hit för ungefär en månad sedan. Jag skjutsade tillbaka henne till stallet några gånger (en kilometer) men hon fortsatte att komma tillbaka hem till oss. Vi började ställa ut mat och en lade ut filtar åt henne på verandan. Snart så började hon visa intresse av att vilja gå in i huset, men bara tills man stängde om henne. Då skulle hon genast ut igen. Ska tillägga att hon är 8 år och aldrig varit inne i ett hus tidigare. ;) nu har hon varit inne så pass mycket att kan vara inne ca 2 timmar i taget innan hon vill ut igen.
Jag skulle behöva lite tips hur jag och min sambo kan hjälpa henne att känna sig tryggare inne. Eller ska vi bara låta henne komma och gå som hon vill? Har ingen möjlighet att ha dörrarna öppna nu när det börjar bli kallt och det blir ett jäkla springandes på henne in och ut.
Någon som upplevt samma sak med gammal katt som plötsligt bestämmer sig för att bli innekatt?

Sv: Stallkatt som valt att flytta inomhus

Vi hyr vårat hus, men ska prata med hyresvärden om vi får "sabba" balkongdörren (markplan).

Kom på en sak till, våran hund är inte direkt kattvan. Tycker det är roligt med katten, men blir stressad och vill ha koll på katten när den är inne. Kanske någon som har både katt och hund som kan komma med tips på hur vi ska få hunden att slappna av? Katten har visat att det är hon som bestämmer inne! :D

Vi hyr vårat hus, men ska prata med hyresvärden om vi får "sabba" balkongdörren (markplan).

Kom på en sak till, våran hund är inte direkt kattvan. Tycker det är roligt med katten, men blir stressad och vill ha koll på katten när den är inne. Kanske någon som har både katt och hund som kan komma med tips på hur vi ska få hunden att slappna av? Katten har visat att det är hon som bestämmer inne! :D

Där katten bestämmer brukar hunden vänja sig efter ett tag. Håll bara koll på dem tills du är säker på att inget händer och se till att saker och ting går som du vill i början så att de vet "reglerna" och så att t ex hunden inte blir katträdd eller vice versa.
Det hände min systers unghund när vår pappa i all välmening försökte introducera hennes hund och deras katt för varandra utan att ha någon kontroll över det hela. Det slutade med att båda djuren blev livrädda och han lät katten springa iväg med en stormskällande hund efter sig... Inte så lyckat.:/

Min katt "valde" att flytta in när hon var 6år (tidigare stallkatt)
Jag skulle flytta så ingen kunde mata henne tog hem henne en vecka på prov sen skulle jag åka bort så hon fick åka till stallet den veckan.
När jag stannade bilen och ropade på henne så kom hon i 190knutar sedan den dagen går hon inte längre ut än att hon kan se ytterdörren och bara när det är fint väder.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 303
Senast: Marvin
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 066
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden